Citat:
Ursprungligen postat av
Styrkelyftare
Det finns långt fler arabiska fotbollsstjärnor än dom jag räknade upp. Lägger vi till afrikanska fotbollsstjärnor blir listan ännu längre.
Vad menar du med att spanjorerna har fler? Fler av vad? Hittills är det endast en spanjor som blivit utsedd till världens bästa fotbollsspelare. Det var dessutom på 60-talet.
Herregud jag pratar om hela arabvärlden med några hundra miljoner människor.
Jo, over all har Spanien gjort mycket mer i fotboll med en större bredd och bättre spelare än hela arabvärlden tillsammans. Fast det är 10 ggr mindre.
De flesta av de arabspelare du nämner är födda och uppväxta i Europa. Det är som att vi skulle räkna med alla svenskättlingar i Nordamerika.
Så araber kan vi lägga åt sidan egentligen. De är talanglösa i alla sport.
Svarta däremot finns det många talanger. Speciellt om de får rätt förutsättningar att träna, som de får i Europa. De springer ju fort och är ganska atletiska.
Men jag undrar om det mer har mer deras socioekonomiska situation att göra. De har inget annat att satsa på dvs så de ger järnet. Vita har 100 andra saker att satsa på och en framtid inom många områden, medans svartas framtid i väst är betydligt mer begränsad. Lite som proffsboxarna i USA på -70, -80 och 90-tal.