• 1
  • 2
2024-07-06, 01:17
Medlem
Hej!

Jag har nyligen sålt och överlåtit min HSB lägenhet.

Denna HSB förening ligger i en liten by i Skåne. Jag bodde i min tvåa här i 9,5 år. Från 2014 tills idag.
Föreningen är väldigt liten. Ett tre våningshus, två trappor, om 12 lägenheter, alla med väldigt billig hyra.

Jag har suttit med i styrelsen de senaste 2-3 åren. En nyttig lärdom, då jag fick insikt i att det faktisk inte bara är att köpa sig en bostadsrätt, utan även kräver en del engagemang.

Innan dess tänkte jag att HSB fixar allt som behöver fixas.

Men efter x antal styrelsemöten. Att varit med och sprungit runt med HSB 'underhållsingenjör' som mer eller mindre verkat domedagsprofet inser jag att det måste vara kört för denna förening, och att mitt beslut att sälja, var i samma veva att lämna ett sjuknade skepp.

Föreningen är från 1945.

Stambyte är aldrig gjort.
Elstamsrenovering är aldrig gjort.
Övriga avlopp och vattenledningar ut till kommungräns - aldrig gjort/finns ingen dokumentation
Takbyte/skortsenbyte är akutellt.
Fasad/taksprång/stuprännor behöver fixas,
Smidesräcken i trapphus och till källare behöver åtgärdas.
Tvättstuga och källarutrymme likaså.

Listan kan göra oändlig lång då jag sitter på underhållsplanen och förfasar mig.

Jag gick med bra vinst på min lägenhet och kan således skita i vilket.

Men kan samtidigt inte låta bli att undra, att hur ofta går BRF i konkurs, och i synnerhet HSB föreningar? Finns det någon central del i HSB som går in och räddar?

För jag kan säga i efter min tid i styrelsen blev jag oerhört rädd för hur eftersatt allting var, vilket var en bidragande roll att jag påskyndande min försäljning av min lägenhet.
Citera
2024-07-06, 01:33
Medlem
Jag fick lite ångest när jag läste hur gammal föreningen är och hur lite underhåll man gjort, dvs inget alls. Är det äldre folk som suttit i styrelsen och bromsat allt underhåll? Min bror bodde i ett sånt här hus där man blev tvungen att göra alla åtgärder på kort tid, stambyte, fönster, tak mm. Samma ålder som ditt hus. Det blir ju avgiftshöjning om man inte satt undan medel.

Man måste verkligen tänka till innan man köper en brf lägenhet. Man måste se på åldern på huset, vilket underhåll som gjorts och om det finns underhållsplan och medel undanlagda till stora renoveringar. Man ska aldrig någonsin köpa in sig i ett hus med mindre än 25 lägenheter. Det måste finnas vettigt folk att sköta styrelsearbetet.

Du hade tur som kom undan i tid.

Av Sveriges 30 000 bostadsrättsföreningar går 30 i konkurs varje år:

https://www.maklarofferter.se/artikl...%A5r-i-konkurs
Citera
2024-07-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedwarz
Hej!

Jag har nyligen sålt och överlåtit min HSB lägenhet.

Denna HSB förening ligger i en liten by i Skåne. Jag bodde i min tvåa här i 9,5 år. Från 2014 tills idag.
Föreningen är väldigt liten. Ett tre våningshus, två trappor, om 12 lägenheter, alla med väldigt billig hyra.

Jag har suttit med i styrelsen de senaste 2-3 åren. En nyttig lärdom, då jag fick insikt i att det faktisk inte bara är att köpa sig en bostadsrätt, utan även kräver en del engagemang.

Innan dess tänkte jag att HSB fixar allt som behöver fixas.

Men efter x antal styrelsemöten. Att varit med och sprungit runt med HSB 'underhållsingenjör' som mer eller mindre verkat domedagsprofet inser jag att det måste vara kört för denna förening, och att mitt beslut att sälja, var i samma veva att lämna ett sjuknade skepp.

Föreningen är från 1945.

Stambyte är aldrig gjort.
Elstamsrenovering är aldrig gjort.
Övriga avlopp och vattenledningar ut till kommungräns - aldrig gjort/finns ingen dokumentation
Takbyte/skortsenbyte är akutellt.
Fasad/taksprång/stuprännor behöver fixas,
Smidesräcken i trapphus och till källare behöver åtgärdas.
Tvättstuga och källarutrymme likaså.

Listan kan göra oändlig lång då jag sitter på underhållsplanen och förfasar mig.

Jag gick med bra vinst på min lägenhet och kan således skita i vilket.

Men kan samtidigt inte låta bli att undra, att hur ofta går BRF i konkurs, och i synnerhet HSB föreningar? Finns det någon central del i HSB som går in och räddar?

För jag kan säga i efter min tid i styrelsen blev jag oerhört rädd för hur eftersatt allting var, vilket var en bidragande roll att jag påskyndande min försäljning av min lägenhet.

Vet inget om HSB, men det är ovanligt att bostadsrättsföreningar går i konkurs. På pappret något tiotal föreningar årligen, men det en överväldigande majoritet är föreningar som inte äger någon fastighet, utan exempelvis är några hyresgäster som bildat en brf inför en framtida ombildning, som aldrig blir av och med tiden ebbar intresset ut och föreningen läggs ner genom konkurs.

Om en förening hamnar i obestånd, är de flesta medlemmar ändå villiga att gå in med kapitaltillskott eller göra avgiftshöjningar just för att undvika konkurs, något som gör att nästan inga föreningar sätts i konkurs.

Men givetvis ska man inför ett brf-köp studera föreningens ekonomi och status på byggnaden, vilka som sitter i styrelsen och läsa årsredovisningar.
Citera
2024-07-06, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Av Sveriges 30 000 bostadsrättsföreningar går 30 i konkurs varje år:

https://www.maklarofferter.se/artikl...%A5r-i-konkurs

Av dessa 30 är troligen minst 28 föreningar som aldrig haft någon verksamhet. Exempelvis hyresrätter där några boende bildat en brf inför en framtida ombildning, som inte blir av, och man tröttnar och sätter föreningen i konkurs.

EDIT: Se exempelvis
Ovanligt med brf-konkurs

https://www.bostadsratterna.se/artik...ed-brf-konkurs

I genomsnitt 30 bostadsrättsföreningar per år går i konkurs. I de flesta fall handlar det om föreningar utan vare sig någon egen fastighet eller verksamhet

Ingen av de bostadsrättsföreningar som jag haft i konkurs har någonsin ägt någon fastighet. Det har i samtliga fall rört sig om föreningar som bildats i hyresfastigheter i syfte att lämna en intresseanmälan för förvärv av fastigheten, men där något förvärv aldrig blivit av. Föreningen har likviderats, men inte haft några tillgångar till betalning av likvidationskostnaderna, säger advokat Christian Bergqvist.
Citera
2024-07-06, 07:56
Medlem
Du har suttit flera år i styrelsen men vet ändå inte att man inte betalar någon hyra i en brf?
Citera
2024-07-06, 10:04
Medlem
Ja det har många fördelar att äga sitt eget hus men också nackdelar som att man kan råka ut för chockräkningar för oförutsedda åtgärder som behöver göras och som man måste betala själv. Krav på ständig skötsel av huset och trädgården och att man är mera utsatt för risken för inbrott eller homeinvasion.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-07-06 kl. 10:08.
Citera
2024-07-06, 11:30
Medlem
ManicToos avatar
Intressant info. Så är det, en ej underhållen förening har en precis lika stor kostnad framför sig för att uppdatera stammar tak fönster m.m som att bygga ett helt nytt hus. Dvs värdet på lägenheten är i princip noll utöver tomten. Å andra sidan borde detta speglas i priset redan nu, och dessa lägenheter kan inte vara särskilt dyra per kvm, på en mindre ort.

Månadskostnaden efter totalrenovering kommer att 5-10 dubblas i extrema fall, kanske 10k i månaden för en 3a. Detta är samma pris som en nybyggd hyresrätt på orten och BRFen saknar därmed värde.

Man ska aldrig köpa BR i hus som inte bytt stammar eller tak på 40 år. Jag har sett offerten till min svärmors förening, den motsvarar att bygga om halva huset.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-06 kl. 11:33.
Citera
2024-07-06, 12:28
vad händer om en BRF går i konkurs? måste alla hyresgäster flytta?
Citera
2024-07-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
vad händer om en BRF går i konkurs? måste alla hyresgäster flytta?

I dom fall jag har hört om så blir det ombildat till hyresrätter.
Citera
2024-07-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Man ska aldrig någonsin köpa in sig i ett hus med mindre än 25 lägenheter. Det måste finnas vettigt folk att sköta styrelsearbetet.

Nja snarare tvärtom. Man ska vara försiktig med föreningar som är väldigt stora då dessa snabbt blir för komplexa och möjliga mål för ekonomisk brottslighet.
Citera
2024-07-06, 12:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Du har suttit flera år i styrelsen men vet ändå inte att man inte betalar någon hyra i en brf?

Tänkte själv på just det du skriver.
Citera
2024-07-06, 13:01
Avstängd
bithaxs avatar
En förening från 1945 bör inte ha några lån kvar att betala, så hur kan det vara ett problem att fixa stammar? De borde kunna ta lån och höja avgifterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in