Citat:
AI? AI är bara den senaste "smarta" teknologin. Om du menar någon framtida smart maskin så tycker jag att du ska skriva just det. En gång i tiden använde man urverk med kugghjul osv som metafor för hjärnan och t o m för hela universum, när urverk var det nya fantastiska. Spekulationer om vad framtidens människobyggda urverk skulle kunna göra är ju rätt löjligt, nu när "vet" att hjärnan är en sorts dator, eller kanske AI -- dvs om den sortens kuggar med IC-kretsar i s k neurala nätverk, maskininlärning på löjligt stora mängder data, osv, är en mindre knasig förenkling än kugghjul i 1800-talsklockor. Det går att föreställa sig att man kan klona en människas hjärna och överföra exakt konfiguration ner till synaps- och atomnivå till en nytt huvud och att denna då skulle få ett identiskt nytt medvetande och uppleva sig som en ny person utifrån sin känsla av det nya jaget.
En avancerad artificiell intelligens i en framtida köttslig robot kan klara turing testet i både tal, känslor, beteende och utseende såsom människor.
Vi skulle med andra ord inte kunna skilja roboten från vanliga människor.
Men skulle den principiellt sett även kunna känna riktig kärlek, smärta, svartsjuka, ångest, rädsla och empati oavsett hur avancerad teknik som behövs för att bygga den?
En avancerad artificiell intelligens i en framtida köttslig robot kan klara turing testet i både tal, känslor, beteende och utseende såsom människor.
Vi skulle med andra ord inte kunna skilja roboten från vanliga människor.
Men skulle den principiellt sett även kunna känna riktig kärlek, smärta, svartsjuka, ångest, rädsla och empati oavsett hur avancerad teknik som behövs för att bygga den?
Biljoner år = 1000 miljarder år kan du iaf glömma, iaf när där gäller något sådant på jorden, som då kommer att för länge länge sen vara sönderstekt av solen när den når sin röda jättefas. Menar du miljarder ska du nog skriva det.
Kommer någon sorts människotillverkad maskin kunna utveckla äkta känslor och medvetande? Det problemet tror jag inte har så mycket med just hårdvaran att göra. Ja, det är tänkbart att alla sorters tankar i en hjärna skulle kunna finnas i någon framtida fantastisk klocka/dator/AI/kvantdator/kvandatorAI/?/?/?.
Men hur går det till när sådant utvecklas, iaf i människor? Svar (tror jag): genom allt vi upplever med våra kroppar, med vår huds känselnerver, och vad vi hör och ser och smakar och luktar, ända sedan fosterstadiet, genom våra föräldrars ömma och ibland oömma kärlek, genom barnårens lekar, och att bränna sig på brännässlor, och få saft och bulle, osv, osv. Hormoner har nog också någon sorts betydelse, och allt de medför i våra fantasier och upplevelser, som att tråna efter någon crush, den första kyssen och det första fumliga sexet osv.
Jag tror att en maskin som faktiskt fungerar som en människa, måste "växa upp" som om den vore en människa. Allt annat kommer bara att vara imitationer. Känslor och medvetande kommer INTE att utvecklas automatiskt i någon maskin bara därför att den når någon kritisk gräns för minne och beräkningskapacitet.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-06-29 kl. 14:19.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-06-29 kl. 14:19.