2024-06-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Nej! Du ska absolut inte släppa ut din katt om du bor (som jag fattar det) i lägenhet. Katter ska endast tillåtas gå ut om man bor i hus/radhus en bra bit ifrån större vägar. Undantag kan vara om man bor på nedre botten så att katten kan gå in och ut som han vill utan att behöva släppas in genom porten.
Släpper du ut den i ett höghusområde kommer han garanterat inte kunna njuta av det, utan bara ligga och trycka någonstans och vara livrädd. Risken är dessutom överhängande att han flyr iväg och att du aldrig hittar honom igen. Jag har lång erfarenhet av katter och vet att tyvärr har många katter försvunnit för gott på detta sätt.

Jag utgår ifrån att båda dina katter är kastrerade. Om inte, så är det prio ett att göra snarast.
Om katterna inte funkar ihop, är det bättre att omplacera en av dem.

Det är ett område med trevåningshus och flera grönområden. Många släpper ut sina katter här. Men ja, det hade varit mycket lättare om jag bott längst ned. Mina katter är kastrerade och de funkar ihop, de behöver dock mer stimulans.
Citera
2024-06-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
En kanske dum jämförelse, men det är väl som med människor, vissa vill huvudsakligen vara inne och går inte ut om de inte måste. Katter är olika, vissa gillar att vara på språng hela tiden, andra vill bara vara lata. Sen finns ju rasspecifika beteendeskillnader med.

Vissa katter lär sig hur trafiken fungerar och är smartare än andra i alla fall just när det gäller den saken. Att bo mitt i stan och utekatt är kanske inte den bästa kombinationen.

Tror att du har helt rätt i detta! Min katt är en bondkatt som är utekatt i själen och älskar naturen - samtidigt älskar han inte många människor, vilket det tyvärr finns här. Vi bor inte mitt i stan, men trafiken är ändå en faktor. Så jäkla svårt att veta vad som är rätt eller fel att göra!
Citera
2024-06-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det finns ju tunnlar och större nätburar att införskaffa så kissen kan vara utomhus men ändå skyddad.

Om man har egen trädgård ja...
Citera
2024-06-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bara öppna så att katten kommer ut så tar den själv det i sin egen takt. Den kommer inte springa rakt ut utan utforska den nya miljön lugnt och försiktigt. Katterna kommer bli gladare och lugnare.

Jag bor på tredje våningen så katten kan tyvärr inte springa tillbaka in i hemmet om den vill...jag har tagit med buren ut dock så katten kunnat springa tillbaka in i den när vi är ute med sele.
Citera
2024-06-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Finns det andra katter lär de bli fight om revir..

Ja, det är också en faktor i det hela. Riskerna ökar markant när man låter en katt gå ut, men just nu är väl risken att han blir alltför överviktig och får sjukdomar när han är inomhus...jag väger för och emot just nu. Kanske blir det att han får förbli inne trots allt.
Citera
2024-06-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flummigheter
Har själv innekatt som brukade vara utekatt, men flyttten ändrade på det. Känns såklart hemskt men hon mår fint, beställt sele och koppel för att se om hon vill traska lite ute. Vi får se.

Önskar dig all lycka!
Citera
2024-06-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Om du skall släppa ut dom så sätt katt gps på katterna. Då vet du vart dom är.

Kanske...är inte gps-halsband väldigt klumpiga? Våra katter är inte ens vana vid vanliga halsband.
Citera
2024-06-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, om det hade varit så enkelt! Har inte råd att köpa ett hus på landet, annars hade jag övervägt det.
Katter lever ju på höjden så kanske kan du berika innemiljön med lite vägghyllor? Eller köp ett par konsoler och en bräda och gör en själv så får du en dubbelt så lång för samma pris. Ca 500 kr per hylla. Vips så är lägenheten snart dubbelt så stor för en katt.
Citera
2024-06-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Låt katten gå ut, inte kommer den att rusa iväg flera mil och gå vilse, den kommer att liksom de flesta katter ha behov av ett närliggande revir, det är bara om du bor på landsbygden katten sannolikt kommer att försvinna iväg långt.

Bara lite rädd att katten får panik och rusar rätt ut i gatan eller så...Han kommer oftast inte fram när jag ropar hemma, bara ligger där och glor tills jag hittar honom. Han är nog inte så smart kanske...
Citera
2024-06-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Katter lever ju på höjden så kanske kan du berika innemiljön med lite vägghyllor? Eller köp ett par konsoler och en bräda och gör en själv så får du en dubbelt så lång för samma pris. Ca 500 kr per hylla. Vips så är lägenheten snart dubbelt så stor för en katt.

Tack för tipset, men har redan flera höga hyllor och höga katt-träd. Hela lägenheten är ett enda katt-paradis om man ska gå efter de vanliga tipsen för att berika kattens miljö, men min katt vill nog helst jaga möss eller nåt...
Citera
2024-06-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskonJaskon
Har två katter som varit innekatter sedan 12+ år fram till dess att man flyttade till obyggden. Här står ytterdörren öppen och den ena katten är ute stora delar av dagarna (främst nu på sommaren), ibland även hela nätterna, medan den andra helst håller sig inomhus men går ut under korta stunder ibland. Vintertid stannar de båda helst inomhus.

Det låter helt underbart! Jag önskar att jag hade det som du.
Citera
2024-06-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Tack för tipset, men har redan flera höga hyllor och höga katt-träd. Hela lägenheten är ett enda katt-paradis om man ska gå efter de vanliga tipsen för att berika kattens miljö, men min katt vill nog helst jaga möss eller nåt...

Jaha på så vis. Men som man säger om inte Muhammed kan komma till berget... kanske kan du släppa in lite möss i lägenheten så den får jaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in