Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-17, 13:25
Medlem
Yrins avatar
Hej! Har nyss blivit av med vår skrothög och behöver något nytt (begagnat) där jag får in hela familjen (ett barn + kanske ett till framöver) två katter och packning till sommarstugan någon vecka om året. Toyota Auris Touring ser rätt ut i storlek, Skoda Superb/Octavia ser roligare.
Manuell eller automat kvittar egentligen, kommer inte köras mycket i stad/kö,
inbillar mig också att det är mer som kan skita sig med en automat.
Prio i fallande ordning:
- Andrahandsvärde, planerar att äga kanske tre, lär inte gå mer än 1000 mil.
- Krocksäkerhet
- Utrymme
- Komfort
- Körglädje

Det enda som krävs i form av utrustning är väl egentligen backsensorer/kamera för för fickparkering i stadsmiljö, känns som att det finns på alla dessa. Bluetooth för strömning från mobiltelefon borde också finnas på alla dessa.

Jag lutar mot tidigare nämnda Toyota Auris Touring, en snabb koll på begagnatmarknaden ger en 2014 till 2016 lite över 10000 mil inom min budget. Känns dock oinspirerande, kanske finns det lite roligare motoralternativ som gör det lite mer spännande vid omkörningar eller när man har lite extra bråttom till bilfärjan?

Bubblare 1 är Civic Tourer, bensin eller diesel, båda ganska ovanliga och dom jag hittar på blocket har gått 15000 + mil, vågar man?

Bubblare 2 är Skoda Superb/Octavia, gillar hur dom ser ut in- och utvändigt. Känslan är dock att dom inte är lika driftsäkra. Dock populära taxibilar, finns dom som gått 40000 mil, borde vara ett bra tecken?

Kommer nog köpa från bilfirma trots att det tar emot, tänker teckna någon slags förlängd garanti, har inte råd att ta risken att något skiter sig som är riktigt dyrt att fixa och kan för lite för att kunna göra den bedömningen vid privatköp.

Tar gladeligen emot era åsikter!
Citera
2024-06-17, 13:29
Avstängd
Toyotan helt klart
Citera
2024-06-17, 14:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Hej! Har nyss blivit av med vår skrothög och behöver något nytt (begagnat) där jag får in hela familjen (ett barn + kanske ett till framöver) två katter och packning till sommarstugan någon vecka om året. Toyota Auris Touring ser rätt ut i storlek, Skoda Superb/Octavia ser roligare.
Prio i fallande ordning:
- Krocksäkerhet
- Utrymme
- Komfort
- Körglädje

Det enda som krävs i form av utrustning är väl egentligen backsensorer/kamera för för fickparkering i stadsmiljö, känns som att det finns på alla dessa. Bluetooth för strömning från mobiltelefon borde också finnas på alla dessa.

Jag lutar mot tidigare nämnda Toyota Auris Touring, en snabb koll på begagnatmarknaden ger en 2014 till 2016 lite över 10000 mil inom min budget. Känns dock oinspirerande, kanske finns det lite roligare motoralternativ som gör det lite mer spännande vid omkörningar eller när man har lite extra bråttom till bilfärjan?

Bubblare 1 är Civic Tourer, bensin eller diesel, båda ganska ovanliga och dom jag hittar på blocket har gått 15000 + mil, vågar man?

Bubblare 2 är Skoda Superb/Octavia, gillar hur dom ser ut in- och utvändigt. Känslan är dock att dom inte är lika driftsäkra. Dock populära taxibilar, finns dom som gått 40000 mil, borde vara ett bra tecken?

Kommer nog köpa från bilfirma trots att det tar emot, tänker teckna någon slags förlängd garanti, har inte råd att ta risken att något skiter sig som är riktigt dyrt att fixa och kan för lite för att kunna göra den bedömningen vid privatköp.

En volvo V60 eller om du tycker den blir liten så gå upp en storlek till V70/V90.
Mazda 6 kanske kan vara något? Kia borde finnas i rätt stor mängd för den pengen också.
Citera
2024-06-17, 15:04
Medlem
Samuel-T-Coleridges avatar
Körde en Octavia generation 3 som leasingbil fram till förra sommaren, det är en utmärkt familjebil - rymligt både i kupén och bagage (min hade Style-paket och manuell låda). Jag hade personligen valt Octavia framför en Auris för utrymmet, sen har jag stor respekt för Toyotas driftsäkerhet

Citat:
Prio i fallande ordning:
- Krocksäkerhet
- Utrymme
- Komfort
- Körglädje

Citera
2024-06-17, 15:29
Medlem
Yrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En volvo V60 eller om du tycker den blir liten så gå upp en storlek till V70/V90.
Mazda 6 kanske kan vara något? Kia borde finnas i rätt stor mängd för den pengen också.
Ah - tack för tips! Den får faktiskt billetandet att kännas roligt igen.
Någon uppfattning om driftsäkerhet på dessa? Hittar en 2013 med 2l bensinmotor som gått ca 12000 på ökända Riddermark bil. "Välservad"
Citera
2024-06-17, 15:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ah - tack för tips! Den får faktiskt billetandet att kännas roligt igen.
Någon uppfattning om driftsäkerhet på dessa? Hittar en 2013 med 2l bensinmotor som gått ca 12000 på ökända Riddermark bil. "Välservad"

Jag har haft en Mazda 3 för 10år sen (äldre modell innan 2009) och tycker det var en trevlig bil. Nu gick den som andrabil men vad jag minns så hade vi inga fel på den under de år vi hade den mer än normala slitprylar.
Var inga mängder med utrustning på den ska tilläggas men pigg och trevlig.
Citera
2024-06-17, 17:43
Medlem
TiredEyess avatar
Bra tips på bilar i tråden. Snegla mer mot japaner om du vill ha billigare ägande- och servicekostnader. Glöm inte att kika under bilen när du ska köpa den, kör in i närmaste Gör-det-själv-hall på OKQ8 när du provkör. Det brukar förtälja mest om bilens skick.

Ge fan i diesel om du vill ha mindre huvudvärk, SÄRSKILT bilar med Euro 6 (AdBlue). Ge särskilt fan i Toyotas 1.6 diesel, om du nu lyckas hitta någon. Den är nämligen tillverkad av ingen annan än BMW. Brukar sitta på Verso, Avensis m.fl.
Citera
2024-06-17, 18:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Bra tips på bilar i tråden. Snegla mer mot japaner om du vill ha billigare ägande- och servicekostnader. Glöm inte att kika under bilen när du ska köpa den, kör in i närmaste Gör-det-själv-hall på OKQ8 när du provkör. Det brukar förtälja mest om bilens skick.

Ge fan i diesel om du vill ha mindre huvudvärk, SÄRSKILT bilar med Euro 6 (AdBlue). Ge särskilt fan i Toyotas 1.6 diesel, om du nu lyckas hitta någon. Den är nämligen tillverkad av ingen annan än BMW. Brukar sitta på Verso, Avensis m.fl.
Finns det ens gör det själv hallar kvar? Har inte hittat några häromkring.
Citera
2024-06-17, 18:56
Medlem
Yrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes

Tack för tips! Vad det gäller inspektion innan köp får jag förlita mig på någon annan då jag inte vet vad jag skulle kolla på. Där tänker jag att jag köper från en handlare som är mån om sitt rykte (tips?) eller kör till mekaniker som jag litar på vid privatköp.
Citera
2024-06-17, 19:12
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Finns det ens gör det själv hallar kvar? Har inte hittat några häromkring.

Förstår det. Dessa blir färre och färre med varje år som går.

Alternativt kan man fara till närmaste besiktningsfirma som har drop-in. För 500-600 spänn så får man ju bilen genomgången på det mest väsentliga som en vanlig besiktning, plus att man kan då följa med under och kika och få tips om man inte är så insatt själv. De som jobbar på besiktningen brukar vara tillmötesgående med detta. Sen tar det ju inte mer än en kvart. Opus har bland annat en dyrare genomgång där de läser igenom felkoder/historik osv. Sett till inköpspris på 150-200k så är det en rätt liten summa i sammanhanget. Men jag förstår att folk inte är så pedanta eller insatta i bilar vid bilköp, än mindre villiga att punga ut pengar på ett köp som kanske inte blir av.
Citera
2024-07-05, 21:07
Medlem
Jag hade typ exakt samma krav som du, slutade med en v60 T4 från 2013 som hade gått 14k mil, tror den landa på ca 130k. Två år senare och vi är fortfarande helnöjda köpe bilen online på autohero vilket jag kan rekommendera då man har 1 månad/max 50 mil öppet köp, gratis leverans och retur ifall man upptäcker något eller helt enkelt ångrar sig.

Bilen har är perfekt för oss två vuxna, en bäbis på 1.5 år och en katt som sitter i krocksäkker väska i framsätet. Får plats med stor barnvagn (sväljer typ 1/3 av baggageutrymmet) 3 kabinväskor och annan lös skit, typ blöjpaket, påse med leksaker etc. Tar vi resvagnen till lillen (babyzen yoyo 2) får vi in hur mkt packning som helst.
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-07-05 kl. 21:14.
Citera
2024-07-27, 14:14
Medlem
Yrins avatar
Blev till slut en Mazda 6 wagon 2014 2l bensinare som har gått en bit över 20000 mil, lite på vinst och förlust, hade inte kunskaper att avgöra skick vid köp men bilfirman lovade 3 mån trafikgaranti.

Kostade ungefär hälften av det jag budgeterat. Otroligt snygg bil in- och utvändigt. Har kört 100 mil ungefär och vansinnigt nöjd med köpet än så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in