Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-16, 13:46
Medlem
Någon som har möjlighet att sammanfatta köprådet i denna låsta artikel eller bidra med annan information/reflektion gällande TYC?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/B03...lande-spargris
Citera
2024-06-16, 13:50
Medlem
TUKs avatar
Om du överväger att köpa en ny bil för 300.000 kronor kanske du har råd att betala 29 kronor för aftonbladet plus. Ful bil för övrigt!
Citera
2024-06-16, 13:52
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Finns det inga recensioner på youtube?

Edit: https://youtu.be/x-puUPdiopY?si=HEU8J7H39Pvc08xa
Senast redigerad av Psykosen-Hex 2024-06-16 kl. 13:55.
Citera
2024-06-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Om du överväger att köpa en ny bil för 300.000 kronor kanske du har råd att betala 29 kronor för aftonbladet plus. Ful bil för övrigt!

Av principiella och ideologiska skäl skulle jag aldrig någonsin lägga ett enda öre på att sponsra den sortens media. Däremot kan jag del av omsorgsfullt utvalda delar om de serveras kostnadsfritt.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Finns det inga recensioner på youtube?
Edit: https://youtu.be/x-puUPdiopY?si=HEU8J7H39Pvc08xa

Det är klart det gör men det innehåller inte nödvändigtvis den +/- information som gjorde mig nyfiken. Att jag ställer frågan här är för att jag vill lägga minsta tänkbara tid på informationsjakt.
Citera
2024-06-16, 14:06
Medlem
kyrkstockens avatar
La märke till först här nu i veckan. HUr stor den blivit. Jag tycker den är snygg. Antagligen vettigaste nybilsköp om man inte har familj.

Däremot vill man kanske inte sitta med en 15-20 år begagnad hybrid. Då har man två system som kommer att gå sönder och kräva underhåll.

Kolla vad vi bilägare skriver. Hos dom kan man köpa info om just den modell man är intresserad av och behöver inte köpa aftonbladets plus-tjänst.

Det är ändå en hyfsad investering så det kan vara värt att läsa på.
Citera
2024-06-16, 14:06
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Av principiella och ideologiska skäl skulle jag aldrig någonsin lägga ett enda öre på att sponsra den sortens media. Däremot kan jag del av omsorgsfullt utvalda delar om de serveras kostnadsfritt.

Det är klart det gör men det innehåller inte nödvändigtvis den +/- information som gjorde mig nyfiken. Att jag ställer frågan här är för att jag vill lägga minsta tänkbara tid på informationsjakt.

Det tror jag det gör, du får all information som Toyota informerat om bilen. Jag vet till exempel inte vad Aftonbladet har för + information som inte Toyota har om sin egen produkt.
Citera
2024-06-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
La märke till först här nu i veckan. HUr stor den blivit. Jag tycker den är snygg. Antagligen vettigaste nybilsköp om man inte har familj.

Däremot vill man kanske inte sitta med en 15-20 år begagnad hybrid. Då har man två system som kommer att gå sönder och kräva underhåll.

Kolla vad vi bilägare skriver. Hos dom kan man köpa info om just den modell man är intresserad av och behöver inte köpa aftonbladets plus-tjänst.

Det är ändå en hyfsad investering så det kan vara värt att läsa på.

Ja, Toyota är överlag vettigt, om än tråkigt. TYC är kanske i minsta laget men verkar ha blivit populär i Europa. Som det är i dagsläget vill jag inte köpa begagnad elbil, oavsett om den går helt eller delvis på el. Att leasa nytt 2-3 år är ett behagligt alternativ.
Citera
2024-06-16, 14:19
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ja, Toyota är överlag vettigt, om än tråkigt. TYC är kanske i minsta laget men verkar ha blivit populär i Europa. Som det är i dagsläget vill jag inte köpa begagnad elbil, oavsett om den går helt eller delvis på el. Att leasa nytt 2-3 år är ett behagligt alternativ.
Om jag skulle köpte ny bil och hade pengarna skulle jag köpt yaris cross. Har en kompis som leasar en sådan. Han är hur nöjd som helst. Status och sånt skiter jag i, eller prioriterar annat.

vi bilägare första intryck: https://www.youtube.com/watch?v=eph3...iBil%C3%A4gare
Citera
2024-06-16, 14:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Honda har ju en liknande jazz hybrid. KAnske roligare?
Citera
2024-06-16, 21:49
Medlem
Citat:

Toyota är verkligen fula och hemska bilar. Ingen snygg historia detta (även om det kanske inte är det viktigaste med en bil hur den ser ut, så är den verkligen grymt ful IMO).

Sedan gällande att leasa så skulle jag generellt avråda från det. Det blir oftast mycket dyrarare i längden jämfört med att köpa bilen (även om enskilda kampanjer finns som unika undantag). Bättre i första hand att spara ihop till bilen, och i andra hand att låna till bilen. Då gärna med lån med säkerhet, så håller man nere de dyra räntekostnaderna, samt kan dra av de i deklarationen.

Så oavsett vilken bil ni väljer, och så skippa leasing är mitt råd. Det är betydligt mycket dyrare än 29.- extra.
Citera
2024-06-16, 22:00
Medlem
Yaris som SUV alltså.
Jävla pest att folk ska köra runt i stora jävla bilar som de inte kan hantera.
Citera
2024-06-17, 12:06
Medlem
TiredEyess avatar
Provkört ett antal av Toyotas nyare hybrider inklusive denna. Har ägt Toyota tidigare flera gånger, detta var årsmodeller 06-13 dock.

Drivlinan: det är en elhybrid med en liten bensinmotor och pålitlig transmission (elmotorn agerar som växellåda, enkelt förklarat). Det är väldigt sällan dessa bilar har problem med sin drivlina så länge som servicen sker regelbundet. Byt olja minst en gång per år oavsett vad deras serviceintervaller säger (minns deras tidigare bekymmer med kolvringar i fyrcylindriga motorer, där motorn börjar bränna mer och mer olja...) Sen har de klistrat på så kallad "intelligent fyrhjulsdrift" som tillval, AWD-i, med en liten elmotor bak som hjälper till ibland. Det funkar ungefär till att komma iväg om bilen står på halt underlag. Förvänta dock ingen förbättrad väghållning eftersom det systemet är "intelligent", kickar in och ut utan att du kan styra det, eller för den delen fungera om hybridbatteriet är väldigt lågt (?) Hybridbatteriet räcker inte mer än nån kilometer men är som mest användbart vid stadskörning och mycket start/stopp.

Styrkänslan och fjädringen är klart styvare än vanilj-versionen av Yaris. Man sitter högre, vilket kan bidra till en ökad känsla av kontroll men som vanligt kan Toyota inte jämföras med väghållning av motsvarande bilar hos exempelvis VAG som i mitt tycke är klart mer förutsägbara, iaf de VW och Skoda jag har testat. Jag tycker den styvare fjädringen känns klart bättre och mindre vobblig än vanlig Yaris dock, men smaken är som baken.

Rost: alla nyare Toyotor bör få underredsbehandling, så plussa på 6-8 tusen vid köp av nyare bil. Att det är täckt med plast säger inget om hur rostskyddat det är under plasten. Läs mer på ViBilägare rost-tester, japaner har inte varit och är allmänt inte bra i det avseendet.

Om du har tänkt att använda den som pendelbil så rekommenderar jag att du hyr den och kör några längre sträckor. Toyotas stolar passar inte alla. Får du träsmak i röven efter nån timme så överväg annan bil annars blir du less jävligt snabbt. Inredningen är plastig men det är vad det är. Ljudisoleringen är inget att hurra för heller men bilen är ju inte byggd för långresor eller motorvägar. SUV höjden passar dock folk som har svårt att böja sig i höfterna (läs: äldre) och vill enkelt kunna plantera sitt arsle på sätet, vilket den vanliga Yarisen inte ger.

Summa summarum: en helt ok liten SUV med pålitlig drivlina. Bra för A till B i stan när det plogas dåligt på vintern. Rosten på underredet måste beaktas. Köp med AWD-i och drag, mer för andrahandsvärdet än själva funktionen. Som alternativ skulle jag rekommendera provköra små SUV från VAG, dock beakta högre service-behov, mindre pålitlig drivlina samt inga hybrid-alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in