2024-06-13, 10:50
Medlem
EM i simning har redan börjat sedan 3 dagar tillbaka vilket tyvärr kommit i kläm i jämförelse med friidrotts-EM, även om jag haft igång alla streams. Än så länge har det varit konstsim och öppet vatten.

Tävlingsschemat med startlistor och resultat finns här(i jämförelse med friidrottens EM kräver det inte inloggning), dock har startlistorna för simhopp och bana inte fyllt på än:

https://www.len.eu/belgrade2024/live/#/general-schedule

Märkligt nog vill sajten omvandla till lokal tid från grekisk tid som inte är CET(Belgrad är CET) varvid tiderna bli fel när man ställer in lokal tid..

SVT har rättigheterna till allting men sänder bara en bråkdel av tävlingarna i form av finalpassen från bana, det som inte sänds på SVT sänds på EurovisonSport i 1080p50, så raskt över dit och registrera ett gratiskonto, sen går streamarna att casta från mobil-appen, tyvärr inte browser:

https://eurovisionsport.com/

Streamen för 5km öppet vatten är igång sedan imorse, där männen redan simmat klart. Nu kl. 12:00 är det damernas 5km, tyvärr utan nordiskt. Det var 2st finskor med i 10km igår, Louna Kasvio och Leonie-Sarah Josephine Tenzer, som kom 20'a och 21'a, så det var väl inte mycket att fira över i bastun, men ändå skoj att Norden var med. Ska tilläggas att tiderna för öppet vatten-simningen kan skjutas på med väldigt kort varsel om ett åskväder dyker upp, för blixtarna har en tendens att söka upp simmare i öppet vatten för att ge dom en liten kyss på knoppen.

I konstsimmet som också pågår nu deltar svenskan Sandra Freund som nyss sprattlade klart, hoppas nån mer än mig såg det. Tyvärr är bitraten för dålig så det pixlar rejält i vattnet. LEN hade bättre bitrate på en av sina tidigare gratissajter, på nuvarande EurovisonSport snålar dom än så länge för mycket med bitraten.

Kl. 11:53 är det dags för herrarnas solo free-final i konstsim, och där deltar David Martinez Delgado för Sverige.

Artikel om deltagarna i konstsim från Sverige:

https://svensksimidrott.se/tavlingar-och-landslag/nyheter-landslag/nyheter/nyheter/konstsim/2024-06-07-sandra-freund-och-david-martinez-delgado-debuterar-pa-em-haller-en-hog-niva

Dom sändningstider för återstoden av veckan jag lirkat fram än så länge ur tablån på EurovisonSport:

Torsdag 13 Juni

08:45-13:40 5 km Finals
10:24-12:34 Solo Free Finals

16:23-17:15 Acrobatic Routine Final

Fredag 14 Juni

10:24-13:04 Duet Technical Finals, Sverige deltar i mixed duet kl 12:03 med ovan nämnda par.
16:23-17:24 Team Free Final and Gala

Lördag 15 Juni

08:45-11:00 Team Mixed Relay

Måndag 17 Juni

09:23-11:25 Morning Session, European Aquatics Championships 2024
15:10-16:40 3m and 10m Team Finals

Edit: Följande sändningsschema för bassängsimningen hittade jag på SVT's sajt, uppdaterat 5 Juni.

https://www.svt.se/sport/simning/sim-em-2024-program-tv-tider-och-svenska-deltagare

Lite trist att dom kulturmarxistiska sporthatarna på SVT inte ens bemödar sig sända konstsimmet nu när vi har deltagare från Sverige med(eller simhoppet där vi vanligtvis har medaljkandidater). Ser även ut som att SVT inte kommer sända morgonpassen alls, utan då blir det EurovisonSport som gäller.

Måndag 17 juni

18.25-19.45 SVT Play
18.30-19.45 SVT2/Play

Tisdag 18 juni

18.25 – 20.00 SVT2/Play
20.00 – 20.25 SVT24/Play

Onsdag 19 juni

18.25 – 20.00 SVT2/Play
20.00 – 20.25 SVT24/Play

Torsdag 20 juni

18.25 – 20.00 SVT Play
18.30 – 20.00 SVT2/Play

Fredag 21 juni

18.25 – 20.30 SVT Play
19.00 – 20.30 SVT24/Play

Lördag 22 juni

18.25 – 20.00 SVT2/SVT Play
20.00 – 20.50 SVT24/Play

Söndag 23 juni

18.25-20.10 Kunskapskanalen/SVT Play

SVTPlay-sidan för Sim-EM:

https://www.svtplay.se/simning-em

Svenska truppen i bansimning(enligt SVT, och jag är faktiskt inte säker på att den listan stämmer för Edith Jernstedt står inte med, som finns omnämnd i nedan artikel på svensksimidrotts hemsida):

Hanna Bergman, SK Poseidon
Emelie Fast, Södertörns SS
Annie Hegmegi, Jönköpings SS
Sara Junevik, Falu SS
Olivia Klint Ipsa, Kristianstad SLS
Elvira Mörtstrand, Västerås SS
Lisa Nystrand, SK Neptun
Hanna Rosvall, Helsingborgs S
Klara Thormalm, Jönköpings SS
Tea Winblad, Malmö KK
Isak Eliasson, Spårvägens S
Oskar Hoff, Landskrona S
Marcus Holmquist, Jönköpings SS
Robin Hansson, Spårvägens S
Linus Kahl, Landskrona S
Albin Lövgren, Jönköpings SS
Elias Persson, Malmö KK
Erik Persson, Kungsbacka SS
Björn Seeliger, SK Neptun
Samuel Törnqvist, Spårvägens S

Jag ska botanisera mer på sidan för svensk simidrott:

https://svensksimidrott.se/tavlingar-och-landslag/nyheter-landslag/nyheter/nyheter/simning/2024-06-13-edith-jernstedt-siktar-pa-personligt-rekord-under-em-det-ar-darfor-jag-ar-dar

SVT's nyhetssidor för simsport kan också vara av intresse att leta lite i:

https://www.svt.se/sport/simsport/
https://www.svt.se/sport/simning/
https://www.svt.se/sport/simhopp/

Edit2: ..och där är min timme för att editera startinlägget strax över, så nu blir det inget mer. Hoppas det jag skrivit stämmer och att nån tänker kolla eller uppskattar TS med alla tider och länkar.
Senast redigerad av pumahunter 2024-06-13 kl. 11:49.
Citera
2024-06-14, 12:41
Medlem
Hoppas nån såg Sandra Freund och David Martinez Delgado's program nyss. Jag blev nyfiken vad på vad för TV-spel dom hade tagit musiken ifrån, inget jag kände igen från tonerna(så där får dom minuspoäng av mig för att dom inte valde ett Super Mario-spel, Super Mario Sunshine hade väl varit passade till simsport, underbara karibiska toner i det), och det var tydligen en låt som hette Death by Glamour från RPG-spelet Undertale (2015) som jag aldrig hade hört talas om.

Tyvärr gjorde dom en kostsam miss precis i början och slutade i botten av resultatlistan. Deras personbästa hade istället placerat dom som 3'a eller 4'a(jag kommer inte ihåg deras exakta siffra) utav 8 par.

Utomhusbassängen dom tävlar i är för övrigt samma bassäng som bansimningen ska tävlas i fr.o.m måndag om jag läst rätt. Hoppas vädergudarna är vänligt inställda till simning.

Verkar även som att EurovisionSport har vridit upp bitraten lite sedan häromdagen.

---

Svenska truppen till simhoppet som börjar på Måndag(dock inga svenskar den dagen enligt vad jag läste) ser ut som följer:

Emilia Nilsson Garip, Malmö KK, Damer 1M, 3M och Mixed Synchro 3M
Elna Widerström, Malmö KK, Damer 1M, 3M och Synchro 3M
Nina Janmyr, SK Poseidon, Damer Synchro 3M
Amanda Lundin, Polisens IF Simhopp, Damer 10M
Elias Petersen, Malmö KK, Herrar 1M, 3M och MIxed Synchro 3M
Richard Roop-Iliste, Polisens IF Simhopp, Herrar 10M

Hela tävlingsschemat:

Mån, 17 Juni
15:30 - 17:45, Mixed Team Event - Final

Tis, 18 Juni
10:00 Women's 1m Springboard Preliminary
15:30 Mixed Synchronised 10m Platform Final
17:45 Women's 1m Springboard Final

Ons, 19 Juni
10:00 Women's 10m Platform Preliminary
15:30 Mixed Synchronised 3m Springboard Final
17:45 Women's 10m Platform Final

Tor, 20 Juni
10:00 Men's 1m Springboard Preliminary
15:30 Women's Synchronised 3m Springboard Final
17:45 Men's 1m Springboard Final

Fre, 21 Juni
10:00 Women's 3m Springboard Preliminary
15:30 Men's Synchronised 10m Platform Final
17:45 Women's 3m Springboard Final

Lör, 22 Juni
10:00 Men's 3m Springboard Preliminary
15:30 Women's Synchronised 10m Platform Final
17:45 Men's 3m Springboard Final

Sön, 23 Juni
10:00 Men's 10m Platform Preliminary
15:30 Men's Synchronised 3m Springboard Final
17:45 Men's 10m Platform Final
Senast redigerad av pumahunter 2024-06-14 kl. 12:51.
Citera
2024-06-15, 17:19
Medlem
FNLSs avatar
Startlista klara på omega timing. Bästa svenska seedade:

1 junevik 50 fjäril
2 Persson 200 bröst
2 seeliger 50 fritt
4 Rosvall 100 rygg
5 ipsa 100 bröst
6 junevik 100 fjäril
7 Hanson 200 fritt
7 ipsa 50 bröst
8 Rosvall 50 rygg
8 Nystrand 400 medley
8 ipsa 200 bröst
8 Bergman 200 medley
Citera
2024-06-17, 10:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Så sim-EM startar idag (nåja )

Försökte hitta någon användbar information hos svenska simförbundet om tävlingarna men icke. Man måste alltså gå till simförbundets mediaguide för att hitta information om vilka grenar de svenska simmarna är anmälda till. Aguameet (aquameet.se) som simförbundet har använt för mästerskap de senaste åren har ingen information om EM. Och någon länk till resultattjänsten för EM har simförbundet inte.

Representanter för svensk simning (ofta ledda av Thomas & Bosse) brukar ofta klaga på hur svensk media inte bevakar svensk simning vilket leder till att man inte får några sponsorer och särskilt riktas kritiken mot SVT som hellre satsar på en pseudosport som längdskidor än en riktig global sport som simning. Men om man vill ha bättre svensk mediabevakning så bör man nog själv inom svensk simning allvarligt förbättra informationsarbetet.

Noterbart är annars att LEN har bytt till Omega Timing för detta EM istället för den värdelösa livetjänst man brukar använda sig av. Men problemet med Omega Timing är att deras liveresultattjänst inte är allmänt tillgänglig utan bara tillgänglig för typ mediabolag och kräver registrering och inloggning. Det var någon som klagade på att liveresultaten under friidrotts-EM kräver registrering men simningen är faktiskt betydligt värre.

Omega Timings resultat (i form av pdf-dokument som blir tillgängliga efter att respekterad gren är avslutad): https://www.omegatiming.com/2024/european-aquatics-championships-swm-live-results

Uselt svenskt försökspass för övrigt.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-06-17 kl. 10:32.
Citera
2024-06-17, 11:19
Medlem
FNLSs avatar
Nu har jag läst resultat listan, vilket faktiskt går i denna sport, och kan konstatera att det går bra att skolka kvällen tävlingar
Citera
2024-06-17, 14:14
Medlem
FNLSs avatar
Fyra ungrare i topp på 400 medley, till ingen nytta för hälften av dom
Citera
2024-06-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Svenska truppen till simhoppet som börjar på Måndag(dock inga svenskar den dagen enligt vad jag läste) ser ut som följer:

Mån, 17 Juni
15:30 - 17:45, Mixed Team Event - Final
Liten heads-up här, det är tvärtemot vad som gavs indikationer på tidigare från svenska simförbundet ett svenskt lag med under första dagens simhopp om en stund(englut ovan TV-tid på EurovisioSport) så ingen missar det. Laget består av Emilia Nilsson Garip, Amanda Lundin, Elias Petersen och Richard Roop-Iliste. Dom står som nummer 2 i startlistan:

https://www.len.eu/belgrade2024/live/#/athletic-startlist/DIV/T/X/TEAMEVEN----------/FNL-/000100--

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Noterbart är annars att LEN har bytt till Omega Timing för detta EM istället för den värdelösa livetjänst man brukar använda sig av. Men problemet med Omega Timing är att deras liveresultattjänst inte är allmänt tillgänglig utan bara tillgänglig för typ mediabolag och kräver registrering och inloggning.
Är det mellantider du tänker på då? Eller dök inte slutresultaten upp i samma ögonblick loppen var klara på den sajten jag länkade i TS? I simhoppet kom resultaten och poängen in där så fort domarna hade gett dom. Jag hade på sändningen från förmiddagspasset i morse men var så upptagen så jag hann knappt kolla och hade inte tid med resultattjänsten, så jag hade ingen koll på vad för svenskt som var i vattnet.

Simhoppet strax krockar med damcykel från Schweiz med Caroline Andersson på Eurosport1, Premier Padel på Viaplay, plus skytte och powerlifting på Olympic Channel. För att vara en Måndag är det mycket sport. Kvällspasset i bansimning krockar med en OBOS-match såg jag nu också.

Återstående sporttablå för dagen med Sim-EM och diverse krockar:

Måndag 17 Juni

12.00-00.00 Premier Padel, Italy Major, Första rundan | Dag 1
13:45 Powerlifting | Women's 57kg Group B | World Classic Open Championships | Druskininkai
14:32 Shooting | Women's & Men's Skeet Finals | World Cup Shotgun | Lonato
15:00-16:31 Cykel, Sschweiz Runt | Etapp 3 | Damer ---> Eurosport 1
15:23-16:40 3m and 10m Team Finals, European Aquatics Championships 2024
17:45 Powerlifting | Women's 57kg Group A & Men's 74kg Group A (med Eddie Berglund) | World Classic Open Championships | Druskininkai
18:23-20:15 Evening Session, European Aquatics Championships 2024
18.25-19.45 EM, simning, långbana, finalpass. SVTPlay
---> (SVT1 från kl. 18:30)
18.45-21.00 OBOS Damallsvenskan, Häcken - Vittsjö ---> TV6/Viaplay

Edit: SVT hade schemat för kvällspasset upplagt men det såg inte korrekt ut, detta är nog mer korrekt:

Session 2 18:30 - 20:10

18:30 Men's 50m Butterfly Semifinal 1, Casper Puggaard
18:34 Men's 50m Butterfly Semifinal 2
18:37 Women's 100m Freestyle Semifinal 1, Elisabeth Sabroe Ebbesen
18:42 Women's 100m Freestyle Semifinal 2
18:46 Men's 400m Individual Medley Final
18:55 Women's 200m Backstroke Semifinal 1, Karoline Sørensen
19:00 Women's 200m Backstroke Semifinal 2
19:05 Men's 100m Breaststroke Semifinal 1
19:10 Men's 100m Breaststroke Semifinal 2
19:19 Men's 400m Individual Medley Victory Ceremony
19:26 Women's 4 x 200m Freestyle Relay Final
19:39 Men's 4 x 200m Freestyle Relay Final
19:52 Women's 4 x 200m Freestyle Relay Victory Ceremony
20:01 Men's 4 x 200m Freestyle Relay Victory Ceremony

Som synes inga svenskar, men tre danskar om man vill kolla och ha något att heja på. I jämförelse så hade det därmed varit mer intressant om SVT sände simhoppet nu där det faktiskt är svenskt med.

Edit2: ..och där Sverige i praktiken ligger i delad ledning efter omgång 1, eller 0.30 efter om man ska vara petnoga. Ska simhoppet börja med en svensk lagmedalj, som SVT struntar i att sända? Vore typiskt.
Senast redigerad av pumahunter 2024-06-17 kl. 15:42.
Citera
2024-06-17, 16:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Är det mellantider du tänker på då? Eller dök inte slutresultaten upp i samma ögonblick loppen var klara på den sajten jag länkade i TS? I simhoppet kom resultaten och poängen in där så fort domarna hade gett dom. Jag hade på sändningen från förmiddagspasset i morse men var så upptagen så jag hann knappt kolla och hade inte tid med resultattjänsten, så jag hade ingen koll på vad för svenskt som var i vattnet.

OK, har inte kollat den sajt som du länkat till. Jag såg att en simsida länkade till Omega timing och utgick därför ifrån att det var den enda resultatservice som finns till EM. Jag vill ha mellantider i respektive simlopp och tider i mål för varje heat (och jag vill inte vänta med att få dessa tills alla heat i en gren har simmats). Med andra ord så vill jag ha liveresultat.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-06-17 kl. 16:38.
Citera
2024-06-17, 18:38
Medlem
Tyvärr gick det inte så bra för svenska laget i team-hoppet, dom kom sist då missarna byggdes på utav dom mindre meriterade i laget i senare hoppomgågar. Får hoppas på bättre framgång i dom individuella grenarna, i synnerhet för Garip.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
OK, har inte kollat den sajt som du länkat till. Jag såg att en simsida länkade till Omega timing och utgick därför ifrån att det var den enda resultatservice som finns till EM. Jag vill ha mellantider i respektive simlopp och tider i mål för varje heat (och jag vill inte vänta med att få dessa tills alla heat i en gren har simmats). Med andra ord så vill jag ha liveresultat.
Jag förstår vad du menar. Slutresultatet kom upp i den resultatservicen jag länkade innan loppet ens var över i linjära SVT2 nu, vilket ju inte är helt optimalt, men det kan man lösa genom att använda SVTPlay eller EurovisionSport-streamen(där det för övrigt inte verkade vara exakt samma bilder i engelska, franska och tyska streamen vad jag kunde urskilja i början). Några mellantider är det inte att tala om på dessa första 50m-lopp, får se när dom blir längre distanser om sådana behagar finnas.

Jag kör splitscreen och kollar mest på Eddie Berglund i tyngdlyftningen nu, innan OBOS-matchen börjar.

Edit: Jodu, det dök upp både reaktionstider och mellantider, och nu verkar dom fördröjt liveresultaten lite så dom inte ska komma före TV-bilderna. Hoppas presentationen av tiderna passar dina preferenser.

Edit2: Det var för övrigt mer danskar med än vad jag hade med i listan ovan. Hur missade jag Signe Bro.

Edit3: Det går tyvärr inte bra för danskarna.

Edit4: Bedrövligt, nu stänger jag ner splitscreen'en och kollar på damfotboll i väntan på Eddie's nästa lyft.

Får hoppas det finns startlistor hos SVT imorgon med alla svenska tider, utan att dom missar några namn, som dom kontinuerligt gjorde under friidrotts-EM.

Edit5: Jag kan redan nu upplysa om att imorgonbitti är det följande nordiskor i Women's 1m Springboard Preliminary i simhoppet kl. 10:00(sändningen börjar 09:53), två svenskor, två norskor och två finskor enligt följande startnummer:

1. Caroline Kupka
2. Elna Widerström
11. Emilia Nilsson Garip
14. Lauren Hallaselkä
16. Helle Tuxen
18. Odessa Käck

Krockar med morgonpasset i bansimning och VM i beachhandboll på Viaplay. I synchro-finalen på eftermiddagen startar inga nordbor, finalen i 1m svikt börjar kl. 16:55 och där kommer det med all sannolikhet vara både svenskt och norskt med genom Garip och Tuxen, kapaciteten på finskorna är jag lite mer okunnig kring.

Tisdag 18 Juni

09:20-11:12 Morning Session, European Aquatics Championships 2024
09.45-11.20 VM i Beachhandboll, Nederländerna - Danmark, Damer | Grupp C
09:45 Powerlifting | Women's 63kg Group B | World Classic Open Championships | Druskininkai
09:53-11:16 Women's 1m Springboard, European Aquatics Championships 2024

15:23-18:19 Mixed 10m Platform Synchro and Women's 1m Springboard - Finals, European Aquatics Championships 2024
16:00 Boysen Memorial
16.00-19:45 Paavo Nurmi Games i friidrott i Åbo. Kommenteras på svenska av Janne Isaksson och Mikael Ylöstalo
17:45 Powerlifting | Women's 63kg Group A & Men's 83kg Group A | World Classic Open Championships | Druskininkai (Alba Boström)
18:20-20:15 Evening Session, European Aquatics Championships 2024
18.25-20.25 EM, simning, långbana, finalpass, SVT2/SVTPlay.

Ska offtopic nämnas och förvarnas redan nu för att eftermiddags/kvällspassen imorgon från Sim-EM krockar med två friidrottstävlingar där det deltar mycket svenskar, Boysen Memorial i Norge(som jag tror det ska finnas livestream ifrån, fanns förra året, runt 20st svenskar deltar) och Paavo Nurmi Games i Finland(9st svenskar), som ska kunna ses fritt av svenskar på WorldAthletics-sajten, även om sändningen där möjligtvis inte blir lika lång som den på YleArenan, preliminärt börjar den internationella sändningen kl. 17:30.
Senast redigerad av pumahunter 2024-06-17 kl. 19:38.
Citera
2024-06-17, 20:01
Medlem
Det är kusligt vad lika röst förbundskapten Martina Aronsson och förbundskapten Kajsa Bergqvist har.
Citera
2024-06-18, 07:50
Medlem
FNLSs avatar
Resultatet på herrarnas 4*200 förefaller hemligare än friidrott Em.

Bättre chanser idag med junevik på 50 fjäril, ipsa på 100 bröst och Hanson på 100 fritt. Dessutom lag på mix medley stafett.
Citera
2024-06-18, 09:55
Medlem
Alkibiadess avatar
De svenska breddsimmarna håller verkligen inte internationellt. Reser många frågetecken om svensk simning.

Dags att ställa kritiska frågor till Martina Aronsson istället för att bara jamsa med.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-06-18 kl. 10:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in