2024-06-07, 08:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kommer någon ihåg det ljuva åttiotalet? Då män anammade det grekiska modet och gick omkring med kraftiga guldkättingar om halsen? Och kvinnor hade långa guldkedjor med megastora gudlberlocker? Skulle inte funka nu.

Jag har mestadels uppfattat detta i Stockholm.
Ibland har jag på mig halslänkar som är av guld, ibland dito fake guld men som glittrar som blankpolerat guld.

Inom en radie om 25 meter kommer flera män av en viss nationalitet, oftast unga, kanske nytillkomna, känna sina ögon magnetiskt dragna mot glittret, stanna upp i vad de gör och bara RÅSTIRRA.

Jag vill inte säga vilken nationalitet, men om jag säger dagens båtflyktingar, så kanske ni fattar vad jag menar.

Varje gång jag har de mest guldiga smyckena på. Detta har resulterat i att jag väldigt sällan väljer de smyckena. Trist.
Någon av er andra måste ha märkt detta.
Vad är era erfarenheter?

(om detta skulle passa bättre i Politik inrikes ber jag mod flytta)
Citera
2024-06-07, 09:06
Medlem
Jag har guldkedja, 70g, visst är det som du säger.
Man får bara ha lite koll samt vara beredd på att döda en neger när man rör sig ute på gatorna.
Citera
2024-06-07, 09:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Guldet var betydligt billigare på 80-talet så en pansarlänk på 70 gram var dyr, men inte dryga två genomsnittliga nettomånadslöner.

Då guld är svårt att spåra har det även blivit en statusmarkör i vissa klasser som har med sig en tradition av att spara i guld då förtroendet för banker i deras hemländer är lågt.

Sen vad gnäller TS om? Man tar ju inte på sig en fläskig länk gör att vara diskret. Använder själv dagligen en 400g silverlänk och även den drar ögonen åtsig, är ju därför jag har den...
Citera
2024-06-07, 09:21
Avslutad
Kommer ihåg när morsan tappade sin guldklocka på 70-talet. Då var en äldre dam som hittade den och lämna in på polisstation..

Hade det varit idag, så hade nån kackerlacka sålt den för länge sen.
Citera
2024-06-07, 09:53
Medlem
Det har ju länge varit högsta status bland blattarna att ha en fet Cuba-länk runt halsen, ju större desto bättre. Nu är de kanske lite mer försiktiga med det då de vet att Aina lätt kan ta dessa i beslag och den kan vara svår att få tillbaka. Kanske är många av blattarna hela tiden på jakt efter guld så att de så småningom kan byta detta mot en riktigt fet Cuba-länk.
Citera
2024-06-07, 12:28
Medlem
Har aldrig guldarmband eller halsband här i Malmö längre

Har varit perioder där de ryckt kedjor från äldre kvinnor så att de trillat omkull. Svinigt
Citera
2024-06-07, 12:46
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kommer någon ihåg det ljuva åttiotalet? Då män anammade det grekiska modet och gick omkring med kraftiga guldkättingar om halsen? Och kvinnor hade långa guldkedjor med megastora gudlberlocker? Skulle inte funka nu.

Jag har mestadels uppfattat detta i Stockholm.
Ibland har jag på mig halslänkar som är av guld, ibland dito fake guld men som glittrar som blankpolerat guld.

Inom en radie om 25 meter kommer flera män av en viss nationalitet, oftast unga, kanske nytillkomna, känna sina ögon magnetiskt dragna mot glittret, stanna upp i vad de gör och bara RÅSTIRRA.

Jag vill inte säga vilken nationalitet, men om jag säger dagens båtflyktingar, så kanske ni fattar vad jag menar.

Varje gång jag har de mest guldiga smyckena på. Detta har resulterat i att jag väldigt sällan väljer de smyckena. Trist.
Någon av er andra måste ha märkt detta.
Vad är era erfarenheter?

(om detta skulle passa bättre i Politik inrikes ber jag mod flytta)

Så är det säkert för dig. För oss i den yppersta eliten så går det bra att klä sig hur man vill och styrs inte av andra. Det är istället en självklarhet att folk stirrar då vi representerar ett samhällsskikt som har en livsstil utom räckhåll för dem flesta.
Citera
2024-06-07, 12:49
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag kommer ihåg 80-talet.
Man kunde inte lämna en blyertspenna i bilen utan att man fick inbrott i den.
Det fanns kriminella idioter litet överallt, knarkare och skit.

Värst vad du ljuger!

på 70-80 talet var folk mer ärliga. Om någon hitta vad som helst, lämnades det till polistationen så ägaren fick sina grejer tillbaka. Cyklar behövdes sällan låsas osv.
Citera
2024-06-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har aldrig guldarmband eller halsband här i Malmö längre

Har varit perioder där de ryckt kedjor från äldre kvinnor så att de trillat omkull. Svinigt

Tips är att ha lite stöddigare kedja som ej går rycka av
Citera
2024-06-07, 13:28
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag kommer ihåg 80-talet.
Man kunde inte lämna en blyertspenna i bilen utan att man fick inbrott i den.
Det fanns kriminella idioter litet överallt, knarkare och skit.

bodde du möjligtvis i Rumänien på 80-talet?
Eller i Kongo Kinshasa?
Citera
2024-06-07, 14:05
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Värst vad du ljuger!

på 70-80 talet var folk mer ärliga. Om någon hitta vad som helst, lämnades det till polistationen så ägaren fick sina grejer tillbaka. Cyklar behövdes sällan låsas osv.

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Dina upplevelser representerar inte alla svenskars. Beror ju på enormt många faktorer, exempelvis var man bodde då. Därför det finns statistik och undersökningar. Och om man tror brott minskat de senaste 40 åren så undrar jag vad man röker.

Att någon snodde nåt ur bilen var väl det värsta som hände gemene man då och de riktigt grova brotten skedde väldigt sällan. Idag sker grova brott ungefär hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
bodde du möjligtvis i Rumänien på 80-talet?
Eller i Kongo Kinshasa?
Den dag ni själva blir utsatta för något brott så kan ni börja snacka.
Eftersom ni aldrig sett ett brott utanför Flashback och Aftonbladet och rapport, så borde ni istället fundera på varför det är så mycket propaganda om brottslighet, men samtidigt så lugnt och tryggt i verkligheten.
Citera
2024-06-07, 14:58
Medlem
Vem vill se ut som en zigenare? Silver är ju snyggare isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in