2024-06-02, 09:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en 2½ år gammal motorola moto g50, till 99% funkar telefonen helt ok men sista procenten...går den segt, ofta kan jag starta bankid och läsa qr-kod på några sekunder men sist tog det över 1 minut, händer även med andra appar ibland går det segt bara jag låser upp telefonen.
Det är inte batterifel, om jag inte spelar så räcker ett fulladdat batteri mer än 48 timmar och om jag spelar så räcker det ofta 24 timmar.

Fabriksåterställning är inte ett alternativ så vad kan man göra för att bli av med segheten som kommer då och då?
Mvh A.A
Citera
2024-06-02, 09:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en 2½ år gammal motorola moto g50, till 99% funkar telefonen helt ok men sista procenten...går den segt, ofta kan jag starta bankid och läsa qr-kod på några sekunder men sist tog det över 1 minut, händer även med andra appar ibland går det segt bara jag låser upp telefonen.
Det är inte batterifel, om jag inte spelar så räcker ett fulladdat batteri mer än 48 timmar och om jag spelar så räcker det ofta 24 timmar.

Fabriksåterställning är inte ett alternativ så vad kan man göra för att bli av med segheten som kommer då och då?
Mvh A.A
Det här kanske?

Setting > Apps and Notifications > App info > Particular Application > Force stop > click ok > storage > Clear cache/data.
Citera
2024-06-02, 11:09
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Du kan testa att stänga av animationer i utvecklarinställningarna https://youtu.be/8TTI72L_BlM?si=0zlWYohMz70fVm3G
Gjorde det på TV'n och blev lite bättre.

Har du fyllt upp mycket av intern lagring? Kan också påverka så antingen rensa eller ta över till minneskort.
Citera
2024-06-02, 11:19
Medlem
Har du litet eller obefintligt minne kvar? Har nämligen det själv. Gjorde en liten rensning och då gick den genast bättre, men den gick långsamt snabbt igen. Svårt att veta vad man kan ta bort. Ska köpa och stoppa i ett sd micro-minne så får jag hoppas att det blir bra igen.
Citera
2024-06-02, 12:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du litet eller obefintligt minne kvar? Har nämligen det själv. Gjorde en liten rensning och då gick den genast bättre, men den gick långsamt snabbt igen. Svårt att veta vad man kan ta bort. Ska köpa och stoppa i ett sd micro-minne så får jag hoppas att det blir bra igen.
47 av 64GB används, 14 av 16GB på sd-kortet.
Citera
2024-06-03, 02:54
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:

Mvh A.A

Är det bara dessa appar som är sega? Eller är det fler?

Har du den senaste mjukvaruuppdateringen? Hur ofta startar du om din telefon?
Citera
2024-06-03, 04:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det här kanske?

Setting > Apps and Notifications > App info > Particular Application > Force stop > click ok > storage > Clear cache/data.
Det är inte en specifik app det är mer allmän seghet.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan testa att stänga av animationer i utvecklarinställningarna https://youtu.be/8TTI72L_BlM?si=0zlWYohMz70fVm3G
Gjorde det på TV'n och blev lite bättre.
Det är inte animeringar som gör det segt men inte fel att snabba upp lite.
Citera
2024-06-03, 05:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Är det bara dessa appar som är sega? Eller är det fler?
Det är fler appar alltifrån webläsare till bankid till spel till musik.

Citat:
Har du den senaste mjukvaruuppdateringen?
Har senaste uppdateringen som släpptes maj förra året end of life inga fler uppdateringar kommer släppas.

Citat:
Hur ofta startar du om din telefon?
Inget jag gör ofta, 1 gång i månaden kanske.
Citera
2024-06-03, 05:41
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Det är fler appar alltifrån webläsare till bankid till spel till musik.

Har senaste uppdateringen som släpptes maj förra året end of life inga fler uppdateringar kommer släppas.

Inget jag gör ofta, 1 gång i månaden kanske.

Testa med en omstart. Omstarter av mobiltelefoner gör bara telefonen bra.
Citera
2024-06-03, 08:42
Medlem
invandrar-leffes avatar
Kanske läge att försöka undersöka om telefonen har blivit hackad?
Citera
2024-06-04, 23:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det är inte animeringar som gör det segt men inte fel att snabba upp lite.
Nä det hjälper nog mer att rensa utrymme och kör du med gammalt minneskort kan det också sega ner med tanke på läshastigheten... Såg att Inet har 64 GB för 80kr https://www.inet.se/produkt/5304540/...-evo-plus-64gb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in