Citat:
Ursprungligen postat av
RESILIENS
Bra inlägg. Om du känner för att analysera Aktieanalytikern lite till, skulle det vara intressant att se utvecklingen för varje aktie efter första gången de dykt upp i portföljen tills idag. Har själv funderat på att göra en riktig sammanställning över detta, men är för lat. Eftersom Aktieanalytikerns analysförmåga enligt egen utsago är fullständigt exemplarisk och han kallar sig själv för börsgudens chef, borde man kunna bortse från att han byter aktier som en annan byter kalsonger. Alltså, trots att han byter aktier och således missar nedgångar, är det ändå intressant att se utecklingen eftersom man utifrån detta kan avgöra hur hans analyser har gått.
Kan dela med mig av en snabb höftning på utvecklingen av aktierna i hans portfölj 01/10-2021 (första videon där jag hittade text) jämfört med dagens värde, samt andel av portfölj inom parantes:
Ekobot (2%) konkurs
Eevia (4%) -99,99%
Saxlund (4%) -99%
Speqta (6%) -95%
Soltech (6%) -90%
Tourn (26%)-90%
Spotlight (3%) -80%
Angler (5%) -70%
Götenehus (4%) -50%, utköp
Guideline (4%) +30%
Teqnion(8%)+60%
Scandic (13%) +80%
Zinzino (5%)+80%
Hoist (6%) +200%
Teqnion och Guideline var de enda aktierna som avkastat positivt efter hans strategi om att investera på 1-2 års sikt gått ut. Om han istället hade placerat sina miljoner i en svensk globalfond hade han avkastat runt 20% under samma tid.
Lite det jag menar i ett tidigare inlägg för ett par dar sedan.
Han har väl sagt några gånger att en indexfond är inget att ha i princip, eftersom det är så lätt att prestera bättre än index.
Ja jämför man en obelånad indexfond VS stockpicking som maxbelånas, när vi befinner oss i en upptrend, så är det väl vad man bör förvänta sig nästan !?
Därför hade varit intressant att se hur utvecklingen hade blivit om han istället satsat på just en indexfond, som han maxbelånat, och i takt med att index stigit och gett honom mer utrymme, så skulle han på samma sätt som nu LÅNA LÅNA LÅNA och KÖPA KÖPA mer andelar.
För att få det ännu mer rättvist, så bör det vara en indexfond med inriktning på Nasdaq och en på Stockholmsbörsen.
Vad hade gett bästa avkastningen under dom här åren? Vad hade varit att föredra sett ur ett risk/reward perspektiv?
Går väl kanske att räkna på för den som orkar (ungefärligt) och dit hör inte jag