2025-01-12, 19:37
Medlem
Ang AA, kan det vara så att han inte ens håller på med aktier? Har han visat ett enda innehav eller krona han faktiskt äger? Teoretiskt kan han faktiskt ljuga om allt och göra intäkter på hans videor? Vore genialiskt nästan.
Citera
2025-01-12, 19:40
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmokey
Ang AA, kan det vara så att han inte ens håller på med aktier? Har han visat ett enda innehav eller krona han faktiskt äger? Teoretiskt kan han faktiskt ljuga om allt och göra intäkter på hans videor? Vore genialiskt nästan.
Tanken är så tokig att jag inte ens tänkt på den! Men då hade han varit överjävligt smart
Citera
2025-01-12, 20:10
Medlem
watcher1970s avatar
Tanken känns rimlig att han kör med fiktiva aktieportföljer! Då kan man överbelåna sig utan att det kostar. Det A.A visar upp är ju siffror i excelblad, inga skärmdumpar från NordNet!
Citera
2025-01-12, 20:17
Medlem
AppleIntelligences avatar
Måste vara fejk. Ingen satsar riktiga pengar på såna skräpbolag.
Citera
2025-01-12, 20:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jobbsiffrorna var ok. Det är väl 10-års räntan (USA) som är största orosmomentet?
Citera
2025-01-12, 20:36
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Han får knappt några kommentarer alls längre på X, måste ha spammat blockering knappen😁

Finns nog många anledningar varför ingen kommenterar, han hotar ju att stämma varenda kotte som kommer i närheten av honom.
Hans asociala beteende får till slut konsekvenser.
Citera
2025-01-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Finns nog många anledningar varför ingen kommenterar, han hotar ju att stämma varenda kotte som kommer i närheten av honom.
Hans asociala beteende får till slut konsekvenser.

X är i första hand en plattform för dialog. Men den som svarar på AAs inlägg får bara förolämpningar eller goddag yxskaft svar tillbaka. Och alla inlägg handlar bara om hur bra han är eller en länk till senaste videon. Varför skulle någon vilja svara honom?
Citera
2025-01-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
X är i första hand en plattform för dialog. Men den som svarar på AAs inlägg får bara förolämpningar eller goddag yxskaft svar tillbaka. Och alla inlägg handlar bara om hur bra han är eller en länk till senaste videon. Varför skulle någon vilja svara honom?
Ja det är ju helt meningslöst faktisk!
Citera
2025-01-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dezer
Plockade in lite data i ett ark och kastade på lite formler bara för att få en känsla för vad AA haft för sig senaste två åren. Ska väl vara tydlig med att allt detta bygger på AA:s egna uppgifter. Det finns väl ingen som sett någonting riktigt saldo eller att han visat sina depåer från Nordnet eller liknande, så allt hans analyserande kan ju vara rena fabuleringar om icke existerande fantasi-innehav.

Men med det sagt, ville ge mig i kast med att se vad jag kunde hitta.

Jag orkade bara analysera detta utifrån det jag enkelt kunde läsa ut från hans youtube beskrivningar och hantera med automatik, så det jag tittat på är försäljning och köp av nya positioner (d.v.s. de tillfällen han köpt ett nytt innehav i en aktie eller sålt hela ett existerande innehav, inget om eventuella interna justeringar i portföljen).

Håll till godo!

Först några topplistor.

Fem länsta sammanhållande innehaven (i veckor)
1. BHG (99 veckor och det ända innehavet som varit med hela perioden)
2. Hexatronic (88 veckor)
3. Nobia (59 veckor)
4. Neobo (53 veckor)
5. K-Fastigheter (52 veckor)

Fem mest återkommande aktierna (d.v.s. helt sålda och sedan köpta igen)
1. Waystream (5 återkomster)
2-9. Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, NOTE, Snap, SolTech och Storskogen (alla på 3 återkomster)

Fem kortaste innehaven (delat pris till följande med max 1 vecka i portföljen vid minst ett tillfälle)
1-7. Cibus, Haypp, Lyko, NIBE, Nimbus, Storskogen, Waystream

Grattis alla vinnare!!!

Lite data (för oss som gillar det)

Aktier som sålts har i snitt legat i portföljen i 15 veckor.

Waystream, vinare på återkommar-listan genom sina frekventa besök har varit med oss 5 gånger och har legat kvar i fallande skala: 17, 15, 4, 2 respektive 1 vecka/veckor under resan.

Uppgång och fall
När tar AA egentligen sina positioner och när lägger han sina sälj-order? Det har jag kikat på. För att få lite data att jobba med delade jag upp alla i veckor i tre kategorier, uppgång, nedgång och oförändrad (med hävstång så svänger det rejält, så kategorin oförändrat har klassats som +/- 3%, jag vet, kan vara en riktigt svettig "oförändring").

Antal vecker av varje kategori
Uppgång: 35 veckor
Oförändrad: 32 veckor
Nedgång: 32 veckor

Uppgång: Här tas det nya positioner, det är dags att handla med lånade pengar. 35 nya aktier har tillkommit i portföljen under dessa veckor. På utsidan hittar vi bara 10 aktier som fått lämna under dessa veckor.

Oförändrad: Känsla av viss otålighet, det köps och säljs om vart annat när kurserna inte rör på sig ordentligt. Det slutade med 15 försäljningar och 11 nya positioner.

Nedgång: SÄLJ!!! Här bankas det på säljknappen. Majoriteten av alla säljorder läggs när det lyser rött på kontot. 47 innehav har lämnat portföljen under veckor av nedgång. Det köps ändå i viss utsträckning då 14 nya innehav tillkommit när det enligt utsagor är "TOKBILLIGT" att handla.

MVH Aktieanalytikern-analytikern (A.K.A. AAA)
Bra inlägg. Om du känner för att analysera Aktieanalytikern lite till, skulle det vara intressant att se utvecklingen för varje aktie efter första gången de dykt upp i portföljen tills idag. Har själv funderat på att göra en riktig sammanställning över detta, men är för lat. Eftersom Aktieanalytikerns analysförmåga enligt egen utsago är fullständigt exemplarisk och han kallar sig själv för börsgudens chef, borde man kunna bortse från att han byter aktier som en annan byter kalsonger. Alltså, trots att han byter aktier och således missar nedgångar, är det ändå intressant att se utecklingen eftersom man utifrån detta kan avgöra hur hans analyser har gått.

Kan dela med mig av en snabb höftning på utvecklingen av aktierna i hans portfölj 01/10-2021 (första videon där jag hittade text) jämfört med dagens värde, samt andel av portfölj inom parantes:

Ekobot (2%) konkurs
Eevia (4%) -99,99%
Saxlund (4%) -99%
Speqta (6%) -95%
Soltech (6%) -90%
Tourn (26%)-90%
Spotlight (3%) -80%
Angler (5%) -70%
Götenehus (4%) -50%, utköp
Guideline (4%) +30%
Teqnion(8%)+60%
Scandic (13%) +80%
Zinzino (5%)+80%
Hoist (6%) +200%

Teqnion och Guideline var de enda aktierna som avkastat positivt efter hans strategi om att investera på 1-2 års sikt gått ut. Om han istället hade placerat sina miljoner i en svensk globalfond hade han avkastat runt 20% under samma tid.
Citera
2025-01-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jobbsiffrorna var ok. Det är väl 10-års räntan (USA) som är största orosmomentet?

Inte otänkbart att marknaden är orolig inför Trumps tillträde. Man vet ju inte riktigt vad han ska rivstarta med och en del av förslagen som ex tullar kan vara negativa för USA i vart fall i det korta perspektivet.
Citera
2025-01-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RESILIENS
Bra inlägg. Om du känner för att analysera Aktieanalytikern lite till, skulle det vara intressant att se utvecklingen för varje aktie efter första gången de dykt upp i portföljen tills idag. Har själv funderat på att göra en riktig sammanställning över detta, men är för lat. Eftersom Aktieanalytikerns analysförmåga enligt egen utsago är fullständigt exemplarisk och han kallar sig själv för börsgudens chef, borde man kunna bortse från att han byter aktier som en annan byter kalsonger. Alltså, trots att han byter aktier och således missar nedgångar, är det ändå intressant att se utecklingen eftersom man utifrån detta kan avgöra hur hans analyser har gått.

Kan dela med mig av en snabb höftning på utvecklingen av aktierna i hans portfölj 01/10-2021 (första videon där jag hittade text) jämfört med dagens värde, samt andel av portfölj inom parantes:

Ekobot (2%) konkurs
Eevia (4%) -99,99%
Saxlund (4%) -99%
Speqta (6%) -95%
Soltech (6%) -90%
Tourn (26%)-90%
Spotlight (3%) -80%
Angler (5%) -70%
Götenehus (4%) -50%, utköp
Guideline (4%) +30%
Teqnion(8%)+60%
Scandic (13%) +80%
Zinzino (5%)+80%
Hoist (6%) +200%

Teqnion och Guideline var de enda aktierna som avkastat positivt efter hans strategi om att investera på 1-2 års sikt gått ut. Om han istället hade placerat sina miljoner i en svensk globalfond hade han avkastat runt 20% under samma tid.

Lite det jag menar i ett tidigare inlägg för ett par dar sedan.
Han har väl sagt några gånger att en indexfond är inget att ha i princip, eftersom det är så lätt att prestera bättre än index.
Ja jämför man en obelånad indexfond VS stockpicking som maxbelånas, när vi befinner oss i en upptrend, så är det väl vad man bör förvänta sig nästan !?
Därför hade varit intressant att se hur utvecklingen hade blivit om han istället satsat på just en indexfond, som han maxbelånat, och i takt med att index stigit och gett honom mer utrymme, så skulle han på samma sätt som nu LÅNA LÅNA LÅNA och KÖPA KÖPA mer andelar.
För att få det ännu mer rättvist, så bör det vara en indexfond med inriktning på Nasdaq och en på Stockholmsbörsen.
Vad hade gett bästa avkastningen under dom här åren? Vad hade varit att föredra sett ur ett risk/reward perspektiv?
Går väl kanske att räkna på för den som orkar (ungefärligt) och dit hör inte jag
Citera
2025-01-12, 21:56
Medlem
12 dagar!!!! Sen annonserar AA att det numera kommer en gratisvideo varje söndag

https://youtu.be/XirZsrFrLQo?si=UYtvZ-ULLLyV7zjB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in