Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-10, 12:49
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Förvisso, men i dagens messamhälle anses det att bruka våld när man tar tag i en unges arm och släpar ut den bångstyrige som vägrar lyda.
En olydig unge som vägrar att gå ut ur klassrumet bör man fysiskt få avvisa otyget, genom att om behövs hårdhänt gripa tag i aset och släpa ut ungen. Men det får man tyvärr inte enligt dagens rådande låg-affektiva bemötande. Ungarna själva löser problemen med gängskjutningar istället.

Många elever kommer från taskig uppväxt och kanske har svårt att hantera olika situationer.. Lägg därtill diagnoser som Adhd och annat. Våld mot dessa individer löser inte problemet.
Citera
2024-05-10, 12:49
Medlem
Nä man får inte säga ifrån till ohängda snorgärsar i skolan utan det ska daltas!! Måste ju finnas bättre miljö för en kille som Stefan!!
Citera
2024-05-10, 12:50
Medlem
trasig-axels avatar
Varför tillåts män ens jobba som lärare? Det är lika sjukt som att låta kvinnor vara poliser.

Stefan Holm, alltså Lisa Holms pappa? Hans dotter blev mördad och nu försöker han mörda nån annans unge...
Citera
2024-05-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Man skickar ut dem ur klassrummet och ringer hem till föräldrarna. Upprepas detta blir det möte med föräldrar och rektor.

Blir ju svårt om ungen vägrar att gå ut, då måste man ta tag i ungen. Men det får man ju inte.
Men håller med dig, rektor och föräldrar bör så klart involveras när det gäller stökiga barn.

Själv undrar jag dock vad som förändrats, på min tid blev det en ordentlig avhyvling av läraren och en mycket hårdhänt hantering ut i korridoren. Detta hjälpte i de flesta fall. Den som inte lärde sig efter upprepande tillfällen hamnade i OBS klass (antagligen sådana som skulle diagnostiserats med ADHD idag).
Citera
2024-05-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Förvisso, men i dagens messamhälle anses det att bruka våld när man tar tag i en unges arm och släpar ut den bångstyrige som vägrar lyda.
En olydig unge som vägrar att gå ut ur klassrumet bör man fysiskt få avvisa otyget, genom att om behövs hårdhänt gripa tag i aset och släpa ut ungen. Men det får man tyvärr inte enligt dagens rådande låg-affektiva bemötande. Ungarna själva löser problemen med gängskjutningar istället.

Gnäll inte sen när ungarna slår tillbaka bara.
Man har valt fel yrke om man tror trotsiga ungar ska styras med fysiskt våld. Man går knappast runt på sin arbetsplats och lyfter bort störiga kollegor.
Citera
2024-05-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Många elever kommer från taskig uppväxt och kanske har svårt att hantera olika situationer.. Lägg därtill diagnoser som Adhd och annat. Våld mot dessa individer löser inte problemet.

Så är det förmodligen, jag skrev precis ett inlägg i tråden om ADHD.
På min tid hjälpte det oftast med en hårdhänt hantering, och upprepades det många gånger blev det OBS klass (förmodligen sådana som skulle diagnostiserats med ADHD idag).

Taskiga hemförhållanden var vanliga i det miljonprogram jag växte upp i. Blev folk av de flesta ändå.
Citera
2024-05-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Gnäll inte sen när ungarna slår tillbaka bara.
Man har valt fel yrke om man tror trotsiga ungar ska styras med fysiskt våld. Man går knappast runt på sin arbetsplats och lyfter bort störiga kollegor.

Står om precis det i dagens DN; https://www.dn.se/sverige/ny-misshan...khus-for-vard/
Citera
Medlem
CyberSilvias avatar
Haha. Jag förstår honom till 110% Han är några år äldre än jag, men gick i skolan i "samma Sverige". Helt annat klimat, även om vi hade problembarn. Jag provade själv på jobb inom skola under några år och kan säga att det "brann till" i mig flera gånger, men jag hann hejda mig. De ungjävlar som har noll respekt, har verkligen NOLL respekt. Helt jävla arroganta och vidriga. Och de vet dessutom exakt vad man som vuxen får och inte får göra. Man måste prova på yrket för att förstå nivån på dessa och frustrerande det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runarSten
Ja det borde han gjort!
Nej jag har inte hittat vem som gjort anmälan. Föräldrar är min gissning. Rektorn vill ju inte ha ögonen på skolan angående negativa situationer.

Finns säkert någon lag som säger att rektorn begår tjänstefel om ett sådant här ingripande kommer till hans kännedom och han inte polisanmäler. Troligtvis är det en förälder som anmält. Hoppas denne i så fall blir utfryst av övriga föräldrar.
Citera
2024-05-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Nä man får inte säga ifrån till ohängda snorgärsar i skolan utan det ska daltas!! Måste ju finnas bättre miljö för en kille som Stefan!!

Har han inte aspergers syndrom? Svårt att förstå subtila sociala signaler osv?

Har han överhuvudtaget gjort något vettigt i sitt liv? Att ägna sitt liv åt att hoppa över en pinne är ju inget normala vuxna människor ägnar sig åt....

Vilken miljö skulle passa honom?
Citera
2024-05-10, 12:58
Medlem
Finns det någon som har insyn i hur motsvarande problem hanteras i andra länder?
Svensk skola har gjort sig känd för bottenresultat de senaste åren, hur ser det ut i länder där elever presterar bättre?
Hur ser det ut i länder som Tyskland, Österike eller Nederländerna med liknande invandring etc.?
Citera
2024-05-10, 13:00
Medlem
Är det någon som vet namnet på berörande elev, eller föräldrar?
På vilket sätt var det ”misshandel”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in