Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-08, 15:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Min vän delar Free Palestina i soc medier?

Citat:
Jag försöker greppa hur det är möjligt att vissa stöder Palestinas och Hamas position i denna konflikt.

Framgår det på något sätt om vännen är för eller emot Hamas? Det är väl Hamas som haft området Palestina i värsta greppet ett tag nu.
Citera
2024-05-08, 15:46
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
För mig är det här nästan existentiellt. Du kan inte tycka om Hamas och stödja det palestinska folket när det är så uppenbart för all objektiv fakta att det är dom som är de onda i den här konflikten?

Jag får nog avskärma mig från den personen. Jag kan inte ha en vän som tycker det är okej att begå terroristattacker, döda barn, för att bli "fria" trots att Palestina har alla förutsättningar av hela världen att bli en stormakt i Mellanöstern. De har verkligen sköljts in bidrag till det här landet och istället för att bygga industri, tänka långsiktigt acceptera att man bor där man bor så har man plöjt ner pengarna i krigsföring mot ett krig som de aldrig kan vinna.

Detta har gjorts för att visa sig vara "stora starka ledare" och folket har som nötter fortsatt rösta på den riktningen i politiken utan vetskap om att kriget mot Israel är som träsvärd mot lasersvärd. Det är helt omöjligt att vinna.

Ändå tycker människor Palestina gör rätt? Är de lägre begåvade människor som inte kan analysera situationen och se de verkliga skurkarna?

Det är en fluga just nu, som när allt blev woke. Det är poppis att stödja Palestina. Sen spädbarn i ugnar vill dom inte höra talas om utan rent av försvarar. Börjar snacka om förtryck mm. Hamas kallar dom för användbara idioter.
Citera
2024-05-08, 16:03
Medlem
Tintinikongos avatar
Sade upp kontakten med släkt och vänner 2013 pga av deras SD-hat och Israelhat. Det har jag aldrig ångrat.
Citera
2024-05-08, 16:07
Medlem
Citat:
Israel är en fungerande demokrati i en region där det är ovanligt. Landet har under mer än sexton år utsatts för över 30 000 missiler och granater från Hamas, riktade mot civilbefolkningen, vilket har skapat mycket trauma och rädsla. Tänk om en missil sköts mot Miami från Kuba, skulle inte vi förvänta oss ett kraftfullt svar från USA då?

Som svar på dessa hot har Israel utvecklat Järnkupolen, ett försvarssystem skapat för att skydda människor, inte för att attackera. Detta visar på ett engagemang för försvar och inte aggression, och målet är att skydda medborgarna utan att förvärra konflikten. Till skillnad från detta används resurser i Gaza för att bygga tunnlar för militära ändamål istället för skyddsrum för civila.

Det är också viktigt att ifrågasätta de felaktiga påståenden som gör gällande att Israel är en ockupationsmakt eller en apartheidstat. Dessa påståenden ignorerar att Israel, till skillnad från andra i regionen, är demokratiskt där palestinier har rättigheter som att rösta, inneha ämbeten och delta i rättsprocesser – detta visar på ett åtagande för lika rättigheter.

Om du bor i Gaza och vill kritisera Hamas måste du åka till Israel. För dom du kritiserar Hamas i Gaza blir du avrättad. Är du homosexuell blir du också avrättad. Det är ett sådant enormt hyckleri att vänstern i västvärlden å ena sidan kritiserar Israels ledning men å andra sidan blundar för Palestinas ledning som är långt mycket värre.

Kritiker påverkade av mycket desinformathttps://www.varldenidag.se/nyheter/hamasledare-vi-ar-stolta-over-att-palestinier-dor-i-kriget/778428ion, misslyckas med att se dessa sanningar. De använder ofta dubbla standarder för att bedöma Israels handlingar, standarder som inte tillämpas på andra länder i liknande situationer.
¨

Jobbigt att höra alla som klagar på Israel istället för att hjälpa Palestinierna. De har inga skyddsrum och bistånd går direkt till ledarna. Ett riktigt fuskbygge hela det här sk Palestina. Ledarna har också uttryckt att folket får "räkna med några martyrer" för sakens skull.

Finns att läsa mer om detta här:

https://www.varldenidag.se/nyheter/h...-kriget/778428
Citera
2024-05-08, 16:37
Medlem
hydrols avatar
Ja havet är vått, det pågår alltså krig och oroligheter i mellanöstern och det förekommer individer som inte tycker precis som dig i en konflikten i fråga

Innan du kompisdumpar individen kanske det vore lämpligt att prata igenom sina ståndpunkter, någon av er har kanske en insikt som inte den andra har osv
Citera
2024-05-08, 16:43
Medlem
sliskets avatar
Kanske dax att förkasta dessa svagbegåvade människor då de helt enkelt är för dumma för att ha i din cirkel.
Citera
2024-05-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Problemet är väl egentligen att de är naiva, lättmanipulerade och lite korkade. De tycker ju inte så egentligen, utan har köpt ett narrativ.

Samma människor sväljer också narrativ i liknande frågor. Jag har en kompis som när jag ifrågasätter knappt verkar ha dessa åsikter alls, vilket för mig egentligen är ännu värre.

Virtue signaling is a hell of a drug. Hur många nötter satte en svart ruta med "in support of Black Lives Matter"? Hur många av dessa visste att de stödde en genomkorrupt marxistgrupp?

Det är dumheten och bristen på att förhålla sig balanserat informerad som stör mig mer än om de faktiskt skulle tycka det är ok med terrordåd, för då står de i alla fall för något.

Exakt såhär tänker jag också.

Det är kollektivister som enkelt ramlar in i ett narrativ eftersom de är svaga att själva axla ett narrativ som andra inte delar och i brist av mod att stå upp för något själv följer de det enkla narrativet som ger dom en inbjudning direkt i kollektivet.
Citera
2024-05-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Ja havet är vått, det pågår alltså krig och oroligheter i mellanöstern och det förekommer individer som inte tycker precis som dig i en konflikten i fråga

Innan du kompisdumpar individen kanske det vore lämpligt att prata igenom sina ståndpunkter, någon av er har kanske en insikt som inte den andra har osv

Precis det önskade man att alla vänsterblivna som skrev "Tabort mig om du röstar SD". Tänk om dom hade haft ett lite öppnare sinne för oliktänkade, då kanske dom själva hade kommit till vissa insikter.
Citera
2024-05-08, 17:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Exakt såhär tänker jag också.

Det är kollektivister som enkelt ramlar in i ett narrativ eftersom de är svaga att själva axla ett narrativ som andra inte delar och i brist av mod att stå upp för något själv följer de det enkla narrativet som ger dom en inbjudning direkt i kollektivet.
Ja, precis, det är en virtue signaling utan eftertanke ens. De vill bara vara med. Jag-svaga människor utan bildning och självkänsla.
Citera
2024-05-08, 17:15
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Glad att alla mina vänner är vettiga människor som är emot Palesina,hamas,muslimer och vänstern.
Vad vill dina vänner då, att alla palestinier ska få medborgarskap i Israel? Eller vill de fördriva palestinierna till någon annan plats?
Citera
2024-05-08, 17:26
Vilken klok vän du har.

För mig är det en gåta hur man kan stödja Israel och Netanyahus mördarregim/terrorsekt.
Senast redigerad av Alfons-Bokalen 2024-05-08 kl. 17:28.
Citera
2024-05-08, 17:29
TS du är en nyliberal goy som judar skrattar åt.

Muslimer också för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in