• 1
  • 2
2024-05-05, 20:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
En elsparkcykel har en inbyggd mobil inkl GPS-mottagare. Hur skulle det kunna utnyttjas för att samla in data från människor som vandrar förbi menar du? Om en elsparkcykel skulle ha en mikrofon eller kamera, skulle detta särskilt behöva specificeras av tillverkaren och skulle vara föremål för GDPR-lagstiftning. Ingen har upptäckt att den har kamera eller röststyrning. Du måste konkretiera din konspirationsteori.

Din egen mobil kan dock samla in data om människor på olika sätt, särskilt om dig själv. Det finns program som kan logga synliggjorda Bluetooth-enheter som kommer i närheten av mobilen. Varenda människa som har en mobil är ett större hot mot din integritet än en elsparkcykel.

Polisens övervakningskameror är ett ändå större hot. Om du har ett modernt pass eller ID-kort med biometrisk data, eller ditt foto finns på sociala nätverk, så har polisen rent tekniskt tillgång till ditt foto. Om du är misstänkt för ett grovt brott och de bedömer din position som viktig för utredningen, då kan polisen använda övervakningskamerorna och ansiktsigenkänning för att automatiskt detektera var du har gått.

Nej, det finns ingen mobil i elhyrsparkcyklar. Många har dock en LTE-GPS-spårare som kan användas om den försvinner eller inte hittas, men de sänder inte så ofta typ en gång om dagen och går på eget batteri.
Citera
2024-05-05, 21:03
Medlem
Masingas avatar
Är det därför de klarar upp skjutningar så fort?
Citera
2024-05-05, 23:53
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Har aldrig hyrt någon. Haha.

Hoppas någon annan kan berätta.

Borde finnas en app kopplad till cykeln också? Vore intressant att veta vad appen vill ha tillgång till 😆
Om vi talar om det blir rädd på riktigt, haha.
Citera
2024-05-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, det finns ingen mobil i elhyrsparkcyklar. Många har dock en LTE-GPS-spårare som kan användas om den försvinner eller inte hittas, men de sänder inte så ofta typ en gång om dagen och går på eget batteri.

Ja men då har de ju inbyggd 4G-mobilkommunikation. De har dataöverföring över mobilnätverk men ingen mik och kamera, så det är förstår inte en komplett telefon.

En gång om dagen är fel. Så fort någon lämnat en elsparkcyekl så ser alla andra via kartan i sin app var det finns en ledig cykel. Inom sekunder. Sedan kan elsparkcykeln flyttas eller stjälas efter att den stängts av, och då måste platsen uppdateras igen, och det vet jag inte hur snabbt det sker.
Senast redigerad av guru1966 2024-05-06 kl. 10:19.
Citera
2024-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Handlar 100% om att känna sig fri i samhället och mer leva livet som det var innan allt digitaliserades.

Vet inte om det är varken bra eller dåligt att alla vanor kartläggs och allt man visat intresse för dokumenteras. Med våldet som ökar kan det vara bra att saker kartläggs, men bara det inte blir till en överdrift.

Hur då fri? Att fyllas av rädsla när man ser en elcykel låter inte särskilt fritt, utan som technofobi och nästan paranoia.

Jag vet inte varför men istället för att googla använder jag ofta duck-duck-go, för att Google inte ska veta mer än nödvändigt om mig. Jag är säkert naiv som hänger på sociala medier ibland. Men jag är rädd för bedragare där ute. Därför är jag noga med att ha olika lösenord till varje sajt.
Senast redigerad av guru1966 2024-05-06 kl. 11:07.
Citera
2024-05-06, 11:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja men då har de ju inbyggd 4G-mobilkommunikation. De har dataöverföring över mobilnätverk men ingen mik och kamera, så det är förstår inte en komplett telefon.

En gång om dagen är fel. Så fort någon lämnat en elsparkcyekl så ser alla andra via kartan i sin app var det finns en ledig cykel. Inom sekunder. Sedan kan elsparkcykeln flyttas eller stjälas efter att den stängts av, och då måste platsen uppdateras igen, och det vet jag inte hur snabbt det sker.

Den informationen skickas upp av användarens mobil. Elsparkcykelns spårare är inte kopplad till elsparkcykelns dator utan körs helt oberoende på eget batteri och sänder typ 1 gång per dag och då endast den position som elsparkcykeln har.
Citera
2024-05-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den informationen skickas upp av användarens mobil. Elsparkcykelns spårare är inte kopplad till elsparkcykelns dator utan körs helt oberoende på eget batteri och sänder typ 1 gång per dag och då endast den position som elsparkcykeln har.

Så om jag startar elsparkcykeln med min mobil, lånar ut elsparkcykeln till en kompis och själv springer med min mobil åt ett annat håll, och avslutar elsparkkörningen efter några minuster med min mobil, så kommer elsparkcykelföretaget att tro att jag lämnade cykeln där jag stod när jag avslutade körningen med appen? Bluetooth-kommunikation mellan cykel och mobil krävs initialt, men det krävs väl inte närhet och bluetoothkommunikation mellan cykeln och mobilen under hela färden för att cykeln ska fortsätta köra?

Verkar inte rimligt. Om de nu har en positionering i cykeln så bör de rimligen utnytta det för att få en säker position i det ögonblick cykeln blir ledig. Varför skulle de inte göra så? Varje gång de laddar cykelns stora batteri så laddar de 4G-spårarens lilla batteri också, så batterietiden bör inte vara ett problem. Jag hade konstruerat den så att ström från det stora batteriet tas till spårarens lilla batteri men aldrig i omvänd riktning. Så att spåraren är det sista som dör.
Senast redigerad av guru1966 2024-05-06 kl. 12:33.
Citera
2024-05-06, 13:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Så om jag startar elsparkcykeln med min mobil, lånar ut elsparkcykeln till en kompis och själv springer med min mobil åt ett annat håll, och avslutar elsparkkörningen efter några minuster med min mobil, så kommer elsparkcykelföretaget att tro att jag lämnade cykeln där jag stod när jag avslutade körningen med appen? Bluetooth-kommunikation mellan cykel och mobil krävs initialt, men det krävs väl inte närhet och bluetoothkommunikation mellan cykeln och mobilen under hela färden för att cykeln ska fortsätta köra?

Verkar inte rimligt. Om de nu har en positionering i cykeln så bör de rimligen utnytta det för att få en säker position i det ögonblick cykeln blir ledig. Varför skulle de inte göra så? Varje gång de laddar cykelns stora batteri så laddar de 4G-spårarens lilla batteri också, så batterietiden bör inte vara ett problem. Jag hade konstruerat den så att ström från det stora batteriet tas till spårarens lilla batteri men aldrig i omvänd riktning. Så att spåraren är det sista som dör.

Nej, körningen kommer att avbrytas efter ett ta när blåtands-kopplingen mellan din mobil och elsparkcykeln bryts. I början var det ett problem när mobilen gick i viloläge eftersom appen måste tillåtas köras i bakgrunden under hela resan, därför har man ändrat så att blåtand inte behövs hela resan, utan vid start och stopp.

Spåraren sitter helt separat och har ingen kontakt med elsparkcykelns huvudbatteri. Det finns dock olika konstruktioner hos olika bolag men spåraren är ingen utrustning som finns på cykeln från början utan är i regel helt eftermonterad.
Citera
2024-05-06, 22:51
Medlem
Mokshas avatar
Hittade lite spännande information om detta:

Voi is the first micromobility operator to deploy computer vision on its e-scooters in partnership with Drover AI and its groundbreaking AI product PathPilot in Oslo.

Voi was the first company to trial the use of computer vision on e-scooters last year in Northampton. Today’s full-scale launch will see hundreds of Voi vehicles fitted with Drover’s PathPilot AI technology in the Norwegian capital.

Additionally, the fully European health and safety approved product does not require availability of any GPS data to function, allowing for unparalleled location awareness and crucially the ability to take corresponding actions.

https://www.voi.com/blog/voi-partners-with-drover

Citat:
De har dataöverföring över mobilnätverk men ingen mik och kamera, så det är förstår inte en komplett telefon.

The newly-fitted cameras on Voi e-scooters are trained to recognise whether a device is on a footpath, a bike lane, or a busy road and whether it is parked correctly.

"We've had conversations with cities where they're talking about everything from: 'can we identify illegal littering' to 'can we put together a log of vacant properties, for example, for tax assessment purposes?'

https://www.euronews.com/next/2021/0...r-cities-safer

Voi operates around 100,000 vehicles across Europe. Each one of them is constantly reporting its location, battery, mechanical issues, etc, many times per minute. This means Voi ingests 350,000 rows of data per minute, or about 20 million rows per hour. In addition, some data also comes from Voi’s user-facing app and the events collected there.

The data that comes from the IoT devices installed in the vehicles go through many systems and are represented using different formats before it eventually ends up as messages in a message queue.

https://validio.io/blog/how-voi-uses...mobility-fleet
Senast redigerad av Moksha 2024-05-06 kl. 23:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in