Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Den informationen skickas upp av användarens mobil. Elsparkcykelns spårare är inte kopplad till elsparkcykelns dator utan körs helt oberoende på eget batteri och sänder typ 1 gång per dag och då endast den position som elsparkcykeln har.
Så om jag startar elsparkcykeln med min mobil, lånar ut elsparkcykeln till en kompis och själv springer med min mobil åt ett annat håll, och avslutar elsparkkörningen efter några minuster med min mobil, så kommer elsparkcykelföretaget att tro att jag lämnade cykeln där jag stod när jag avslutade körningen med appen? Bluetooth-kommunikation mellan cykel och mobil krävs initialt, men det krävs väl inte närhet och bluetoothkommunikation mellan cykeln och mobilen under hela färden för att cykeln ska fortsätta köra?
Verkar inte rimligt. Om de nu har en positionering i cykeln så bör de rimligen utnytta det för att få en säker position i det ögonblick cykeln blir ledig. Varför skulle de inte göra så? Varje gång de laddar cykelns stora batteri så laddar de 4G-spårarens lilla batteri också, så batterietiden bör inte vara ett problem. Jag hade konstruerat den så att ström från det stora batteriet tas till spårarens lilla batteri men aldrig i omvänd riktning. Så att spåraren är det sista som dör.