2024-05-05, 12:10
Medlem
Köpte en ny dator med Windows 11 Pro och försöker installera vb6 på den. Datorn tvärvägrar, får nåt meddelande "programmet kan störa stabiliteten..." bla..
Nu kanske någon besserwisser frågar varför installera vb6, jag har några egna program skrivna i språket som är praktiska och kul därför så den biten kan vi lämna.
Förstår inte riktigt vad problemet är. Jag har alltid kunnat installera programmet utan bekymmer, min förra burk hade Windows 10 Home, inga problem och jag vet exakt hur man ska göra, leta upp install.exe, högerklicka, egenskaper, kompatibilitet, välj Windows XP Service Pack 6. Detta har alltid funkat förut. Så vad kan problemet vara?
När jag googlar på nätet så ska det inte vara några problem. Kan problemet vara att jag har Pro-versionen? Det lilla jag vet om skillnaden mellan Pro och Home är att Pro har ett högre säkerhetstänkande. Om så, kan man tillfälligt stänga av vissa säkerhetsfunktioner?
Jag har börjat översätta mina program till VB.NET men det är ett jäkla jobb tar säkert ett halvår. Hade velat komma undan billigt.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-05-05 kl. 12:17.
Citera
2024-05-05, 12:29
Medlem
TinFoilHats avatar
Har du manulipationsskyddet aktiverat i Säkerhetscenter?

En annan väg kan vara att installera en virtuell maskin med ett OS som passar dina behov för VB.
Citera
2024-05-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Har du manulipationsskyddet aktiverat i Säkerhetscenter?

En annan väg kan vara att installera en virtuell maskin med ett OS som passar dina behov för VB.
Bra tips, ska undersöka, måste dock gå försiktigt fram vill ju inte paja hela systemet.
Men tack för tipset.
Citera
2024-05-05, 12:38
Medlem
2022-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Bra tips, ska undersöka, måste dock gå försiktigt fram vill ju inte paja hela systemet.
Men tack för tipset.
Förlåt för min tidigare kommentar, det verkar som att man måste vara ospydig när man har större kuk. Iallafall, jag rekommenderar Hyper-V eller VMware Player och sedan installerar du WinXP där i.
Citera
2024-05-05, 12:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Antar att TS använder sig av Windows 11 Pro x64?

Visual Basic 6.0 runtime-filer fortsätter att vara endast 32-bitars, och alla komponenter måste finnas i 32-bitars applikationsprocesser.
Citera
2024-05-05, 16:51
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Köpte en ny dator med Windows 11 Pro och försöker installera vb6 på den. Datorn tvärvägrar, får nåt meddelande "programmet kan störa stabiliteten..." bla..
Nu kanske någon besserwisser frågar varför installera vb6, jag har några egna program skrivna i språket som är praktiska och kul därför så den biten kan vi lämna.
Förstår inte riktigt vad problemet är. Jag har alltid kunnat installera programmet utan bekymmer, min förra burk hade Windows 10 Home, inga problem och jag vet exakt hur man ska göra, leta upp install.exe, högerklicka, egenskaper, kompatibilitet, välj Windows XP Service Pack 6. Detta har alltid funkat förut. Så vad kan problemet vara?
När jag googlar på nätet så ska det inte vara några problem. Kan problemet vara att jag har Pro-versionen? Det lilla jag vet om skillnaden mellan Pro och Home är att Pro har ett högre säkerhetstänkande. Om så, kan man tillfälligt stänga av vissa säkerhetsfunktioner?
Jag har börjat översätta mina program till VB.NET men det är ett jäkla jobb tar säkert ett halvår. Hade velat komma undan billigt.
Enligt https://www.xda-developers.com/how-i...basic-windows/ är det ett litet pillande, men fullt möjligt att få det att funka.

Krånglar det om du gör som i den guiden?
Citera
2024-05-17, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Enligt https://www.xda-developers.com/how-i...basic-windows/ är det ett litet pillande, men fullt möjligt att få det att funka.

Krånglar det om du gör som i den guiden?
Har gått tillväga enligt vanlig ordning. Kan garantera att jag är väl insatt i detta.
Nu är det som det är att Windows 11 vägrar. Har testat alla möjligheter, t.o.m. installera 'bakvägen" i förhoppning att win 11 inte märker nåt.
Har börjat översätta mina 'enkla' vb6 program till VB.NET, tar några månader. Mina vb6-program är rent privata nyttoprogram och jag har ingen mer ambition i programmering. Allt är på hobbynivå.
Idag är jag tacksam att mina vb6-program inte duger och att jag tvingas till 64-bitars nivå. Märker redan av det lilla jag har hunnit med att allt går blixtsnabbt, säkert säkrare också.
Men ett jäkla jobb är det, har ju utvecklat mina vb6-program under många år med nya funktioner osv., att nu börja skriva om från skratch är ett jättejobb.
Antingen är jag dum i huvudet eller ovanligt seg på något annat sätt. Hela mitt liv hänger på detta, tror jag blir miljonär om jag lyckas. Har levt på hoppet i 20 år.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-05-17 kl. 03:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in