• 1
  • 2
2024-05-04, 10:02
Medlem
Har inte haft bil på några år och minns att jag köpte av bilhandlare senast och verkade mest skita i priset då och kändes mest som blev lurad av snikna bilsäljare.

Alltså, var köper jag bil billigast bäst, säkrast och av trovärdiga säljare till bra peng och inte med massa dolda fel?
Citera
2024-05-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Har inte haft bil på några år och minns att jag köpte av bilhandlare senast och verkade mest skita i priset då och kändes mest som blev lurad av snikna bilsäljare.

Alltså, var köper jag bil billigast bäst, säkrast och av trovärdiga säljare till bra peng och inte med massa dolda fel?

Vid regnbågens fot finns inte bara en kruka med guld, där finns även ärliga bilhandlare du kan handla en bil för det guld du hittade där.

Annars om du vill hålla dig till verkligheten så är det bästa du kan göra nog att gå in i affären med öppna ögon. Går du in hos en märkeshandlare så får du iaf ynnesten att bli lurad inom lagens ramar, någotsånär iaf.

En ny bil är en bil där de dolda felen täcks av garantin...
Citera
2024-05-04, 10:15
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Tre tips: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...tag-vid-bilkop
Citera
2024-05-04, 10:19
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
blocket
Citera
2024-05-04, 10:54
Medlem
Köper du begagnat så blir det väldigt svårt om inte omöjligt.

Enda sättet är att köpa nytt. Det är enda sättet att du är skyddad som konsument på bäst sätt. Vilket märke som ger bäst garantier är i tät dimma höljt. Bilbesiktningen kan vara en källa av information då de sitter på en guldskatt i deras databaser.

Idag skulle jag nog tro att köpa en ny elbil (färre delar som kan gå sönder) är det säkraste kortet. Och sedan sälja innan garantin på batteriet går ut. Vem vill ha en 100000 kronors lagning? 🤷🏼‍♂️

Det kanske inte blev så billigt med elbil? Om man nu skall köpa nytt hela tiden för att vara på den säkra sidan? 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-05-04, 11:00
Medlem
TonyBergmans avatar
En seriös bilfirma med goda betyg.
Kolla trustpilot o liknande.
Mindre bilfirmor kan vara en gamble om du själv inte är duktig och kan kolla igenom en bil du ska köpa.
De stora seriösa brukar ofta göra en ordentlig genomgång av bilen. Omnvi pratar begagnat.
Kollar du nytt så är de väl mest o jämföra priset, kolla kampanjer osv.
Citera
2024-05-04, 11:11
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Från en gammal gubbe som är den enda ägaren till bilen
Citera
2024-05-04, 11:34
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Tre tips: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...tag-vid-bilkop
Helt jävla värdelösa.

Du kan inte göra en bilaffär utan att bli blåst. Det är alltid en dålig affär. Undvik zigenare och MENA-folk.
Citera
2024-05-04, 11:41
Medlem
Under 2år har jag köpt 5 bilar och blev lurad på 4 av dem. Spelar nog ingen roll vem man köper av. Min sista och nuvarande köpte jag av en polares polare. Relativt nöjd även om det finns saker att göra på den. Det där med att köpa billiga bilar är inte alltid så bra - min erfarenhet. Bättre att kanske lägga på några extra tusenlappar ?
Citera
2024-05-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Helt jävla värdelösa.

Du kan inte göra en bilaffär utan att bli blåst. Det är alltid en dålig affär. Undvik zigenare och MENA-folk.
3 års reklamationsrätt sa hon.
”Konsumenten har alltid möjlighet att klaga på fel som uppstår inom tre år under förutsättning att felen fanns redan vid köpet.”
Lite svårt att bevisa detta som konsument.
Denna trygghet av att köpa av bilhandlare är en illusion.

Mitt tips är att köpa privat. Det finns vettiga privata säljare. Det är bara lite svårt att hitta dom.
Om du inte kan mycket om bilar be nån nära hjälpa dig.
Provkör bilar hos bilhandlare. Det är gratis och du får en känsla av bilen.
Senast redigerad av goderian2 2024-05-04 kl. 11:52.
Citera
2024-05-04, 12:05
Medlem
Att bli blåst ingår i att köpa bil, ta med någon som har lite koll så kanske ni kan minimera skadan men man får aldrig bort den helt.
Citera
2024-05-04, 12:44
Medlem
solstrålars avatar
Bilhandlare blåser dig med 100% sannolikhet. Blocket privatblåser dig med 70% chans.

Den enda researchen du behöver gör du via regnr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in