Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-08-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Köp en el-mtb: https://www.bikester.se/sv/articles/...rack-5-29-grey Lång räckvidd och funkar bra även när det är dåligt väder ute.
Det där är ett hyfsat alternativ, jag har en Haibike ALLMTN 1 med Yamahamotor men min är fjädrad bak också och har 29" fram men 27,5" i bak.
Citera
2025-08-09, 09:51
Medlem
Citat:
Köp en el-mtb: https://www.bikester.se/sv/articles/...rack-5-29-grey Lång räckvidd och funkar bra även när det är dåligt väder ute.
Kan man ens sätta stänkskärmar på en sådan? Annars kan man knappast ha den med normala kläder.
Citera
2025-08-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan man ens sätta stänkskärmar på en sådan? Annars kan man knappast ha den med normala kläder.
Naturligtvis kan man sätta stänkskärmar på en sån, precis som på vilken MTB som helst.
Citera
2025-08-10, 00:49
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Går den där att ha i stan? Jag fattar ju att det går men hur är en sån där att bara köra asfalt med. Läser man på deras sida så pratar de mest om terrängcykling, men jag lär aldrig ge mig ut på någon skogsled direkt.

Har ingen erfarenhet av elcyklar så jag undrar om det där är en vettig hoj rent allmänt? Den ser ren och snygg ut tycker jag. Det står att batteriet är integrerat, menar man då att det inte går att ta loss från cykeln? Hur laddar man den, en kabel som man stoppar in någonstans eller? Hur lång tid tar det att ladda en elcykel och hur långt kommer man på en laddning? Är det en ”kina” cykel som kommer packa ihop efter 2 år?
Citera
2025-08-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Går den där att ha i stan? Jag fattar ju att det går men hur är en sån där att bara köra asfalt med. Läser man på deras sida så pratar de mest om terrängcykling, men jag lär aldrig ge mig ut på någon skogsled direkt.

Har ingen erfarenhet av elcyklar så jag undrar om det där är en vettig hoj rent allmänt? Den ser ren och snygg ut tycker jag. Det står att batteriet är integrerat, menar man då att det inte går att ta loss från cykeln? Hur laddar man den, en kabel som man stoppar in någonstans eller? Hur lång tid tar det att ladda en elcykel och hur långt kommer man på en laddning? Är det en ”kina” cykel som kommer packa ihop efter 2 år?

Jag har inte kört modellen men på pappret ser den suverän ut. 720 Wh betyder att batteriet räcker c:a 50% längre än vanliga batterier (dvs du kan antagligen köra även om du glömt att ladda batteriet över natten). Självklart kan du köra mtb i stan. Tjocka däck och fjädring gör att du får bättre dämpning vilket ökar komforten. Cykeln är tyngre än en vanlig hoj och du kör snabbare så stötar känns mer. Haibike är ett tyskt märke... komponenterna byggs nog i Kina ändå.

Hur långt du kommer beror på hur mycket du trampar själv. Skulle tippa på 70-80 km om du är i någorlunda form och kör i stadsmiljö.
Citera
2025-08-10, 19:34
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Jag har inte kört modellen men på pappret ser den suverän ut. 720 Wh betyder att batteriet räcker c:a 50% längre än vanliga batterier (dvs du kan antagligen köra även om du glömt att ladda batteriet över natten). Självklart kan du köra mtb i stan. Tjocka däck och fjädring gör att du får bättre dämpning vilket ökar komforten. Cykeln är tyngre än en vanlig hoj och du kör snabbare så stötar känns mer. Haibike är ett tyskt märke... komponenterna byggs nog i Kina ändå.

Hur långt du kommer beror på hur mycket du trampar själv. Skulle tippa på 70-80 km om du är i någorlunda form och kör i stadsmiljö.
Det låter ju kanon. Tack för infon.
Citera
2025-08-10, 21:38
Medlem
Citat:
Det låter ju kanon. Tack för infon.

Kan tillägga att jag hade en el-mtb i ungefär ett år. Jag kan ärligt säga att jag fick mycket mer motion genom att baxa cykeln upp och ner tre våningsplan till och från min lägenhet än vad jag fick från att cykla 20 km enkel väg till och från jobbet. Har du "clownfysik" kommer el-cykeln inte förbättra den saken eftersom el-assistansen gör att man inte behöver anstränga sig alls. Landsvägscykeln jag har nu må vara långsammare men den håller mig i någorlunda form.
Citera
2025-08-12, 12:28
Medlem
Citat:

Som jag skrev ovan har jag en Haibike mtb med likartad Yamahamotor, kör jag inte på max assistans kommer jag närmare 10 mil/laddning, tar väl 6-8 timmar att ladda, batteriet är infällt i ramen bakom en lucka med lås och laddas genom en kontakt på ramen. Grymma hydrauliska skivbromsar.
Vill man ha lite bättre fart (inställbar över 25 km/tim, min är inställd på 44 km/tim) är det fixat på 10-15 min med https://www.elcykeltrim.se/yamaha-1/
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-08-12 kl. 12:31.
Citera
2025-08-13, 07:17
Medlem
electricstars avatar
Jag gillar Merida Speeder 100.

Jag har provat det mesta, inklusive racer och liggcyklar. Bästa för priset är, Merida Speeder 100. Lätt 10 kg, med kolfibergaffel fram. Lagom nivå på växlarna, vill inte ha för dyrt där. hydrauliska skivbromsar. Väldigt prispressad ibland, tror jag betalade 5000 för min,

Byter alltid ut däcken till punkafria Schwalbe, har inte tid att hålla på laga punkteringar hela tiden.

Hybrid, racer, tantcykel med korg, elcykel.. vi har olika smak. Men jag har funnit min bästa kompromiss.
Citera
2025-08-16, 15:08
Medlem
Men vafan du kan ju bara hojja iväg, aldrig stanna
Citat:
Ursprungligen postat av HolllowMan
Nackdel är ju att den är olaglig så man riskerar att bli av med den om man blir stoppad
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in