2024-04-21, 21:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min gissning är att det rör sig om ett sälkadaver. När de blir sjuka så drar de gärna sig undan långt in i bäckar nära havet. Ett sälkadaver som legat ett tag kan vara svårt att skilja från ett mänskligt.
Tror knappast att polisens tekniker inte kan se skillnaden på sälben och mänskliga ben.

"Enligt en första bedömning av polisens tekniker kan det röra sig om mänskliga benrester."
Artikeln UPPDATERAD IDAG 21:23
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-utreder-mord
2024-04-21, 22:09
Medlem
Citat:
Min gissning är att det rör sig om ett sälkadaver. När de blir sjuka så drar de gärna sig undan långt in i bäckar nära havet. Ett sälkadaver som legat ett tag kan vara svårt att skilja från ett mänskligt.
Sälkadaver brukar kunna ha en skarp lukt som påminner om fotogen. Jag tror inte det är vad som hittats
2024-04-21, 22:14
Medlem
Venators avatar
Citat:

Eller till och med ett rådjur. Jag var övertygad om att jag hittat en död människa när jag såg en bröstkorg med revben delvis nedsjunkna i dyn på en strand tills jag såg ett kranium med horn. Hade jag inte sett det hade jag ringt polisen.

Nå, det visar sig snart.
2024-04-21, 23:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tror knappast att polisens tekniker inte kan se skillnaden på sälben och mänskliga ben.

"Enligt en första bedömning av polisens tekniker kan det röra sig om mänskliga benrester."
Artikeln UPPDATERAD IDAG 21:23
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-utreder-mord

Det beror på hur mycket det är kvar. Sälens lemmar har ben som är väldigt lika mänskliga ben och kan se ut som händer. För att säkert kunna bestämma var benen kommer från så måste man hitta tillräckligt många. Är benen för få så kan det rent av behövas DNA-tester för att kunna utröna ursprung.
2024-04-22, 00:32
Medlem
De flesta bilder visar att dom är i vass vid en havsvik. Även bilder på vitklädda män nära havet.
Ja det finns ju en del kända fall på försvunna personer. Har för mig att även Strömstad nämndes i Wilma-tråden
2024-04-22, 06:11
Medlem
Baalzamons avatar
Det kan vara någon som fallit överbord ute på havet och flutit iland just där, det behöver inte vara någon som försvunnit lokalt
2024-04-22, 06:20
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
[/url]

Var det inte ett sälben i något relikskrin på Historiska museet? Heliga Birgittas hand, enligt försäljaren.
2024-04-22, 12:25
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Var det inte ett sälben i något relikskrin på Historiska museet? Heliga Birgittas hand, enligt försäljaren.
Hittar ingen info om det men däremot var Heliga Birgittas skalle inte hennes.

I Robertsfors hittades 2019 något som troddes vara mänskliga kvarlevor men det var en säl.
Labbarna på en säl är i princip en avgjutning av en människohand.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-rester-av-sal

Vi får helt enkelt avvakta vad rättsmedicinska analysen visar. Det kan ju vara andra ben än just handen som har hittats.
Flera ska ha försvunnit just i det området så hoppas det är en människa så familjen kan få ett avslut.
2024-04-22, 12:37
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Labbarna på en säl är i princip en avgjutning av en människohand.
Även huden, som blir pälslös efter ett tag i vatten, ser väldigt mycket ut som människohud.
2024-04-22, 17:24
Medlem
Venators avatar
Man tycker att det borde kommit någon nyhet om detta men det ligger kvar på Bohuslänningens hemsida utan uppdatering. Inte heller P4 Väst har något mer. Det kan ju vara relativt få ben som gör att expert måste titta på det.

Sedan vet jag inte hur de gör om de också hittar exempelvis ett sälkranium? Gör de ändå en undersökning av de mindre benen eller konstaterar de bara "jaha, säl" och lägger ner och packar ihop? Jag gissar att de ändå låter en expert titta på småbenen så länge det finns osäkerhet, när de nu gjort sig besväret att plocka upp och dokumentera?
2024-04-22, 18:20
Medlem
Sikorskys avatar
Skalla vi gissa på mannen som försvann i slutet av mars 2021 när han skulle gå runt nordosthörnan på Syd-Koster? Båten hittades senare vid Holmen Grå.

Mvh/Rotormannen
2024-04-22, 18:48
Medlem
H*olger Algd*l hittade dom hela hans kropp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in