Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2024-04-22, 10:14
Medlem
Delar gärna med mig av mina erfarenheter. Kanske lite för övergripande men hoppas det kan vara till någon hjälp.

- Du nämnde att det till viss del handlar om prestige att inte sälja sig för billigt. Jag köper det, men skulle försöka bortse från detta och hålla mig så objektiv som möjligt. Inget fel i att "förlora" en förhandling och vad som verkar vara en "förlust" är ibland en vinst och tvärtom.

- Försök pusha på varför du förtjänar 40. Ha en bra story, vare sig det är marknadslönen baserad på din arbetserfarenhet eller liknande. Gärna med data. Kan du motivera på ett riktigt bra sätt med data varför du ska ha 40 så har du en bättre chans att få det

- Ibland så kan den du förhandlar med faktiskt inte påverka lönen. De har en budget och det finns en ram de inte kan gå utanför. Kan vara svårt men försök med dina frågor till personen och genom analys av marknaden få en uppfattnings vart den ramen ligger och om det faktiskt finns flexibilitet alls.

- Då du redan har ett jobberbjudande så är ditt inget fel att dra ut på förhandlingen (såvida siffran är rimlig) såpass långt att de säger take it or leave it, och sedan fatta ett beslut. Det är sällan de drar in ett jobberbjudande utan en direkt varning såsom "tar du inte det här nu så kan vi tyvärr inte gå vidare med detta" eller liknande. Oftast har de en tidslinje de måste jobba efter och kan de inte fixa bättre lön så kanske de kan ge något annat

- När du kommer till den punkten att du måste fatta ett beslut och du har dragit ut på förhandlingen så långt det går måste du bestämma dig för om du vill ge vika eller inte. Låt inte prestige avgöra detta, vill du ha jobbet och lönen och uppgifterna är bättre än vad du har nu så ta det . Säg inte nej till något bra för prestigens skull. Beror mycket på vad alternativet är (arbetslös eller sitter du med bra jobb redan)

Summa är att det är ok att vara fräck och fråga efter mycket så länge du har en känsla för var de kan vara flexibla och vart deras händer är bundna. Att inte förhandla något som är omöjligt bara för prestigens skull och inte säga nej till något bra bara för att det innebär en "förlust" i förhandlingen.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in