2024-07-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Medellön i Stockholm var väl 47 000 kr/mån 2023?

Knappast. 2022 var median i Stockholm 31.3k. Medel då ett par tusen mer. Nu runt 1k högre än snittet i Sverige så 39k/mån. Medel alltså. Median cirka 36-37.
Citera
2024-07-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chankii
Hej någong kunnig,

Jag och min kille vill köpa en bostadsrätt, vi har lån tsm på 540 000kr men vi båda har en årsinkomst på runt 500 tusen.

Vi betalar tillsammans våra lån på ca 10000 i månaden, vi äger 1 bil utan lån, vi har sparat 400 000 tusen som vi tänkte ha som kontantinsats, vi har inga kreditupplysningar på oss.

Är det möjligt att vi får lån tsm för att köpa en bostad?

Samt ska man söka via en låneförmedlare och se vilka som ger bäst banklån? Eller via en enskild bank?

Det hänger ju förstås på vad bostadsrätten som ni vill köpa kostar. Har ni en gemensam årsinkomst på 500.000? Eller var för sig? Gemensamt är det ju en väldigt låg årsinkomst, isf hade jag fokuserat på att bli skuldfria innan ni sätter er ännu mer i skuld.
Citera
2024-07-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Medellön i Stockholm var väl 47 000 kr/mån 2023?

Danderyd har högt median i Sverige på 44k/mån. Så generellt betydligt lägre i Stockholm som stort.

källa: SCB
Citera
2024-07-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Ledsen men 34k är en direkt dålig lön. Medianen ligger på 38k men hade du enbart räknat in alla heltidsanställda hade den varit högre. Du tjänar helt enkelt lite för dåligt för ett attraktivt cityboende
Citera
2024-07-09, 21:30
Medlem
Man har fått köpa och sälja och använda sig av vinsten till nästa kontantinsats och så börjat om igen. De som idag växer upp utan rika föräldrar eller arv har ingen chans att köpa sig nåt vettigt. Klyftorna kommer att öka ännu mer framöver.
Citera
2024-07-09, 22:33
Citat:
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Enkelt svar, dom flesta som har vettiga föräldrar/far/morföräldrar brukar skjuta till med pengar. Är det ingen som fattar det här inne? Herregud lite kapital har man väl
Citera
2024-07-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det hänger ju förstås på vad bostadsrätten som ni vill köpa kostar. Har ni en gemensam årsinkomst på 500.000? Eller var för sig? Gemensamt är det ju en väldigt låg årsinkomst, isf hade jag fokuserat på att bli skuldfria innan ni sätter er ännu mer i skuld.

Hej vi har var för sig runt 500 000 inte gemensamt.

Runt 2,5 miljoner kostar den som vi är intresserade över.
Citera
2024-07-10, 00:11
Medlem
Citat:

Du missar att du också måste ta ett blanco-lån. Lose:a surt förvärvade pengar, ta på dig ett banklån som skuldsätta dig hårt och ett nice ockerlån som pålägg på en riktigt fin skitmacka ger dig en medioker lägenhet i oattraktivt läge.
Citera
2024-07-10, 00:40
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Exakt, man måste tjäna minst 75 i månaden för att bo i Stockholm. Är du en efterbliven idiot?

Som singelhushåll, så behöver man tjäna iallafall 50k innan skatt om du ska få en dräglig tillvaro
Citera
2024-07-10, 08:27
Medlem
Citat:

Fråga inte en bank, fråga 3-4olika.

En kalkyl som du gjort är ett dataprogram som bara går efter den data som du skriver in, och därmed så måste kalkylen ligga på rätt sida för att det ska gå igenom.

Du skulle fått ett annat utfall om du bara fick till banken och pratade med dom (om det inte sitter en idiot där, vilket det iofs gör ganska ofta).

Så skaffa en personlig bankman som du har förtroende för, som sätter sig in i din ekonomi och därefter så kommer du få ett vettigt svar på vad som gäller.

Frågar du 4olika banker så kommer du se att deras kalkyler kan skilja på 1miljon upp eller ner när du ska låna.

Har en polare som lånade 2mille på en lön på ca 39K (Swedbank), då låg inte gränsen på 2 utan mkt högre. Det här var inte ens ett år sen så det kan inte skilja så mkt mot dagsläget.
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-07-10 kl. 08:31.
Citera
2024-07-11, 10:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Man har fått köpa och sälja och använda sig av vinsten till nästa kontantinsats och så börjat om igen. De som idag växer upp utan rika föräldrar eller arv har ingen chans att köpa sig nåt vettigt. Klyftorna kommer att öka ännu mer framöver.

Fast marknadskrafterna kommer ju alltid verka så att attraktiva bostadsrätter är ouppnåeliga för majoriteten av befolkningen.
Citera
2024-07-11, 10:35
Medlem
Man kanske inte måste bo mitt i storstäderna heller?
Själv bor jag i mellanstor stad och hyrt alla mina boenden.
Började med nåt litet sunkställe som inte behövde någon kötid.

Samlade under tiden på mig poäng på alla möjliga hyresvärdar för att byta till ett bättre och mer centralt för att senare byta igen till det som då var drömlägenheten precis bredvid vattnet med hög standard. Bodde där i många år för att igen byta till hyrt radhus.

Månadsavgift för 4 rum och kök radhus inklusive parkering och laddbox för elbilen, ca 10 000 kr.
Då ingår värme, varmvatten, så klart sophämtning, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och underhåll och utbyte av allt i och utanför fastigheten som går sönder eller blir slitet.

Inga oförutsedda utgifter som att nåt rör pajjar, värmen lägger av eller diskmaskinen strejkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in