Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.
Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.
Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet

Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.
Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?
Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.
Fråga inte en bank, fråga 3-4olika.
En kalkyl som du gjort är ett dataprogram som bara går efter den data som du skriver in, och därmed så måste kalkylen ligga på rätt sida för att det ska gå igenom.
Du skulle fått ett annat utfall om du bara fick till banken och pratade med dom (om det inte sitter en idiot där, vilket det iofs gör ganska ofta).
Så skaffa en personlig bankman som du har förtroende för, som sätter sig in i din ekonomi och därefter så kommer du få ett vettigt svar på vad som gäller.
Frågar du 4olika banker så kommer du se att deras kalkyler kan skilja på 1miljon upp eller ner när du ska låna.
Har en polare som lånade 2mille på en lön på ca 39K (Swedbank), då låg inte gränsen på 2 utan mkt högre. Det här var inte ens ett år sen så det kan inte skilja så mkt mot dagsläget.