2024-03-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Är jag trög som håller på så är eller vad tycker ni? Just nu ligger jag nog ca 70/30 börsen/räntor och skulle som mest tillåta mig att gå upp till 50/50.

Bör jag sluta med denna tajmingen eller fortsätta så länge jag tjänar på det? Hur tänker ni?
Pratar vi på indexnivå så är det enligt mig betydligt enklare att avgöra när börsen är billig och det är ett bra köptillfälle än när är dyrt och bra att sälja. Ja, börsen känns dyr nu men det behöver inte nödvändigtvis innebära att måste bli en större nedgång för att den ska bli rimligt värderad igen. Den kan lika gärna gå mer eller mindre i sidled i 1-2 år tills vinsterna kommer ikapp. Har du då sålt av stora delar av ditt innehav för att du tror att ett ras ska komma som inte kommer så blir du tvungen att köpa tillbaka på samma nivå som du sålde, eller högre. Det kan vara svårt att göra och risken är att du blir sittande vid sidlinjen när nästa uppgångsfas tar vid.

Enskilda aktier handlar jag däremot lite fram och tillbaka och viktar om i mina innehav och de bolag jag följer. Där finns det bättre möjligheter att avgöra om det är dyrt eller billigt och det handlar då sällan om att skifta om till kassa, utan om att skifta om från bolag som jag anser är fullvärderat för tillfället till bolag som är attraktivare värderat med bättre potential.
Citera
2024-03-29, 11:47
Medlem
Samma som mig. Min utgångspunkt är en 100% position i index där jag jobbar med ombalansering efter börsläge. Rör mig mellan 150% exponering som högst ner till 50% som lägst mellan index/räntor.
Senast redigerad av bln 2024-03-29 kl. 12:02.
Citera
2024-03-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bln
Samma som mig. Min utgångspunkt är en 100% position i index där jag jobbar med ombalansering efter börsläge. Rör mig mellan 150% exponering som högst ner till 50% som lägst mellan index/räntor.

Låter som vi kör ungefär samma taktik på den fronten ja, jag går dock mellan 100% fullinvesterad ner till absolut max 50%, men typ samma ja.

Hur ligger du nu börjar du som jag också sälja av innehaven som gått upp väldigt mycket senaste 4-5 åren?
Citera
2024-03-29, 22:03
Medlem
Citat:
Låter som vi kör ungefär samma taktik på den fronten ja, jag går dock mellan 100% fullinvesterad ner till absolut max 50%, men typ samma ja.

Hur ligger du nu börjar du som jag också sälja av innehaven som gått upp väldigt mycket senaste 4-5 åren?

Ser inget moln på himmlen i närtid närmsta månaderna. Fortsätter ligga fullt investerad i S&P 500 och Russell 2000 tills jag ser begynnande ökning av risk. Så här ser jag på läget.. VIX index under 16.00 är grönt, soligt och molnfritt, intraday print över 16.00 gul varning, moln börjar tornas, intraday print över 18.00 röd alert, oväder/storm.

Hoppas jag inte jinxar mig själv nu.. nu får man väl äta upp det här
Citera
2024-03-29, 22:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Hur länge hade du dina likvider liggande innan coronaraset kom? Problemet kommer ju om börsen går upp 50-100% över kommande år utan någon större dipp. När dippen väl kommer är den mindre än den totala avkastningen som inträffat åren innan. Ett bra exempel är ju perioden typ 2013 fram till 2020 och corona.

När tar du "stoppen" och slänger in dina 30% om vi fortsätter upp?
Citera
2024-03-30, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hur länge hade du dina likvider liggande innan coronaraset kom? Problemet kommer ju om börsen går upp 50-100% över kommande år utan någon större dipp. När dippen väl kommer är den mindre än den totala avkastningen som inträffat åren innan. Ett bra exempel är ju perioden typ 2013 fram till 2020 och corona.

När tar du "stoppen" och slänger in dina 30% om vi fortsätter upp?

De likviderna låg ganska länge i räntor i form av en hyfsat konstant ca 75/25 portfölj men när börsen går ner så pass som den gjorde i mars 2020 lägger jag mig gärna fullinvesterad och sparar ihop nya likvider till räntor istället, eller som jag gör nu börjar skala om till 75/25- portföljen igen efter den senaste stora uppgången.

Kommer nog inte sälja av så mycket mer aktier nu såvida börsen inte fortsätter rusa som den gjort senaste tiden.
Citera
2024-03-30, 21:51
Det finns ett gap mellan hur du föreställer dig att du bör agera och hur du faktiskt agerar. Förmodligen är det så att du på ett intellektuellt plan har noterat fördelen i långsiktighet men att du saknar kognitiv övertygelse för att även fullborda det i dina handlingar. Det skapar den här ambivalensen som du beskriver eftersom marknadens tvära kast sätter dina övertygelser på prov, och när övertygelsen brister så kliver ditt psyke in och försöker "rädda dig".

Mitt enda råd är att du börjar studera, analysera och läsa böcker. När du når punkten att du har en övertygelse så kommer ditt impulsiva beteende att upphöra eftersom du då har något av äkta värde att stå på.

Citat:
Jag är en person som anser att majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden.

Trots detta kan jag inte låta bli själv att försöka tajma börsens upp och nedgångar. När ”coronaraset” var över och börsen ca 30% billigare la jag in mina sista likvider i indexfonder och blev 100% fullinvesterad, vilket såklart gjorde att det nu ca 4 år senare gick upp en del.

Nu har jag dock börjat sälja av i takt med ju mer börsen går upp och låter pengarna vila på en kort räntefond i väntan på att börsen ska gå ned igen.

Vid nästa stora nedgång på kanske 20-40% kommer dessa likvider åka in på börsen igen, för att försöka upprepa det som hände efter ”coronadippen”, och återigen lägga mig fullinvesterad tills nästa stora ras.

Är jag trög som håller på så är eller vad tycker ni? Just nu ligger jag nog ca 70/30 börsen/räntor och skulle som mest tillåta mig att gå upp till 50/50.

Bör jag sluta med denna tajmingen eller fortsätta så länge jag tjänar på det? Hur tänker ni?
Citera
2024-03-31, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Det finns ett gap mellan hur du föreställer dig att du bör agera och hur du faktiskt agerar. Förmodligen är det så att du på ett intellektuellt plan har noterat fördelen i långsiktighet men att du saknar kognitiv övertygelse för att även fullborda det i dina handlingar. Det skapar den här ambivalensen som du beskriver eftersom marknadens tvära kast sätter dina övertygelser på prov, och när övertygelsen brister så kliver ditt psyke in och försöker "rädda dig".

Mitt enda råd är att du börjar studera, analysera och läsa böcker. När du når punkten att du har en övertygelse så kommer ditt impulsiva beteende att upphöra eftersom du då har något av äkta värde att stå på.

Du har helt rätt och jag tycker jag har läst tillräckligt för att vara helt övertygad om fördelen med långsiktig PASSIV indexinvestering, men tydligen inte eftersom jag inte kan låta bli att försöka tajma börsens upp och nedgångar med en viss del av kapitalet.

Jag tänker som så att en långsiktig 75/25 portfölj ändå inte är fel beroende på ens risktolerans så jag kan lika gärna ligga lite mer i räntor så här när börsen gått upp mycket och sen omfördela till ca 100/0 eller 90/10 när börsen sen går ner.
Citera
2024-03-31, 18:53
Här skriver du att du inte kan låta bli att försöka tajma börsens upp-och-nedgångar. Det säger mig att din förståelse för långsiktighet också innebär att du får en begränsad nivå på avkastningen, eller hur?

Jag tror att problemet är att du förstår att långsiktighet reducerar risken i din portfölj men att denna insikt inte tillfredsställer din vilja att bli tillräckligt rik. Det driver därför ditt impulsiva beteende som leder dig till att tro att om du bara agerar lite mer och lite oftare, så kommer du att bli rik snabbare.

Citat:
Du har helt rätt och jag tycker jag har läst tillräckligt för att vara helt övertygad om fördelen med långsiktig PASSIV indexinvestering, men tydligen inte eftersom jag inte kan låta bli att försöka tajma börsens upp och nedgångar med en viss del av kapitalet.

Jag tänker som så att en långsiktig 75/25 portfölj ändå inte är fel beroende på ens risktolerans så jag kan lika gärna ligga lite mer i räntor så här när börsen gått upp mycket och sen omfördela till ca 100/0 eller 90/10 när börsen sen går ner.
Citera
2024-04-01, 02:15
Medlem
Citat:
Här skriver du att du inte kan låta bli att försöka tajma börsens upp-och-nedgångar. Det säger mig att din förståelse för långsiktighet också innebär att du får en begränsad nivå på avkastningen, eller hur?

Jag tror att problemet är att du förstår att långsiktighet reducerar risken i din portfölj men att denna insikt inte tillfredsställer din vilja att bli tillräckligt rik. Det driver därför ditt impulsiva beteende som leder dig till att tro att om du bara agerar lite mer och lite oftare, så kommer du att bli rik snabbare.

Jag har ännu inte fått en sämre avkastning på grund av det men har bara försökt tajma börsen en enda gång, när jag slängde in alla likvider efter coronadippen.

Om jag fortsätter försöka tajma börsen antar jag att jag förr eller senare kommer få sämre avkastning pga det. Om jag lyckas tjäna på nästa tajmingförsök och lyckas slänga in det jag sålt av på en lägre nivå ska jag försöka sluta tajma marknaden och istället lägga mig på en konstant fördelning (kanske 90/10) som jag inte rubbar på.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2024-04-01 kl. 02:18.
Citera
2024-04-01, 18:18
Vill du bli en seriös investerare ens? För om så är fallet så kan du inte vara så spretig som du är nu. Du måste lägga väldigt mycket tid på studier och bli din egna analytiker och hitta ditt egna område där du har potential att bli expert.

De flesta klarar inte av att se att aktiemarknadens tillgänglighet står i omvänd proportion till kunskapskravet. Det betyder att majoriteten tror att bara för att aktiemarknaden är väldigt tillgänglig så behövs inga studier alls.

Citat:
Jag har ännu inte fått en sämre avkastning på grund av det men har bara försökt tajma börsen en enda gång, när jag slängde in alla likvider efter coronadippen.

Om jag fortsätter försöka tajma börsen antar jag att jag förr eller senare kommer få sämre avkastning pga det. Om jag lyckas tjäna på nästa tajmingförsök och lyckas slänga in det jag sålt av på en lägre nivå ska jag försöka sluta tajma marknaden och istället lägga mig på en konstant fördelning (kanske 90/10) som jag inte rubbar på.
Citera
2024-04-02, 12:59
Medlem
Citat:
Vill du bli en seriös investerare ens? För om så är fallet så kan du inte vara så spretig som du är nu. Du måste lägga väldigt mycket tid på studier och bli din egna analytiker och hitta ditt egna område där du har potential att bli expert.

De flesta klarar inte av att se att aktiemarknadens tillgänglighet står i omvänd proportion till kunskapskravet. Det betyder att majoriteten tror att bara för att aktiemarknaden är väldigt tillgänglig så behövs inga studier alls.

Jag vill vara en långsiktig passiv indexinvesterare och lägga mig på en konstant fördelning av aktier/räntor, troligtvis runt 90/10, men har bara svårt att sluta försöka tajma börsens upp och nedgångar med en mindre del av mitt kapital.

Min portfölj har gått upp så mycket sedan jag lyckades tajma coronadippen och jag TROR verkligen jag kommer tjäna på att jag nu börjat sälja av lite och att jag kommer kunna slänga in dom på en lägre nivå inom en snar framtid, samtidigt som jag EGENTLIGEN inte tycker jag borde föröka tajma börsen så här.

Dock är det bara ca 25% av kapitalet jag försöker tajma med, resten ligger så som jag vill ha det: passivt, långsiktigt, billiga och breda indexfonder.

Är trots allt kul att gambla lite med en mindre del av kapitalet. Blir spännande att se om det snart kommer en större nedgång som gör att jag lyckas tjäna på att tajma börsen för andra gången i rad. Blir det så lär jag försöka sluta gamla helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in