• 1
  • 2
2024-03-25, 21:34
Medlem
Då syftar jag på ett företag som har flera tusen eller tiotusentals anställda. Inte den lokala firman med ett tiotal anställda.

Hur ser dagarna ut? Veckorna? Möten, lunchmöten och lyxmiddagsmöten? Studiebesök på dom olika filialerna?
Hur ser arbetsuppgifterna ut?
Finns det arbetsuppgifter där personen sitter själv i sitt kontor och utför något på egen hand utan massa inblandade? Vad isåfall?
Hur mycket delegeras enkelt till folk runt omkring (läs neråt) och man får bara massa faktablad att läsa för att sedan ta det absoluta beslutet?

Att någon här är eller har varit VD för ett riktigt stort bolag har jag väldigt svårt att tro men det finns säkert några som har jobbat någorlunda nära eller känner dessa och vet lite hur det kan se ut?

Snälla, inga killgissningar nu utan fakta som ni faktiskt känner till!
Citera
2024-03-25, 22:11
Medlem
Kantarellgudens avatar
Är det så att ingen kan komma överens så blir det ju du som tar sista beslutet om saken och då gäller det att du verkligen har koll på allting, för skiter det sig så är det dig folk kommer skylla på.

Att hålla koll på en så stor verksamhet och allt som händer innebär alltså mycket "studiebesök" och många möten.
Citera
2024-03-25, 22:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sFBs
Då syftar jag på ett företag som har flera tusen eller tiotusentals anställda. Inte den lokala firman med ett tiotal anställda.

Hur ser dagarna ut? Veckorna? Möten, lunchmöten och lyxmiddagsmöten? Studiebesök på dom olika filialerna?
Hur ser arbetsuppgifterna ut?
Finns det arbetsuppgifter där personen sitter själv i sitt kontor och utför något på egen hand utan massa inblandade? Vad isåfall?
Hur mycket delegeras enkelt till folk runt omkring (läs neråt) och man får bara massa faktablad att läsa för att sedan ta det absoluta beslutet?

Att någon här är eller har varit VD för ett riktigt stort bolag har jag väldigt svårt att tro men det finns säkert några som har jobbat någorlunda nära eller känner dessa och vet lite hur det kan se ut?

Snälla, inga killgissningar nu utan fakta som ni faktiskt känner till!
VD leder sin ledningsgrupp och delegerar till denna, som utför det mesta av ledningsarbetet.
Lite mer principiellt verkställer VD den strategi som styrelsen bestämt.
Detta verkställande kan innebär allt mellan himmel och jord, delvis beroende på att olika VD har olika stil.
VD måste hålla sig up to date både internt (med vad som händer inom bolaget och leveranskedjan) och externt (vad som händer i branschen och med konkurrenter). Det innebär också mycket möten, både interna och externa. Lunchmöten är väldigt vanligt eftersom det är ett effektivt sätt att använda dagen och även kan användas för att skapa/upprätthålla kontakter (representation). Kvällsmiddagar förekommer också, om än inte lika ofta (nästa enbart representation, kan vara både mot kund, leverantörer och anställda).

En av de viktigaste praktiska uppgifterna för en bra VD är att hålla medarbetarna motiverade och samtidigt leverera på de mål som VD har satt upp tillsammans med styrelsen.

Jag har jobbat i finansbranschen i många år, men inte själv varit VD. Däremot har jag utvärderat VD från ett ägarperspektiv och arbetat extremt nära VD i flera stora företag.
Citera
2024-03-25, 22:24
Medlem
IRMEs avatar
Ingen aning, men jag är lite kompis med vår VD och vi är ca 100st uppdelade på några olika kontor.

Han brukar komma och snacka lite ibland - vi lunchar också ibland. Varför vet jag inte men han har nog ingen annan att prata med. Han är rätt trevlig ändå. Jag är ingen chef men vi är visserligen till större delen en konsultfirma och jag drar kanske in bland det mesta pengarna. Men ja, han verkar ha möten för det mesta, även på luncher. Typ möten 8-18, hela kalendern är full iaf.

Han är tämligen ny och har en lista med saker som "ska göras" varje olika månader eller kvartal av olika anledningar. Han säger att massa folk hör av sig till honom om saker som måste fixas men han har ingen aning om hur vi ska fixa sakerna. Så med andra ord, trots att vi är mycket mindre än det du pratar om så är det ändå för stort för att han ska kunna hänga med i allt.

Ibland är han inblandad i att skaffa lite nya kunder, men det är sällsynt.

Han rapporterar varje vecka till oss andra hur det går för verksamheten.

I övrigt är han nog mest en kostnad.
Senast redigerad av IRME 2024-03-25 kl. 22:26.
Citera
2024-03-25, 22:26
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ingen aning, men jag är lite kompis med vår VD och vi är ca 100st uppdelade på några olika kontor.

Han brukar komma och snacka lite och ibland och vi går och lunchar för, jag vet inte varför men han har nog ingen annan att prata med. Jag är ingen chef men vi är visserligen till större delen en konsultfirma och jag drar kanske in bland det mesta pengarna.

Han är tämligen ny och har en lista med saker som "ska göras" varje olika månader eller kvartal av olika anledningar. Han säger att massa folk hör av sig till honom om saker som måste fixas men han har ingen aning om hur vi ska fixa sakerna. Så med andra ord, trots att vi är mycket mindre än det du pratar om så är det ändå för stort för att han ska kunna hänga med i allt.

100 pers?
TS undrade vad VD gör på stora företag...
Citera
2024-03-25, 22:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
100 pers?
TS undrade vad VD gör på stora företag...

Jag försökte ge en insyn i att även på mycket mindre företag så har VDn ingen större koll. Det bör därför tämligen vara omöjligt på de som har magnituder mer folk.
Citera
2024-03-25, 22:30
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag försökte ge en insyn i att även på mycket mindre företag så har VDn ingen större koll. Det bör därför tämligen vara omöjligt på de som har magnituder mer folk.

Din slutsats är alltså följande:
Du är lite kompis med din VD som du bedömer vara ett pucko.
Följaktligen så har även VD med "magnituder mer folk" ingen koll

Du låter onekligen som ett geni.
Citera
2024-03-25, 22:31
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Du låter onekligen som ett geni.

Tack!
Citera
2024-03-25, 22:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Har bekanta som är o har varit VD på den typen av bolag. Även VDs för medelstora (100+ anställda) som ingår i koncerner.

En VD verkställer det bolagets styrelse beslutar. Så i princip är han oftast en välbetald springpojke. Ibland har VD lite mer fria tyglar o kan styra fritt över sitt lilla rike.

En VD lägger mycket tid på att läsa ekonomiska rapporter. Många gånger avtal med leverantörer og kunder (då han många gånger personligen signerar dessa). Även mycket tid går åt att strategiskt planera hur styrelsens visioner/ideer/strategier ska uppnås. Likaså låta kommunicera dessa riktlinjer og mål till hela företaget. Sedan uppföljningsmöten möten med ekonomichefen, bolagsjuristen, försäljningschefen. Beroende på företag även IT-drift, logistik. Men även i vissa fall forkning o utveckling / produktuveckling. På detta möten med viktiga storkunder (bygga personlig relation med deras VD, så att man smidigt kan lösa större problem när saker går på tok) o diskutera fördjupat sammarbete, nya projekt, nya produkter/tjänster osv. I det personliga relationsbggandet ingår golf (18 hål med avslappnade diskutioner) o även ofta middagar. Utöver det så ska de vara tillgängliga för media.

Är ekonomin en grön pil som pekar uppåt.
Styrelsen är nöjd.
Inga skandaler.
Så kan VDn åka hem kl 17.05 i sin dyra bil. Äta middag med fru o barn. O senare studera lite excellark. Skriva några PM.
Sedan gå o lägga sig.
Citera
2024-03-25, 23:50
Medlem
Citat:

Han brukar komma och snacka lite ibland - vi lunchar också ibland. Varför vet jag inte men han har nog ingen annan att prata med. Han är rätt trevlig ändå. Jag är ingen chef men vi är visserligen till större delen en konsultfirma och jag drar kanske in bland det mesta pengarna. Men ja, han verkar ha möten för det mesta, även på luncher. Typ möten 8-18, hela kalendern är full iaf.

Uppskattar att du delar med dig även om det inte var det jag efterfrågade.

Låter mer som att han inte förstått att han inte kan göra allting. Var för några år sedan med om liknande situation där VD och vice på ett företag med ca. 40 personer kunde få för sig att ta sig an dom enklaste uppgifterna som enkelt hade kunnat delegeras neråt. Skapade bara onödig stress och extrajobb för sig själva istället för att fokusera på det som var viktigt för deras position och företaget i helhet!

Tack också till er övriga som kommit med utförliga svar om hur det kan se ut. Andra får gärna mata på med fler erfarenheter!
Citera
2024-03-26, 03:10
Medlem
De låser dörren, slänger upp fötterna på bordet, letar upp något snusk på nätet och gottar sig åt att de kan delegera allt arbete. Nä, men seriöst, vissa jobbar nog mycket hårt. Andra inte.
Citera
2024-03-26, 03:18
Medlem
1. Många personliga möten internt i grupp och enskilt framförallt med lednings gruppen.
2. Möten för att följa upp och driva interna förändringsprojekt. .
3. Möten styrelsemedlemmar och ägare.
4. Möten med större kunder och leverantörer
5. Möten med företrädare för branschen.
6. Möten med politiker och myndigheter.
7. Möten med externa konsulter
8. Möten med internationella kontakter- branschfolk dotterbolag, myndigheter, leverantörer
‐--------------
Förberedelser och genomförande av fattade beslut på dessa Möten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här