2024-03-23, 14:08
Medlem
Det finns för lite info här - merparten brukar ske via mobiletelefon o mobilt internet -
men hur är det egentligen.

1. T ex bedragare ringer upp mig o uppmanar mig att logga in på min bank -
ett ögonblick säger jag o att jag skall logga in på min externa dator - då
lär de väl inte kunna ta över o komma in på min bank.

2. Hur är det med bankdosor många är väl individualiserade idag men som jag
uppfattat det har Swedbanks alltid varit det - dvs vilka bankdosor kunde man låna
o använda med sin egen kod fast dosorna i samma bank tillhörde andra SEB har
jag förstått (o dom som kombineras med kort men det är ju en annan grej eftersom
man också måste ha kortet)

3. Hur går samtalet till när bedragarna tar över ett konto - A är Bedragaren -
B är Lurad - C är Banken-

Om B luras att logga in hur kan A ta över - är det typ trepartssamtal?

Eller hur går detta till

4. Hur gör bedragarna när man skall ringa säkerhetsavdelningen o numret ser ut
att tillhöra en bank?

5. Och hur lyckas bedragarna skaffa nya BankIDn som bygger på bankinloggning först

Vi behöver inte bara fatta utan lära varandra o kunna hjälpa våra vänner o övre
generationerna så vi inte förlorar våra arv till babbeluringar o ZiggeROM

PS - jag har vissa idéer till lösningar
Citera
2024-03-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det finns för lite info här - merparten brukar ske via mobiletelefon o mobilt internet -
men hur är det egentligen.

1. T ex bedragare ringer upp mig o uppmanar mig att logga in på min bank -
ett ögonblick säger jag o att jag skall logga in på min externa dator - då
lär de väl inte kunna ta över o komma in på min bank.

2. Hur är det med bankdosor många är väl individualiserade idag men som jag
uppfattat det har Swedbanks alltid varit det - dvs vilka bankdosor kunde man låna
o använda med sin egen kod fast dosorna i samma bank tillhörde andra SEB har
jag förstått (o dom som kombineras med kort men det är ju en annan grej eftersom
man också måste ha kortet)

3. Hur går samtalet till när bedragarna tar över ett konto - A är Bedragaren -
B är Lurad - C är Banken-

Om B luras att logga in hur kan A ta över - är det typ trepartssamtal?

Eller hur går detta till

4. Hur gör bedragarna när man skall ringa säkerhetsavdelningen o numret ser ut
att tillhöra en bank?

5. Och hur lyckas bedragarna skaffa nya BankIDn som bygger på bankinloggning först

Vi behöver inte bara fatta utan lära varandra o kunna hjälpa våra vänner o övre
generationerna så vi inte förlorar våra arv till babbeluringar o ZiggeROM

PS - jag har vissa idéer till lösningar

Vill du hjälpa dom så ser du till att de inte kan ta emot samtal från främmande personer. Vad ska en 90-åring dra upp luren och svara på okända nummer?!? Konfigurera mobilen så att alla andra nummer som inte är godkänna av dig får ringa upp. Ganska enkelt att skriva ett program som kan göra detta.
Citera
2024-03-23, 14:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vill du hjälpa dom så ser du till att de inte kan ta emot samtal från främmande personer. Vad ska en 90-åring dra upp luren och svara på okända nummer?!? Konfigurera mobilen så att alla andra nummer som inte är godkänna av dig får ringa upp. Ganska enkelt att skriva ett program som kan göra detta.
De allra flesta 70+ är vana att äga hela världen, har alltid fått lättförjänt framgång och kommer inte gå med på att bli behandlade som barn.
Citera
2024-03-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De allra flesta 70+ är vana att äga hela världen, har alltid fått lättförjänt framgång och kommer inte gå med på att bli behandlade som barn.

Då får dom bita i det sura äpplet när tekniken är så pass avancerad och de inte kan smälta hur samhället utformats.
Citera
2024-03-23, 15:00
Medlem
Citat:
Då får dom bita i det sura äpplet när tekniken är så pass avancerad och de inte kan smälta hur samhället utformats.
Ja, det är fantastiskt hur tekniken utvecklats sedan 70-talet. Det fanns inget sånt när vi var unga då. Vi var helt enkelt tvungna uppfinna. Internet, mobiltelefon m.m. Vad har ni ungdomar uppfunnit?
Citera
2024-03-23, 15:19
Medlem
Citat:

Men då får de problem med sjukhus sociala vårdköret - men slipper problemet med falska barnbarn
Citera
2024-03-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men då får de problem med sjukhus sociala vårdköret - men slipper problemet med falska barnbarn
En annan lösning skulle varit att man skickar notifikationer till anhörig när belopp på över [personen ställer själv in summan]. Så kan man som anhörig få en heads up och skulle då kanske fungera som en tre steg autentisering.
Citera
2024-03-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, det är fantastiskt hur tekniken utvecklats sedan 70-talet. Det fanns inget sånt när vi var unga då. Vi var helt enkelt tvungna uppfinna. Internet, mobiltelefon m.m. Vad har ni ungdomar uppfunnit?

Jo så är det. Har själv fixat så att mina föräldrar har en dator med inställningar som begränsar en hel del. Fixat mail adress till dom som inte blir spammad och gjort livet en aning enklare för dom. Linux är egentligen den säkraste alternativet om man kan konfigurera det åt sina gamlingar så de enkelt når allt de behöver.
Citera
2024-03-23, 15:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det är för jäkla slappt hanterat
1. Så gå med i NIX, och ifrågasätt alla som ringer ändå.
2. Lägg genast på och ring banken eller vem man nu påstår sig ringa ifrån.
3. Det lär finnas banker som kör tre dagars fördröjning, så den uppringde hinner ifrågasätta saken.
4. Det var en blind man som ringde Ring P1 och påpekade att mobilt bank ID är en försämring, alternativ måste till.
5. Banker och telefonoperatörer måste ges ansvaret, de måste själva fixa problemet med spoofing och att kunden kan blåsas så illa.
Citera
2024-03-23, 17:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja det är för jäkla slappt hanterat
1. Så gå med i NIX, och ifrågasätt alla som ringer ändå.
2. Lägg genast på och ring banken eller vem man nu påstår sig ringa ifrån.
3. Det lär finnas banker som kör tre dagars fördröjning, så den uppringde hinner ifrågasätta saken.
4. Det var en blind man som ringde Ring P1 och påpekade att mobilt bank ID är en försämring, alternativ måste till.
5. Banker och telefonoperatörer måste ges ansvaret, de måste själva fixa problemet med spoofing och att kunden kan blåsas så illa.

Precis så bör det vara

3. Sedan borde det också vara tvåvägs verifiering vid överföring av stora belopp.

Sedan är det tyvärr många äldre som inte är riktigt klara i huvudet längre och dom förstår helt enkelt inte ovan eller glömmer om anhöriga sagt till dom många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in