• 1
  • 2
2024-03-21, 18:38
Medlem
Charlie-Whites avatar
Vet inte om tråden ligger rätt, flytta gärna!

Var på barnkalas idag och vi stannade kvar efter kalaset och åt mat tillsammans med två andra familjer.

Kyckling och ris, både klubbor och små filéer. Ena familjen gav sin treåriga son en kycklingklubba han satt och åt på själv. En person i en av dom andra familjerna blev helt rosenrasande och klämde ur sig -

"Men för i helvete, du kan ju inte ge en kycklingklubba till ett litet barn!!! Kan ju få ett ben i halsen eller vad som helst"

Blev ett mildare krig runt bordet och jag undrar nu vad ni tycker? Överreagera den personen? Eller är det rentav ansvarslöst att ge en treåring en kycklingklubba?
Citera
2024-03-21, 18:44
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White

Var på barnkalas idag och vi stannade kvar efter kalaset och åt mat tillsammans med två andra familjer.

Kyckling och ris, både klubbor och små filéer. Ena familjen gav sin treåriga son en kycklingklubba han satt och åt på själv. En person i en av dom andra familjerna blev helt rosenrasande och klämde ur sig -

"Men för i helvete, du kan ju inte ge en kycklingklubba till ett litet barn!!! Kan ju få ett ben i halsen eller vad som helst"

Blev ett mildare krig runt bordet och jag undrar nu vad ni tycker? Överreagera den personen? Eller är det rentav ansvarslöst att ge en treåring en kycklingklubba?
För det första kan jag tycka att OM man känner att man måste lägga sig i och ha en åsikt kan man lägga fram det på ett lugnt och bra sätt, oavsett vad det gäller. Hur svårt kan det vara att vara vuxen och kunna prata och argumentera, diskutera osv utan att brusa upp.
Sen kan jag också förstå hur personen som utrycker oro tänker.
Men jag tror och hoppas att föräldrar känner sitt barn bäst själva och kan ta egna beslut och ta ansvar för dom.
Hur en 3 åring bör klara av att äta kycklingklubba har jag dock inte koll på då jag inte har några barn.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-03-21 kl. 18:46.
Citera
2024-03-21, 18:47
Medlem
ABBORREs avatar
kycklingklubba till ett barn, bra att du blev tillsagd.

Jösses, att du ställer frågan gör mig illamående
Citera
2024-03-21, 18:47
Medlem
OneTaps avatar
jösses va sönder curlad om man inte ens får äta kyckling :P naturliga urvalet om dom sväljer i sig ett helt ben :P
Citera
2024-03-21, 19:34
Bannlyst
Håller man koll på ungen, alltså att man tittar på barnet när den äter kycklingklubba noggrant så är det inga problem att ge barnet kycklingklubba.
Citera
2024-03-21, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
kycklingklubba till ett barn, bra att du blev tillsagd.

Jösses, att du ställer frågan gör mig illamående
Vad menar du?
Citera
2024-03-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White

Blev ett mildare krig runt bordet och jag undrar nu vad ni tycker?
klassiker. alla dessa matnevrouser...

Citat:
Överreagera den personen?

Ja.
Citat:
Eller är det rentav ansvarslöst att ge en treåring en kycklingklubba?
Nej, inte så länge barnet sitter snällt vid bordet och gnager under överrinseende av vuxna.

Det är fö korv som är barndödaren vid matbordet, inte kyckling på ben.
Citera
2024-03-21, 19:45
Medlem
kristofferGs avatar
Jeez... låt ungen käka för fan...
Citera
2024-03-21, 20:24
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag hade inte gett en kycklingklubba till en treåring, jag hade nog valt ut de finaste bitarna och gett barnet antingen en stor bit att gnaga på själv på en gaffel eller små bitar att äta med gaffel.

Men som någon annan sa så är det främst korvbitar, hela vindruvor och popcorn som är farliga. Alltså runda bitar som passar ”perfekt” i barnets hals och kan fastna. Det skulle jag aldrig ge min treåring.

På en middag hade jag inte sagt något utan antagit att föräldrarna gjort sin riskbedömning. Kanske hållit ett extra öga på barnet.

Edit: varit på barnkalas där tvååringar fått klubbor, tuggummi och hårda stora karameller att springa omkring med i munnen. Då har jag faktiskt sagt till. Det är direkt livsfarligt.
Citera
2024-03-21, 20:30
Medlem
Galdars avatar
Min son började nog äta kycklingvingar i den åldern , vi är givetvis närvarande när han käkar , han fattar ju vilka bitar som är ben , kött , skinn etc , aldrig varit några problem .jag tror det är värre med runda / stora grejer som man käkar en efter en, en kycklingklubba äter man utav .

Har dock varit med om en förälder som gav hela jordgubbar till sin unge som var typ ett och ett halvt eller liknande , sedan föreslog hennes man att dela jordgubbarna i mindre bitar, då flippade hon ur totalt och blev arg på sin man .
Citera
2024-03-21, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Min son började nog äta kycklingvingar i den åldern , vi är givetvis närvarande när han käkar , han fattar ju vilka bitar som är ben , kött , skinn etc , aldrig varit några problem .jag tror det är värre med runda / stora grejer som man käkar en efter en, en kycklingklubba äter man utav .

Har dock varit med om en förälder som gav hela jordgubbar till sin unge som var typ ett och ett halvt eller liknande , sedan föreslog hennes man att dela jordgubbarna i mindre bitar, då flippade hon ur totalt och blev arg på sin man .
Berätta mer om det sista stycket.
Citera
2024-03-21, 20:56
Medlem
Personligen hade jag aldrig accepterat att någon utomstående ska försöka läxa upp mig gällande vad mina barn klarar av eller inte. Givet att föräldrarna är vid sina sinnens fulla bruk så finns det ingen mer lämpad än dem att avgöra. Skulle tro att det i detta fall ligger en hel del avundsjuka och pyr - föräldrarna med åsikter matar sannolikt sin jämnåriga med slät burkmat samtidigt som de blir bortsprungna i utvecklingen av jämngamla barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in