2024-03-18, 10:41
Medlem
Hej! Osäker på om det är rätt eller fel forumdel.

Har hittat en utgift på mitt företagskonto "Klarna, 59 kr" och kan för mitt liv inte minnas att jag köpt något via Klarna på mitt företags kort någonsin. Har inget kvitto för någon liknande händelse och bara ett fåtal transaktioner per månad varför jag såklart reagerade.

Är det någon som vet hur jag spårar detta själv, då även om det skulle vara så att det är en legitim påläggsavgift för ett annat köp eller liknande så behöver det likväl bokföras med kvitto eller faktura...
Citera
2024-03-18, 11:24
Medlem
Första steget är kanske att kontakta Klarna?
Citera
2024-03-18, 21:22
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Första steget är kanske att kontakta Klarna?

Jepp, och om du ska bokföra det så ta bara ett a4 och skriv "enligt kontoutdrag 59kr" finansiell avgift eller något om du inte hittar vad det egentligen är.
Citera
2024-03-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jepp, och om du ska bokföra det så ta bara ett a4 och skriv "enligt kontoutdrag 59kr" finansiell avgift eller något om du inte hittar vad det egentligen är.
Så går det till ja! Det är ju inte rimligt att ägna timmar åt en kostnad i den storleksordningen. Möjligen bör inte moms innefattas om det nu är en avgift till Klarna som det blir klassat som. Letade en ettöring i avvikelse mellan kontoutdrag och bokföring för något år sedan, tjurigheten gör ibland att man vill hitta det, var en öresavrundning som var annorlunda på verifikatet jämfört med bankinbetalningen.
Citera
2024-03-18, 21:58
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så går det till ja! Det är ju inte rimligt att ägna timmar åt en kostnad i den storleksordningen. Möjligen bör inte moms innefattas om det nu är en avgift till Klarna som det blir klassat som. Letade en ettöring i avvikelse mellan kontoutdrag och bokföring för något år sedan, tjurigheten gör ibland att man vill hitta det, var en öresavrundning som var annorlunda på verifikatet jämfört med bankinbetalningen.

Så gjorde jag också första året som ekonomiansvarig. Ett år efter gymnasiet letade jag efter dom tre örena i två dagar i liggaren. Detta på en omslutning om några miljoner. Men det är så man lär sig. Och också att uppskatta datorer, gamla liggare var så dumt. Jag minns fortfarande alla kortkommandom på det första datorprogrammet för bokföring vi hade, jag undrar om det inte var någon prototyp till SPCS. Men i DOS såklart.

Men man blir gammal och inser att små diskrepanser kan man bara slå av på vissa konton. Sen brukar jag ha en viss yrkesstolthet i att i alla fall leta upp allt under 10kkr. Lite beroende på företaget naturligtvis och vad jag tar i timmen.

Med risk för att låta ännu äldre än jag är, är jag dock lite orolig för alla automatiska tjänster. Inte för att dom tar mitt jobb utan för att så många startar företag och inte förstår sig på balans- och resultaträkning för fem öre. Det brukar sluta med förskräckelse och jag tror det kommer hända många dom närmaste tio åren.

Man måste inte förstå bokföring för att starta företag men man måste nästan alltid förstå hur en balansräkning fungerar. Kanske inte första eller andra året men det man inte kunde då biter en i arslet senare.
Citera
2024-03-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Så gjorde jag också första året som ekonomiansvarig. Ett år efter gymnasiet letade jag efter dom tre örena i två dagar i liggaren. Detta på en omslutning om några miljoner. Men det är så man lär sig. Och också att uppskatta datorer, gamla liggare var så dumt. Jag minns fortfarande alla kortkommandom på det första datorprogrammet för bokföring vi hade, jag undrar om det inte var någon prototyp till SPCS. Men i DOS såklart.

Men man blir gammal och inser att små diskrepanser kan man bara slå av på vissa konton. Sen brukar jag ha en viss yrkesstolthet i att i alla fall leta upp allt under 10kkr. Lite beroende på företaget naturligtvis och vad jag tar i timmen.

Med risk för att låta ännu äldre än jag är, är jag dock lite orolig för alla automatiska tjänster. Inte för att dom tar mitt jobb utan för att så många startar företag och inte förstår sig på balans- och resultaträkning för fem öre. Det brukar sluta med förskräckelse och jag tror det kommer hända många dom närmaste tio åren.

Man måste inte förstå bokföring för att starta företag men man måste nästan alltid förstå hur en balansräkning fungerar. Kanske inte första eller andra året men det man inte kunde då biter en i arslet senare.
Har jobbat med Topp 1000 (SPCS), dosbaserat som sagt, gick bra det också, i synnerhet som det var på tämligen trött dator med dagens mått. Nu gäller sedan många år Visma/SPCS Administration 500, något fler funktioner, men få sådana man använder.
För småavvikelser, i synnerhet de på några ören, så passar konto 3740 väldigt bra. Finns det inget verifikat på något med måttligt värde, skriv en bokföringsorder istället. Ingen, inte ens Skatteverket, tjänar på att leta femöringar.
Citera
2024-03-20, 05:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Företagande och företagsekonomi --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-03-20, 09:23
Medlem
Kortbetalningar till Klarna brukar väl ha meddelande:
"Klarna*säljare AB"
Inte bara Klarna. Eller är det en bg/pg betalning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in