Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Så går det till ja! Det är ju inte rimligt att ägna timmar åt en kostnad i den storleksordningen. Möjligen bör inte moms innefattas om det nu är en avgift till Klarna som det blir klassat som. Letade en ettöring i avvikelse mellan kontoutdrag och bokföring för något år sedan, tjurigheten gör ibland att man vill hitta det, var en öresavrundning som var annorlunda på verifikatet jämfört med bankinbetalningen.
Så gjorde jag också första året som ekonomiansvarig. Ett år efter gymnasiet letade jag efter dom tre örena i två dagar i liggaren. Detta på en omslutning om några miljoner. Men det är så man lär sig. Och också att uppskatta datorer, gamla liggare var så dumt. Jag minns fortfarande alla kortkommandom på det första datorprogrammet för bokföring vi hade, jag undrar om det inte var någon prototyp till SPCS. Men i DOS såklart.
Men man blir gammal och inser att små diskrepanser kan man bara slå av på vissa konton. Sen brukar jag ha en viss yrkesstolthet i att i alla fall leta upp allt under 10kkr. Lite beroende på företaget naturligtvis och vad jag tar i timmen.
Med risk för att låta ännu äldre än jag är, är jag dock lite orolig för alla automatiska tjänster. Inte för att dom tar mitt jobb utan för att så många startar företag och inte förstår sig på balans- och resultaträkning för fem öre. Det brukar sluta med förskräckelse och jag tror det kommer hända många dom närmaste tio åren.
Man måste inte förstå bokföring för att starta företag men man måste nästan alltid förstå hur en balansräkning fungerar. Kanske inte första eller andra året men det man inte kunde då biter en i arslet senare.