2024-03-18, 03:12
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Kanon! tack.
Vad är det som kan hända. Förstår inte vad som skulle kunna ske? Vad är den stora skillnaden mot om förlängsningskabeln ligger på backen?

Vet ej, vanligt litet oljeelement.
Lampan kan väl vara vad som helst. En sån man har i rummet inne.
Vet inte vad det är för uttag.
30 meter kanske.

Alltså jag skall inte skruva fast något uttag eller så. Bara en förlängsningssladd som pluggas in i källaren i vanligt uttag och som jag sedan pluggar olika saker i lilla huset.
Har redan haft lampa och annat tillkopplat när sladden legat på backen.
Helt rätt, gräv ner skyddsslangen på ett sätt så att du kan trä sladden, utan skarpa veck osv! Sedan har du alla möjligheter att tex byta sladd, göra fast installlation och ”skåran” gör du med spade-gräv, spett och/eller grävmaskin.
Citera
2024-03-18, 03:44
Många bajsnödiga gnällspikar här.

Lägg kabeln i gult 50mm skyddsrör och gräv ner 30-40cm, det räcker gott och väl.
Här du svart installationskabel är det bara dra i den i röret, annars funkar vanlig EKLK också bra. Använd ej mjuk svart kabel av typ som skarvsladdar har.
Och gräv ner 4mm2 eller i alla fall 2,5mm2 så du kan säkra av 16A där ute, alltid bra å ha så du slipper dra ny kabel om du skulle behöva mer kräm till en vedklyv eller nått.

För själva installationen rekommenderas elektriker, bör inte ta många minuter om du gör allt förarbete.
Citera
2024-03-18, 04:44
Medlem
Citat:
Hur jävla svårt kan det vara att gräva en ränna och lägga en sladd i ett rör och speka över. Katten klarar det.

Väldigt svårt uppenbarligen när du måste fråga flashback om råd för något katten klarar.

Har du ens en katt?
Citera
2024-03-18, 05:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Köp riktig kabel med 2,5mm2 ledare istället för att dra en skarvsladd, han nån som kan att koppla om du inte vet hur du ska göra själv. Det blir bättre och så går den att dra igenom skyddsröret. En skarvsladd med schukouttag får du inte dragen genom ett 50mm skyddsrör.

För att få kabeln dragen genom röret måste du först ha en draglina, kabeln går inte att peta genom 30meter rör. Ett vanligt tunt polyestersnöre. Bind en lätt plastpåse (typ såna som man har till frukt) eller liknande i ändan av snöret och tryck in den i röret. Blås sen med tryckluft eller lövblås på påsen i röret tills den du kommer ut på andra sidan.
Citera
2024-03-18, 06:29
Medlem
Baalzamons avatar
Röret måste ner djupare, annars kan tjälen trycka upp det. Jag satsar på 50cm här på västkusten men det kan behövas ännu djupare på andra ställen
Citera
2024-03-18, 07:58
Medlem
En skarvsladd får man göra själv. Så en fullösning i gråzonen är väl att ta en ordentlig kabel för förläggning i mark. Typ https://www.jula.se/catalog/el-och-b...-kabel-412481/

Gräv så djupt du orkar, lägg i rör, dra kabel igenom rör, sätt på en stickpropp på ena sidan och ett skarvuttag på andra (kolla video på Youtube om du inte vet hur man gör).

Bryter antagligen mot en jävla massa regler men borde funka. Då kan man även dra ut kontakten om man är borta en längre tid eller typ över sommaren om den inte används då. Obs är ingen elektriker (som kanske märks ), så gör detta på egen risk.
Citera
2024-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Röret måste ner djupare, annars kan tjälen trycka upp det. Jag satsar på 50cm här på västkusten men det kan behövas ännu djupare på andra ställen

Elbolagen själva säger runt 35 cm fyllning för den typ av ledning som TS pratar om (under 24 kV).

Inget krav på kabelskydd heller.
Citera
2024-03-18, 12:10
Medlem
tnems avatar
Citat:
Tänkte fixa el i ett uthus.
Har en vanlig utomhuskabel. Svart som tåler lite mer än en inomhusvariant.
Tänkte jag helt enkelt skulle gräva ner den kanske 20 cm mellan byggnanderna.
Är det något man skall tänka på?
Skall man ha den i något hölje kanske? Någon form av rör?
Var köper man det i så fall? Går det utan eller kommer det bli för mycket fukt?

Hur gör man bäst skåran i marken?

Om du bara tänker gräva 20 cm, så skulle jag laggt kabeln i ett rör för att skydda kabeln. Även om du har en kabel som är godkänd för förläggning i mark.
Du skall/bör även lägga ett "el-band" så man hittar det innan man inte gräver av kabeln. Då räcker inte 20 cm riktigt, som någon skrev ovan skall det var ner grävt 35cm.
Senast redigerad av tnem 2024-03-18 kl. 12:12.
Citera
2024-03-18, 12:54
Medlem
Ok, då blir det 35 cm.
Men utan skydd slits väl kabeln mycket snabbare.
Citera
2024-03-18, 14:42
Köööööööp!!! Sån där rulle med gul/orange mönster och lägg ovanför röret/kabeln.

Om en okänd katt skulle börja gräva där så ser dom det orange/gula grejen och vet att det kommer ligga en kabel för under.

Det kan vara jävligt bra att veta för en katt som kör grävmaskin eller liknande där i framtiden
Citera
2024-03-18, 15:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Kanon! tack.
Vad är det som kan hända. Förstår inte vad som skulle kunna ske? Vad är den stora skillnaden mot om förlängsningskabeln ligger på backen?

Vet ej, vanligt litet oljeelement.
Lampan kan väl vara vad som helst. En sån man har i rummet inne.
Vet inte vad det är för uttag.
30 meter kanske.

Alltså jag skall inte skruva fast något uttag eller så. Bara en förlängsningssladd som pluggas in i källaren i vanligt uttag och som jag sedan pluggar olika saker i lilla huset.
Har redan haft lampa och annat tillkopplat när sladden legat på backen.

Det "värsta" som kan hända är att kabeln vittrar sönder och det blir kortslutning. Då går proppen och
du får dra om en ny kabel. Köp en jordfelsbrytare med stickpropp så får du extra säkerhet.
150 kr på bauhaus.
Citera
2024-03-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det "värsta" som kan hända är att kabeln vittrar sönder och det blir kortslutning. Då går proppen och
du får dra om en ny kabel. Köp en jordfelsbrytare med stickpropp så får du extra säkerhet.
150 kr på bauhaus.

Inte hela världen då ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in