• 1
  • 2
2024-03-16, 12:13
Medlem
Hejsan, jag har en fråga här. Kan skolan se vad man gör med sin skoldator även om man inte använder skolans wifi? Alltså om man typ är hemma och använder sitt eget wifi, kan de fortfarande se allt man gör?
Citera
2024-03-16, 12:17
Medlem
SmegmaFris avatar
Ska du använda din skoldator till synd unge man??
Citera
2024-03-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Ska du använda din skoldator till synd unge man??
Nej men undrar bara. Kanske inte så bra att använda droghemsidor om skolan ser vad man är inne på...
Citera
2024-03-16, 12:54
Medlem
Kantarellgudens avatar
Den skoldatorn jag fick när jag gick i gymnasiet var registrerad, låst och fjärrkopplad till skolan. Så visst kunde de se allt man gjorde på den.

Använde därför aldrig skoldatorn för privata ändamål och rekommenderar inte att du gör det heller.

Minns att det var flera i min klass som använde skoldatorn privat, ren galenskap om du frågar mig.
Citera
2024-03-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknownn111
Hejsan, jag har en fråga här. Kan skolan se vad man gör med sin skoldator även om man inte använder skolans wifi? Alltså om man typ är hemma och använder sitt eget wifi, kan de fortfarande se allt man gör?
Ja de ser allting!
Citera
2024-03-16, 14:22
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Den skoldatorn jag fick när jag gick i gymnasiet var registrerad, låst och fjärrkopplad till skolan. Så visst kunde de se allt man gjorde på den.

Använde därför aldrig skoldatorn för privata ändamål och rekommenderar inte att du gör det heller.

Minns att det var flera i min klass som använde skoldatorn privat, ren galenskap om du frågar mig.

Fyfan. Jag laddade ner massor med porr på min skoldator. Det var 15 år sedan men de garvade säkert om de såg det lol
Citera
2024-03-16, 15:16
Medlem
sommarlovs avatar
Nej, de har inte tid med sånt.
Jag jobbade med skoldatorer för 10 år sedan.
Vi brydde bara oss om att ni inte porrsurfade på skolans nätverk, hemma gör ni som ni vill.
Alla porrsurfar...
Citera
2024-03-17, 10:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
2024-03-17, 11:24
Medlem
godboys avatar
Att använda en skoldator är väl ungefär som att använda sin jobbdator. Jag kan göra privata ärenden med min jobbdator och det har väl hänt. Skulle dock aldrig använda den till porr, (nu tittar jag i o f inte på porr men om jag gjort det så skulle jag inte använda jobbdatorn i alla fall). Det går säkert att få ut information om hur TS skoldator använts om de nu orkar kolla det.

Men min uppfattning är nog att skolan skiter i det så länge man inte är på draknet och porrsidor via deras nätverk. Tror nog att absolut de allra flesta tonåringar kollat på porr, det ingår ju liksom. Sen tror jag inte skolorna har så mycket resurser att de kan övervaka allt. Sen om de ska slå ner på alla som kollat på porr så får de nog lätt väldigt mycket att göra.
Citera
2024-03-17, 11:34
Medlem
zixls avatar
nu vet jag inte hur din skola gör men vi använder oss av Umbrella med klient i datorn och kan se väldigt mycket, en anledning till att vi kör klient är för att kunna till viss del skydda eleverna även om de inte använder vårt nät.
Citera
2024-03-17, 11:41
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownn111

Det bör framgå i det låneavtal du skrivit under, vad skolan får eller inte får. Likaledes bör där framgå vad du får, och inte får.
Efter att GDPR är implementerat har allt blivit mycket knepigare och många skolor använder sig säkert av avtal som sedan några år är utdaterade, eller t.om. direkt regelstridiga.

Som utgångspunkt får skolan inte spionera (eksamenssituation o.l. undantaget), och vilken skola vill det, mängden data som det skulle generera ville bli alltför kostsam att hantera.
Skulle någon på skolan ändå välja ut dig, och titta med i vad du håller på med i din fritid, kunde där i min optik finnas goda skäl att syna den individen i sömmarna, för där gömmer sig helt säkert ett jävla pervo med en hel del spöken i garderoben !

Mata skolans IT-man med en kasse öl, så skall han nog berätta precis hur din skola funkar på området...
Citera
2024-03-17, 11:45
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
nu vet jag inte hur din skola gör men vi använder oss av Umbrella med klient i datorn och kan se väldigt mycket, en anledning till att vi kör klient är för att kunna till viss del skydda eleverna även om de inte använder vårt nät.

Men den får ni ju inte genomse utan anledning, t.ex. i förbindelse med felsökning...
Ni sitter ju inte och planlägger att "-Å nästa vecka tittar vi på vad Lotten håller på med..." ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in