Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
IT-branschen kräver och kräver och kräver att det ska utbildas fler. När dessa nyutbildade därefter ska söka jobb så möter de en bransch som kräver 3-5 års tidigare arbetslivserfarenhet för att det är vad kunderna kräver och att de bekvämt bara råkade glömma bort att berätta det när TechSverige körde ännu en runda propaganda om sin kompetensbrist. Det är rätt uppenbart vad teknikföretagen ska ta ansvar för, och som jag har sagt tidigare tar de inte det ansvaret frivilligt så är det dags att staten tar fram stålhanden och gör klart att anställer man inte nyutexaminerade och erbjuder traineeprogram så är det automatisk svartlistning från alla offentliga upphandlingar.
Jag har tagit mitt ansvar, jag skaffade utbildning. Jag hjälpte mina klasskamrater trots att jag kunde ha skitit i det. Jag sa inte ens ifrån när jag såg hur en av mina klasskamrater skrev av direkt från min skärm till inlämningen på den examinerande uppgiften i tron om att om jag var schyst mot dem så skulle de hjälpa mig när det var dags att söka jobb, men tji fick jag. När det kom till det så var de alla bortblåsta. Jag tänker inte sitta och mögla bort resten av livet på ett heltidsjobb där jag tjänar 15000:- mindre i månaden än vad mina klasskamrater gör, och se hur min utbildning blir förklarad som värdelös. Då ger jag mig in i politiken istället och ser till att det börjar regna helveteseld över bortskämda svenska konsultföretag.
Du tog ditt ansvar genom att låta andra fuska och inte säga något, i hopp om att de skulle hjälpa dig fixa jobb? Du har en annorlunda syn på att ta ansvar.
Hur hade du tänkt att medstudenter skulle kunna hjälpa dig med det, förresten?
Det anställs ju en hel del juniorer, det är bara att de inte anställt just
dig som det handlar om. Du pratar som om du kämpar mot någon form av systemisk rättvisa, när det egentligen handlar enbart om dig.
Vad du inte tänker sitta och göra är ganska ointressant om du inte får jobbet du vill ha. Du kan inte tvinga någon att anställa dig.
Prova på politiken, du. En bransch där social kompetens, nätverkande, o.s.v. är de viktigaste egenskaperna låter ju som något som verkligen skulle passa dig.

(Det där var sarkasm, om du nu inte förstod det.)
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Skitsnack. Ni är besatta av klippare och snackare. Nördar som faktiskt kan koda är ni livrädda för.
Tror du själv att de faktiskt är rädda för folk som man koda? Du måste vara ännu knäppare än jag någonsin trott.