• 1
  • 2
2024-03-07, 23:19
Medlem
Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade fått börja om er ekonomiska resa? Och vad ni hade gjort om ni var i min ålder (20-årig student) gällande ekonomisk planering inför framtiden?
Citera
2024-03-07, 23:27
Medlem
sommarlovs avatar
Alltid sparat pengar, alltid!
Skaffa bostadsrätt genast, snåla bort lånen och bytt upp mig vart efter!!
Citera
2024-03-07, 23:33
Medlem
I din ålder hade jag rest och festat om du inte gjort det tillräckligt sen hade jag knegat och sparat pengar i fonder och aktier om du kan få hjälp med det. Är du händig hade jag köpt ett hus eller bostadsrätt där jag bott och renoverat för att senare sälja. Hittar du ett yrke där du trivs och vill stanna så jobba dig uppåt, bättre förmåner och lön med åren. Tråkigt svar kanske men det viktigaste är egentligen bara att jobba och spara pengar i bra fonder, man ska fortfarande unna sig och ha skoj såklart men viktigt att investera och spara, inte slösa pengar på onödig skit på bensinmackarna utan handla prisvärt. Öppna ett sparkonto redan idag på tillexempel Borgo.se med 4.1% ränta. Har du 100.000 där blir det 4100kr per år helt säkra pengar som bara ligger där. Det finns säkrare fonder också som är ännu bättre.
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-03-07 kl. 23:37.
Citera
2024-03-07, 23:36
Medlem
Köpt bitcoin
Citera
2024-03-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
I din ålder hade jag rest och festat om du inte gjort det tillräckligt sen hade jag knegat och sparat pengar i fonder och aktier om du kan få hjälp med det. Är du händig hade jag köpt ett hus eller bostadsrätt där jag bott och renoverat för att senare sälja. Hittar du ett yrke där du trivs och vill stanna så jobba dig uppåt, bättre förmåner och lön med åren. Tråkigt svar kanske men det viktigaste är egentligen bara att jobba och spara pengar i bra fonder, man ska fortfarande unna sig och ha skoj såklart men viktigt att investera och spara inte slösa pengar på onödig skit på bensinmackarna utan handla prisvärt. Öppna ett sparkonto redan idag på tillexempel Borgo.se med 4.1% ränta. Har du 100.000 där blir det 4100kr per år helt säkra pengar som bara ligger där. Det finns säkrare fonder också som är ännu bättre.
Kommer nog börja plugga datavetenskap till hösten och nischa mig inom cybersäkerhet, då det är mitt största intresse Har ca 30k i buffert samt 15k i aktier och fonder, sparar just nu till kontantinsats.
Senast redigerad av rythix 2024-03-07 kl. 23:44.
Citera
2024-03-07, 23:45
Medlem
Ha inte för bråttom att bli vuxen. Du har lång tid på dig att vara det sen. Men du har bara en (väldigt kort) ungdom. Passa på att njut av den, resten löser sig.
Citera
2024-03-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rythix
Kommer nog börja plugga datavetenskap till hösten och nischa mig inom cybersäkerhet, då det är mitt största intresse Har just nu 30k i buffert samt 15k i aktier och fonder, sparar just nu till kontantinsats.

Det låter ju som ett mycket bra val för framtiden! Viktigast av allt är ju att veta vad man vill göra och satsa på det, men också ha kul på vägen. Ha inte mer pengar än vad du behöver på ditt transaktionskonto utan lägg in lite på ett sparkonto eller mer i din fond, många bäckar små. Men bra att du har lite aktier och fonder, antar att du månadssparar också. Lycka till med plugget och bostad!
Citera
2024-03-07, 23:51
Medlem
fittslems avatar
Köpt bitcoin, några tusen stycken runt 2010. Och sedan idag varit helt ekonomiskt oberoende för all framtid.

Enda tipset jag kan ge till dig nu är att spara lite pengar, se världen, sup, knulla och festa. Sedan fixar du en stadig utbildning inom nått som du tycker om.

Sedan köper du lägenhet och så länge du håller ca 3 månadslönder på sparkonto så investerar du allt i ca 35% index fonder och 65% krypto.
Viktigt att du börjar investera i ung ålder för framtiden, annars är du för evigt kvar i ekorrejulet när det blir dags för barn.
Senast redigerad av fittslem 2024-03-07 kl. 23:59.
Citera
2024-03-08, 00:23
Medlem
Skulle maxat studielån och investerat.
Citera
2024-03-08, 00:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rythix
Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade fått börja om er ekonomiska resa? Och vad ni hade gjort om ni var i min ålder (20-årig student) gällande ekonomisk planering inför framtiden?

Satsat på att få ett hederligt arbetarjobb som jag kan lägga undan 10 k varje månad. Hade köpt en billig etta nära kollektivtrafiken. Sedan lagt 10 k varje månad i genomsnitt på aktier/fonder. Studerat hade jag bara gjort om det var garanterat att jag skulle få jobb efteråt och att jag trodde att jag skulle trivas med det.

lägger du undan 10 k i månaden som ung så kommer du kunna bli ekonomiskt oberoende när du är runt 40-45 år.
Citera
2024-03-08, 01:14
Medlem
Exakt samma sak som jag gjorde. Ordna billigt boende, lära sig renovera och bygga, skaffa sig ett bra jobb, bygga ett bättre hus, starta företag.
Mitt stora misstag är att jag inte placerat min pengar i aktier eller fonder för 6-7 år sen.
Citera
2024-03-08, 03:16
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alltid sparat pengar, alltid!
Skaffa bostadsrätt genast, snåla bort lånen och bytt upp mig vart efter!!

Detta.

Jag hade (justerat för inflation) 20000kr i lön på mitt första jobb som tjugoåring. Jag brände allt och var alltid pank ett par dagar innan lönen kom.

När jag gick upp i lön ökade jag mina levnadskostnader lika mycket. Jag önskar att jag i stället hade ökat mitt sparande och bara ökade levnadskostnaderna minimalt.

Jag skulle ha haft flera bankkonton, och automatiskt överfört veckopeng till kortet. För jag hade verkligen inte pli på mig själv när det kom till ekonomi.

Det hade tveklöst fortfarande ha varit ett kul liv. Kanske tom bättre, för jag brände verkligen mycket stålar på meningslös skit.

Som 23-åring hade jag (justerat för inflation) ca 26000kr i månadslön, 38000kr när jag var 30. Hade jag börjat lägga undan pengar från min första lön, bott lite längre i kollektiv, gett fan i att köpa bil när jag inte behövde det, druckit några öl innan jag gick på krogen, osv, så skulle jag som 30-åring haft 1,5mkr att köpa lägenhet för, i stället för de fjuttiga 250tkr jag i verkligheten hade skrapat ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in