Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Alltid sparat pengar, alltid!
Skaffa bostadsrätt genast, snåla bort lånen och bytt upp mig vart efter!!
Detta.
Jag hade (justerat för inflation) 20000kr i lön på mitt första jobb som tjugoåring. Jag brände allt och var alltid pank ett par dagar innan lönen kom.
När jag gick upp i lön ökade jag mina levnadskostnader lika mycket. Jag önskar att jag i stället hade ökat mitt sparande och bara ökade levnadskostnaderna minimalt.
Jag skulle ha haft flera bankkonton, och automatiskt överfört veckopeng till kortet. För jag hade verkligen inte pli på mig själv när det kom till ekonomi.
Det hade tveklöst fortfarande ha varit ett kul liv. Kanske tom bättre, för jag brände verkligen mycket stålar på meningslös skit.
Som 23-åring hade jag (justerat för inflation) ca 26000kr i månadslön, 38000kr när jag var 30. Hade jag börjat lägga undan pengar från min första lön, bott lite längre i kollektiv, gett fan i att köpa bil när jag inte behövde det, druckit några öl innan jag gick på krogen, osv, så skulle jag som 30-åring haft 1,5mkr att köpa lägenhet för, i stället för de fjuttiga 250tkr jag i verkligheten hade skrapat ihop.