• 1
  • 2
2024-03-05, 10:32
Medlem
Jag funderar på att bygga ett litet hus ungefär stort som ett utedass. Jag vill att det skall vara starkt som attan så inte inbrottstjuvar kan ta sig in. Vad skall jag använda för material. Duger det med sådana där murblock som de har på Byggmax? De som är gjorda av någon form av kulor.

Följdfråga.
- Var lånar man verktyg. T.ex tigersåg för att kapa blocken.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-03-05 kl. 10:37.
Citera
2024-03-05, 10:47
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opriviligierad
Hur så?

Bara en undran ifall du försöker lösa ett problem: "tjuvar vill ta sig in - jag måste bygga en jättestark vägg" ... när "tjuvarna" enkelt kan hitta på helt andra sätt att få dig att självmant öppna dörren. T.ex. röka ut dig, vänta ut dig, hota nån du känner et.c. et.c.

Lite som denhär:
https://xkcd.com/538/
Citera
2024-03-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Bara en undran ifall du försöker lösa ett problem: "tjuvar vill ta sig in - jag måste bygga en jättestark vägg" ... när "tjuvarna" enkelt kan hitta på helt andra sätt att få dig att självmant öppna dörren. T.ex. röka ut dig, vänta ut dig, hota nån du känner et.c. et.c.

Lite som denhär:
https://xkcd.com/538/

Nä jag kommer nog inte vara där inne, men bra att kunna vara där. Kan ha gasmask.
Om de mot förmodan skulle ta sig in så får de smaka blyhagel och annat skoj.
Citera
2024-03-05, 10:51
Medlem
Megaforces avatar
Betonghålsten som man bygger mur av, och sen sticker in armeringsjärn i och fyller i hålutrymmet med flytande betong. Armeringsjärnen gör det jobbigt att ta sönder muren. Har man möjlighet så kan man bygga gjutformar av byggskivor och sätta armeringsnät i och fylla med betong.
Citera
2024-03-05, 10:52
Medlem
Citat:
Jag funderar på att bygga ett litet hus ungefär stort som ett utedass. Jag vill att det skall vara starkt som attan så inte inbrottstjuvar kan ta sig in. Vad skall jag använda för material. Duger det med sådana där murblock som de har på Byggmax? De som är gjorda av någon form av kulor.

Följdfråga.

Såna block brukar man kunna ha sönder med en slägga. Du borde gjuta av betong om du vill va säker. Plus att dom kommer gå på den svagaste punkten vilket kommer vara dörren in innan dom går på väggarna.
Citera
2024-03-05, 10:53
Medlem
Du helgjuter huset i betong. se albanska minibunkrar för inspiration.
Citera
2024-03-05, 10:53
Medlem
Citat:

Följdfråga.
Dessa murblock fungerar utmärkt att bygga med. Naturligtvis går det alltid att ta sig igenom en sådan vägg, men det är sällan inbrott sker den vägen. Det är för bullrigt och det tar tid. De svaga punkterna är dörrar och fönster. Satsa på kvalitet där. Satsa på utomhusbelysning, tjuvar vill inte synas.
Verktyg kan du hyra, så gör proffsen numer? Det finns många företag, Crafoord, Hygglo, Ramirent, Byggmax. Undersök vad som finns på din ort.
Lycka till. Av ren nyfikenhet, vad ska du använda ditt inbrottssäkra skjul till?
Citera
2024-03-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Betonghålsten som man bygger mur av, och sen sticker in armeringsjärn i och fyller i hålutrymmet med flytande betong. Armeringsjärnen gör det jobbigt att ta sönder muren. Har man möjlighet så kan man bygga gjutformar av byggskivor och sätta armeringsnät i och fylla med betong.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen

Jag tänkte också på det trots att jag inte kan sånt här. Det måste vara det starkaste. Då får man bygga någon form att hälla betongen i antar jag? Typ två skivor med mellanrum?

Har tänkt på det där med dörren. Vill ha en riktigt fet dörr som sitter som fan i betongen.

Skulle vara nice om det är bombsäkert också ifall Sverige blir bombat från ovan.
Senast redigerad av Opriviligierad 2024-03-05 kl. 10:59.
Citera
2024-03-05, 10:58
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Om du inte känner någon som kan låna ut verktyg får du nog hyra, kolla t.ex. hygglo.se
Tror inte någon kommer låna ut dyra verktyg gratis till nån random person på flashback.

Armerad betong är absolut det som gäller, sen som andra säger kommer dörrar & fönster vara de svagaste punkterna och där attackerna kommer sättas in först.
Citera
2024-03-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Om du inte känner någon som kan låna ut verktyg får du nog hyra, kolla t.ex. hygglo.se
Tror inte någon kommer låna ut dyra verktyg gratis till nån random person på flashback.

Armerad betong är absolut det som gäller, sen som andra säger kommer dörrar & fönster vara de svagaste punkterna och där attackerna kommer sättas in först.

Menade låna från företag.
inga fönster. Bara en redigt stark dörr. Sedan funderar jag på hur man får taket starkt?
Citera
2024-03-05, 11:02
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Menade låna från företag.
inga fönster. Bara en redigt stark dörr. Sedan funderar jag på hur man får taket starkt?

Kolla in hur dörrar till bankvalv brukar se ut med bultar som går ut i karmen runtom hela dörren.
Citera
2024-03-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen

Har googlat dem.
De är runda. Går det att göra en sådan som är som en kub? Man bygger helt enkelt det man vill i trä och häller sedan betong över?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in