Citat:
Ursprungligen postat av
Yarrah
Jag skrev ett ganska langt svar pa denna:
https://www.gp.se/ledare/varfor-fods...2-42f0a09b9861
Den skickades till fria ord, debatt och ledare pa samma tidning, men samtliga avslog den med hänvisning till att man inte nagonstans i hela tidningen far svara pa en ledare om man inte är omnämnd med namn.
Jag hade självklart gatt med pa det om avvisning skulle ha varit av kvalitetsskäl
Ledarsidor har länge haft den här högdragna attityden, så har det nog varit i hundra år skulle jag tro. Att få in en längre replik mot en ledare på själva ledarsidan, det ses som näst intill omöjligt. Kolumner och krönikor möjligen någon gång, men även då ska man helst vara etablerad skribent eller, som de sade, direkt omnämnd i texten. Det sitter nog i väggarna på de flesta ledarsidor.
Till och med att ta in insändare från allmänheten är en relativt ny sak i svenska tidningar, det gjorde man knappt före 1940-talet. Gamle Herbert Tingsten, som regerade i DN från 1946 till runt 1960, deklarerade en gång internt på redaktionen att i DN tar vi minsann inte in några insändare: "det är bara galna sjökaptener och hemmafruar från Östermalm som skriver sådant och tror att de ska kunna bli publicerade!"