2024-03-04, 21:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Enda med SBAB är som sagt att man kan få ner räntan genom att eventuellt låna mer men nu är det ju inget litet lånats tänkt sig så i just hans fall lär det kvitta.

Bra att du även nämner att uppvärmning kostar för jag tror många missar att det medför ganska stora kostnader att bo i hus. Nu var det väl ett radhus ts funderade på så gräsklippare och snöslunga kanske inte behövs. Men att budgetera för underhåll och renoveringar är jäkligt vettigt om man inte redan har en stabil ekonomi. Helt plötsligt står man med något trasigt som kostar 150.000kr att reparera och det vill eller kan man kanske inte ta ytterligare lån för.

Även radhus kan ju kosta extra, lite beroende på hur bostadsformen ser ut. Vissa är som brf:er och då har man en hyra också och den kan också variera rätt mycke.
Citera
2024-03-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
38 respektive 43 år

Okej, jag trodde ni var lite yngre. Vad är planerna med boendet annars? Är det att skaffa sig det slutliga boendet eller funderar ni på att flytta igen om ytterligare några år? Jag menar, ska ni vara någorlunda skuldfria vid pension är det ju galna pengar ni ska ligga ute med varje månad för enbart bostadens lånekostnader. Tänker att det nog inte är så kul att bo i hus även om det bara är ett radhus om det tar allt för mycket av ens ekonomi, speciellt när man börjar bli äldre och kanske helst vill gå ner i arbetstid.
Citera
2024-03-04, 21:54
Medlem
Citat:
Hos ena banken kostar det totalt 27 000 kr i månaden, hos billigaste 21 000 kr i månaden. Självfallet tar jag lånet på den bank där jag endast behöver betala 21 000 kr i månaden.

Så tex om en är 26k med 18k amortering
Och den andra är 21k med 4k amortering!
Citera
2024-03-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Så tex om en är 26k med 18k amortering
Och den andra är 21k med 4k amortering!

Nu ska du inte vara så negativ, genom att sprida ut kostnaderna över lång tid har alla råd att köpa den senaste mobilen, leasa den senaste bilen, byta vitvaror i köket vart femte år osv. Det positiva är att bolån är någorlunda enkelt att försvara. Men jag håller med dig i det du skriver då jag antar att syftet är att belysa vad som tycks vara en ganska rejäl kunskapslucka? Man börjar ju undra...
Citera
2024-03-05, 00:41
Medlem
Hej,

Kan bara svara för mig själv.
Ska köpa villa här om några veckor, jag har velat byta bank länge men blivit nekad pga diverse orsaker.

Men nu när jag ska köpa hus så kunde jag när jag frågade om lånelöfte byta bank samtidigt, så det har jag gjort, hur smidigt som helst och jag SLIPPER Swedbank - det kallar i alla fall jag för vinst bara i sig
Citera
2024-03-05, 04:37
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Har bara fått lånelöfte, inte förhandlat någon ränta än.

Vilka faktorer kan det bero på när man förhandlar ränta? Vad är rimligt att förhandla ned till?

Vilka argument kan man lyfta för att få ränterabatt?
Vi gjorde precis det här nu i december, det slutade med att vi bytte bank helt....MEN....det var ett krav från alla banker vi pratade med,skulle vi ha lånet var vi tvungna att flytta allt dit.
Och att förhandla om räntan, ja det var det inte tal om hos någon, inte en mm vek dom sig där.

Däremot så sa banken vi valde när vi hade skrivit på att: Ja som tack för att ni valde att flytta allt till oss så får ni ränterabbat från 5,25 till 4 83%.
Citera
2024-03-05, 06:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Hej!

Har kollat in ett radhus tillsammans med sambon som ser helt fantastiskt ut. Grejen är att jag har Nordea. Och när jag gick in på hemnet och kollade vad månadskostnaden skulle bli när man lagt kontantinsats etc ligger den på cirka 27 000 kr per månad.

När jag klickade på Danske bank så skulle det med samma kontantinsats bli dryga 21 000 kr per månad.

Kan man på ett enkelt sätt flytta över lånen till en bank som ger så pass mycket bättre ränta och pris? Kan det vara så stor skillnad som 6000 kr i månaden?!

Vad är smartast att göra? Jag har fått lånelöfte från Nordea - kan man enkelt byta bank med snabba puckar?

Vad hade ni gjort?
Ja! Självklart ska du byta. Bankerna är företag som vill tjäna pengar och de tjänar mest på folk som stannar hela livet. Ha flera banker. Bara för att du har lån hos en behöver inte betyda att du i övrigt använder den banken. Nu rör det sig om 6000/månad. Att du ens frågar är ju sjukt. Vem vill ge banken 6000 spänn i onödan? Vet inte hur det funkar med lånelöfte men annars är det väl bara att fråga Danske bank om ett lånelöfte?
Senast redigerad av needAlife 2024-03-05 kl. 06:47.
Citera
2024-03-05, 06:56
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Vad är rimligt att den totala månadskostnaden för ett radhus som ligger på 5,2 milj om man har en kontantinsats på cirka 800k? Är 22-28 k vanligt? Eller kan man få ned det ännu lägre tro?

Låter helt vansinnigt att köpa något för den summan och den låga kontantinsatsen
Citera
2024-03-05, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Låter helt vansinnigt att köpa något för den summan och den låga kontantinsatsen

Vad tycker du man ska ha i kontantinsats då? Typ 50 %? 3 miljoner nästan?!

Inte många som kan lägga in så mycket…
Citera
2024-03-05, 08:50
Medlem
Citat:
Vad tycker du man ska ha i kontantinsats då? Typ 50 %? 3 miljoner nästan?!

Inte många som kan lägga in så mycket…

Man köper billigare. Att ligga precis på gränsen med en kontantinsats är hål i huvudet i min mening. OK om det är första boendet någonsin och man verkligen vill och måste in på marknaden men annars köper man billigare så man iaf kan lägga 30% i insats.
Citera
2024-03-05, 09:32
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det du kan se på hemsidan är en kalkyl, det är inga fasta erbjudanden. Du är bara ett hjälpmedel för att se vad lånet skulle kosta vid ett visst upplägg, och du kan pilla på inställningarna själv för att se vad lånet skulle kosta om räntan stiger eller sjunker, eller om du skulle välja en annan amorteringstakt. En del verktyg visar räntekostnad både före och efter skatteavdrag, en del bara det ena.

Vad lånet sen kostar beror på vad för räntor du får och din amorteringstakt, och det avgörs först på tillträdesdagen men en tid innan tillträde kommer du ha ett ränteerbjudande där du vet exakt hur stor din rabatt är mot listräntan. Det lönar sig absolut att undersöka hos ett antal banker, eftersom deras rabatter och listräntor alltid är olika, men så stor skillnad som i ditt exempel ovan förekommer inte. Då är det någon annan aspekt som skiljer, att du jämför rörlig ränta utan rabatt mot genomsnittlig låst ränta, eller med och utan skatteavdrag.

Sen är det ett ganska dyrt radhus ni vill köpa, i förhållande till era inkomster. Kan det vara så att det till och med överstiger 4,5 årslöner? I såna fall har ni ökat amorteringskrav på 1%, och med den minimala kontantinsats ni har så måste ni också amortera minst 2%, alltså 3% totalt. Det gör också en stor skillnad i totalkostnaden.

Baserat på vad du skrivit i tråden skulle jag säga att ni inte har råd med det huset. Med andra fasta kostnader så skulle ni hamna på minst 50% av nettolönen på boendet. Det är kanske gångbart om ni inte har några barn och jobb med förväntad kraftig löneutveckling (och ni står i början på karriären), men baserat på ålder skulle jag anta det inte är fallet.
Citera
2024-03-05, 10:07
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Vi tjänar tillsammans runt 65 tusen netto (efter skatt)….

Så ni väll lägga ungerfär hälften av era pengar på boendet? Låter galet mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in