• 1
  • 2
2024-03-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
"Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret."
Just det!
Står det inte i regbeviset att bilen har draganordning är det bara att kapa vissa delar på den så den inte kan användas som draganordning eller fäste för löstagbar kula.
Citera
2024-03-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Just det!
Står det inte i regbeviset att bilen har draganordning är det bara att kapa vissa delar på den så den inte kan användas som draganordning eller fäste för löstagbar kula.
Eller skruva lös det som dragkroken/kulan skall fästas i. Inte nödvändigtvis kapa.
Citera
2024-03-13, 21:40
Medlem
QP Cheeses avatar
Så, då har jag regbesiktat och har inte längre något drag på bilen, lossade två bultar och tog ut låsningen till kroken och det var herr besiktningsman nöjd med. Gjorde inte nåt med elen alls.

Men jag tycker att detta med att jag kan montera drag utan regbes är väldigt luddigt och jag förstår inte riktigt hur det fungerar.

Kan jag nu om jag vill sätta tillbaka låsningen om jag nu vill köpa en krok framöver och bara köra utan konstigheter och utan att behöva låta någon myndighet ens veta det? Och om bilen är reggad utan drag kollar de ens så att det funkar isåfall på besiktningen eller hur fungerar det?
Citera
2024-03-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Så, då har jag regbesiktat och har inte längre något drag på bilen, lossade två bultar och tog ut låsningen till kroken och det var herr besiktningsman nöjd med. Gjorde inte nåt med elen alls.

Men jag tycker att detta med att jag kan montera drag utan regbes är väldigt luddigt och jag förstår inte riktigt hur det fungerar.

Kan jag nu om jag vill sätta tillbaka låsningen om jag nu vill köpa en krok framöver och bara köra utan konstigheter och utan att behöva låta någon myndighet ens veta det? Och om bilen är reggad utan drag kollar de ens så att det funkar isåfall på besiktningen eller hur fungerar det?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering draganordning inte genomgå registreringsbesiktning för kroken/kulan om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller lätt lastbil(=under 3½ ton).
Draganordningen ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet i fråga.
Vidare ska monteringsanvisning för draganordning medföras och på anmodan uppvisas för polisman eller besiktningsman.
De här senare är nog inte så många som känner till.
Citera
2024-03-14, 14:45
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering draganordning inte genomgå registreringsbesiktning för kroken/kulan om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller lätt lastbil(=under 3½ ton).
Draganordningen ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet i fråga.
Vidare ska monteringsanvisning för draganordning medföras och på anmodan uppvisas för polisman eller besiktningsman.
De här senare är nog inte så många som känner till.

Så svaret är då att jag kan smälla på låsningen igen, ingen kommer bry sig förrän dess att jag besiktar och då ska det finnas en fungerande krok? Jag vill egentligen bara ha på kåpan igen som är anpassad efter låsningen.
Citera
2024-03-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Så svaret är då att jag kan smälla på låsningen igen, ingen kommer bry sig förrän dess att jag besiktar och då ska det finnas en fungerande krok? Jag vill egentligen bara ha på kåpan igen som är anpassad efter låsningen.
I princip JA, om din bil uppfyller kriterierna för besiktningsfrihet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in