2024-03-03, 12:39
Medlem
Skulle va intressant om någon har eller kan granska Twister-påsen.
Citera
2024-03-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
De har kört en fuling och krympt paketen från 600g till 500g. Vad kilopriset är kan jag inte svara på men det motsvarar en prishöjning på 15-20%.
Fast 500 g kostar ju mindre än 600 g-paketen så kilopriset är ungefär det samma, åtminstone i de butiker som ligger nära där jag bor. Ordinarie pris för 600 g har varit 57 kr nu och ordinarie pris för 500 g ser ut att vara 47 kr vilket ger ett kilopris på 95 kr/kg resp. 94 kr/kg. Finns ju även en ny 750 g som ser ut att kosta 69 kr vilket ger ett kilopris på 92 kr/kg. Återstår förstås att se om det bara är något man gör inledningsvis för de vet att det kommer uppmärksammas i media nu och så smyghöjer man priset för 500 g upp mot vad 600 g kostar om ett tag...

För övrigt är det ju kampanjpris på Bregott var och varannan vecka hos någon av matvaruskedjorna så jag tror inte jag köpt Bregott till ordinarie pris på flera år.
Citera
2024-03-03, 13:11
Medlem
thebandit777s avatar
Konsumenterna vill hellre ha mindre paket än högre pris. Konsumenterna får precis det de vill ha, ni tror väl inte att producenterna inte kontrollerar det innan genom rigorösa undersökningar?

Svensson är för korkad för att jämföra kilopris. Tragiskt.
Citera
2024-03-03, 13:21
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
De har kört en fuling och krympt paketen från 600g till 500g. Vad kilopriset är kan jag inte svara på men det motsvarar en prishöjning på 15-20%.

Det är kilopriset som avgör om varan blivit dyrare eller inte. Förpackningsstorlek är ointressant.
Citera
2024-03-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Konsumenterna vill hellre ha mindre paket än högre pris. Konsumenterna får precis det de vill ha, ni tror väl inte att producenterna inte kontrollerar det innan genom rigorösa undersökningar?

Svensson är för korkad för att jämföra kilopris. Tragiskt.
Svensken är nog Europas mesta mähä till konsument, sväljer allt utan att klaga eller bli förbannad. Frågar man folk om detta med krympinflationen får man mest något uppgivet goddagyxskaft svar.
Varför reagerar inte folk på de våldsamma prisskillnaderna på olika paket storlekar?
T.ex. Wasa Husman, en enkelpaket kostar 50 kr/kg, ett dubbelpaket 30 kr/kg, så är det med de flesta varor i svenska butiker. Det är ingen nämnvärd skillnad i kostnad att producera ett enkel eller dubbelpaket. Kommer ihåg när Lidl kom hit, typ 1/2 kg och 1 kg av samma vara hade samma kilopris. Men de har efterhand lärt sig hur dum den svenska konsumenten är.

Att de har så stor skillnad i pris på olika förpackningsstorlekar är för att de kan, inte för att det är någon skillnad i kostnad för dem.
Citera
2024-03-03, 14:02
Medlem
needAlifes avatar
"– De här två storlekarna togs fram i slutet av 60-talet när Bregott lanserades. I dag ser konsumentbehoven annorlunda ut, säger Arlas presschef Max Wallenberg."

Då säger SVT att det inte stämmer att det är krympflation då Arla säger att det inte är så. Ja men vad bra, hade någon trott att de skulle erkänna det?

Varför i hela friden skulle behovet vara annorlunda idag? Jag har aldrig hört talas om någon någonsin som gnällt över att Bregottförpackningen skulle vara för stor. Kom igen, ingen tror på det.

Om ni ska krympa förpackningar så stå för det iaf.
Citera
2024-03-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
"– De här två storlekarna togs fram i slutet av 60-talet när Bregott lanserades. I dag ser konsumentbehoven annorlunda ut, säger Arlas presschef Max Wallenberg."

Då säger SVT att det inte stämmer att det är krympflation då Arla säger att det inte är så. Ja men vad bra, hade någon trott att de skulle erkänna det?

Varför i hela friden skulle behovet vara annorlunda idag? Jag har aldrig hört talas om någon någonsin som gnällt över att Bregottförpackningen skulle vara för stor. Kom igen, ingen tror på det.

Om ni ska krympa förpackningar så stå för det iaf.
100 gr skillnad! den frustrerade konsumenten har länge velat detta?, i sig kan jag köpa att 1/2 kg är för konsumenten en vettig och lätt jämförbar storlek. Att man lämnar lämnar dussin måttet och går över till decimalsystem med tiotal.
Men när etablerade 1/2 kg förpackningar blir 450, 420 är det riktig fult, eller typ krossade tomater mm som helt plötsligt inte längre var jämna 100 gr/ml utan krympte från 400 till 370.
Rent skojeri, men de vet att den svenske konsument sväljer vad som helst.
Citera
2024-03-03, 15:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
100 gr skillnad! den frustrerade konsumenten har länge velat detta?, i sig kan jag köpa att 1/2 kg är för konsumenten en vettig och lätt jämförbar storlek. Att man lämnar lämnar dussin måttet och går över till decimalsystem med tiotal.
Men när etablerade 1/2 kg förpackningar blir 450, 420 är det riktig fult, eller typ krossade tomater mm som helt plötsligt inte längre var jämna 100 gr/ml utan krympte från 400 till 370.
Rent skojeri, men de vet att den svenske konsument sväljer vad som helst.
Ja det är ju naturligtvis rent skojeri. Vilken konsument någonsin har klagat på att Bregott 500g är för stor? Ingen någonsin är svaret men enkelt att använda i sin reklam. Ren nonsens.
Citera
2024-03-03, 17:08
Medlem
DVikings avatar
Såg en bild på att Bregott 500g hade lika stor förpackning som den gamla 600g, då är det ju helt klart bedrägligt.

Sen är det pristaktik då konkurrenternas motsvarighet ligger på 600g (ett tag till) och därför ser det ut som Bregott och Gårdsgoda et al har samma pris som Bregott och då väljer dumsvenne sitt favoritsmör Bregott 10/10 ggr.
Citera
2024-03-03, 17:09
Bannlyst
Fantomen har ökat i pris 90% på 10 år. Syns dels på prisökningen, dels på att antalet sidor har blivit färre. Nu betalar man mer för en tunnare tidning jämfört med för 10 år sedan. Magnum-glassen var också tydligen större på 1990-talets början jämfört med nu men jag vet inte hur mycket större.

Jag tycker det här tilltaget är fånigt. Större förpackningar för bövelen. Skitsamma om det kostar mer nominellt.
Citera
2024-03-03, 21:46
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Fantomen har ökat i pris 90% på 10 år. Syns dels på prisökningen, dels på att antalet sidor har blivit färre. Nu betalar man mer för en tunnare tidning jämfört med för 10 år sedan. Magnum-glassen var också tydligen större på 1990-talets början jämfört med nu men jag vet inte hur mycket större.

Jag tycker det här tilltaget är fånigt. Större förpackningar för bövelen. Skitsamma om det kostar mer nominellt.

Fantomen finns ju åtminstone kvar. Rätt många serietidningar som dött ut.
Citera
2024-03-03, 22:22
Medlem
Inget nytt.
Pågått i flera år ju.
Började tidigt med kaffe. Fem år sen minst?
Chokladkakor också tidigt.

Numera mer regel än undantag.
Men som sagt, kilopriset är ju det relevanta. Huruvida de behåller samma pris med mindre förpackning eller ej.
Tyvärr behåller ju såklart många priset, trots mindre förpackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in