Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-26, 00:09
Medlem
Pillenfilles avatar
Jag undrar ifall man kan sätta i bevis att det skulle vara tack vare någon av de ideella organisationerna mot självmord(mind, suicide zero, etc) som folk ej har begått självmord.

Fyller de ett verkligt syfte, eller är det bara något intalat?

De bedömer också kommunernas insatser mot självmord baserat på en enkät(inom Stockholms län i detta fall): https://www.mitti.se/nyheter/fyra-kommuner-far-godkant-for-insatser-mot-sjalvmord-6.26.204153.e7d5ba9b83

Som sagt, hade vi haft fler självmord i Sverige om det inte vore för dessa organisationer?
Citera
2024-02-26, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Jag undrar ifall man kan sätta i bevis att det skulle vara tack vare någon av de ideella organisationerna mot självmord(mind, suicide zero, etc) som folk ej har begått självmord.

De bedömer också kommunernas insatser mot självmord baserat på en enkät(inom Stockholms län i detta fall): https://www.mitti.se/nyheter/fyra-kommuner-far-godkant-for-insatser-mot-sjalvmord-6.26.204153.e7d5ba9b83

Som sagt, hade vi haft fler självmord i Sverige om det inte vore för dessa organisationer?

Vet inte hur stor effekt dem faktiskt har , men några lär dem ha hjälpt helt klart! Egentligen tycker jag dem gör det som egentligen borde vara statens jobb , att fånga upp dessa personer och se till att få dem på banan igen! Det jag försöker säga är att svensk psykvård är en katastrof utan dess like, det som sker är att dem proppar i dig den ena psykofarmakan efter den andra , utan att fråga dig om hur ditt liv ser ut och om det kanske finns något där som behöver rättas till. Minns så väl när jag var hos en psykolog så kom frågan om antidepressiva väldigt fort upp.

Detta är för mig en nödlösning då någon kanske inte vill leva mer , och inte något man bara ska skriva ut till folk åt höger och vänster. Det är tex mycket lättare att få antidepressiva än sköldkörtelhormon som i brist kan orsaka depression och även andra allvarliga symptom ( har sköldkörtelsjukdom så vet detta av egen erfarenhet ).

Det som också skulle behövas hade varit att tillsätta en kommission för att reda ut varför så många är deprimerade, det läggs så mycket pengar och resurser på annan skit så pengar finns , det är bara det att vi har några vid makten som inte vill oss väl, vi är bara deras vedträn som dem värmer sig gott på.
Citera
2024-02-26, 01:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ja. Men...
Det är omöjligt att leda i bevis. Det enda är väl självskattningsundersökningar av de som fortfarande lever där man kan påstå att det är sannolikt. Man kan ju säga att alla man intervjuat som ville begå självmord är ju positiva fall. Speciellt de som säger att "dessa samtal var räddningen!" Fast inte ens den personen vet ju vad som annars hade hänt.
Citera
2024-02-26, 04:16
Citat:
För vissa fyller dessa nog ett verkligt syfte även syftet kanske inte kan bli mer verkligt än ordkombinationer som vibrerar i luftens molekyler genom telemaster.

Eller direkt IRL. Samma sak, det är bara vibrerande molekyler i luften. Finns inget som någon kan säga som tillför fakta till bordet.

Hur hjälps jag av ett vibrerande stämband som vibrerar luftens molekyler?
Citera
2024-02-26, 05:32
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Det kan säkert vara bra att de finns.

Men eftersom det är en myndighet / företag så kommer ingen människa få skräddarsydd hjälp anpassad efter just deras unika behov.

Varje människa på jorden är helt unik och behöver få specialanpassad, skräddarsydd hjälp för just den människan.

En bra start är att skaffa 1-3 nära vänner som man får umgås med dygnet runt resten av livet.

Och utforska spiritualitet.

Det tror jag man kommer oerhört mycket längre med än att fråga en myndighet som inte ens vet

Vem man är…. vad man har gjort i sitt liv… vilka människor man hjälp och stöttat… vilken sorts glädje och kärlek man gett till andra människor…

Sådant vet inte myndigheten om och kommer aldrig någonsin vara intresserad av… alltså är hjälpen där kanske i stort sett dödfödd.

Men kanske bra att den finns innan människan som behöver hjälp inser ett och annat

Citera
2024-02-26, 13:04
Medlem
Citat:

Tror de är svårt att få exakta statistik/siffror på nyttan.

Man får väl tänka lite sunt förnuft. Det finns mycket okunskap om psykisk ohälsa och felaktigt bemötande. Myter osv. så tex. suicid zero jobbar mycket för att sprida kunskap och utbildning, samt påverka.

Citat:
"Hur arbetar vi konkret för att minska självmorden? Vi erbjuder suicidpreventiva utbildningar till privatpersoner, företag, vård- och skolpersonal! Under 2022 utbildade vi cirka 18 000 personer i suicidprevention. Vi påverkar politiker och andra samhällsaktörer."

"2 MILJONER

Våra insatser har påverkat nära 2 miljoner människor till att agera mer för att förebygga självmord (Novus 2022)."

"Livsviktiga Snack är stödmaterial (webb, bok, filmer) som ska hjälpa vuxna att prata med barn om sina. känslor för att motverka depression och självmord senare i livet. Sedan 2020 har vi, bara via boken, nått 470 000 hushåll med en 9-åring"

https://share.mediaflow.com/se/?WPGE80DPK3

Hur bra de är är som sagt svårt att veta.. men tror inte de är till någon nackdel. Högst aktuella ämnen. Med tanke på unga människor fokus kring sociala medier/mobil och ensamhet osv.
Citera
2025-11-27, 07:34
Medlem
Felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här