Citat:
Ursprungligen postat av
Mickey-D
Alla mackar utom Preem har nog minst andel biomedel i sin diesel. Preem som har satsat och tillverkar biomedel fortsätter nog att blanda in mer biomedel än de behöver. Undvik Preem är mitt råd. Du kör mycket längre på diesel utan en massa inblandad biomedel.
Preem har väl HVO som inblandning, HVO är ju kemiskt samma sak som diesel fat fast framställt av växter, lite mindre energiinnehåll än diesel men inte så mycket. Kan man komma nån kilometer längre på full tank tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Så mycket längre kör man inte. Kanske 20-30 procent bara.
Har jag svårt att se, inte med dieselbilarna jag körde i vilket fall, tittar jag tillbaka historiskt så är största skillnaden på en tankning förvisso ca 30% (0.43/0.56) utan att det går att förklara med takräck eller släp. Då har jag tankat på samma ST1-station båda gångerna, största skillnaden var att den ena var i ett snöigt och kallt december den andra i augusti, inga väderanteckningar på den men troligtvis bra väder, du får själv gissa vilken som är vilken.
Övriga tankningar på den inklusive två bilar till och totalt ca 33000 mil ligger betydligt jämnare, inget som sticker ut oavsett var jag tankat (tankat på olika stationskedjor, i flera olika länder), faktorer som väder, körstil, däck, resväg och restyp spelar betydligt större roll.