• 1
  • 2
2024-02-25, 16:04
Medlem
Hej FB!

Har olika mackar olika % inblandning av biodiesel i sin diesel?
Vilken mack har minst andel biodrivmedel i sin diesel?

/F
Citera
2024-02-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Hej FB!

Har olika mackar olika % inblandning av biodiesel i sin diesel?
Vilken mack har minst andel biodrivmedel i sin diesel?

/F

Alla mackar utom Preem har nog minst andel biomedel i sin diesel. Preem som har satsat och tillverkar biomedel fortsätter nog att blanda in mer biomedel än de behöver. Undvik Preem är mitt råd. Du kör mycket längre på diesel utan en massa inblandad biomedel.
Citera
2024-02-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Alla mackar utom Preem har nog minst andel biomedel i sin diesel. Preem som har satsat och tillverkar biomedel fortsätter nog att blanda in mer biomedel än de behöver. Undvik Preem är mitt råd. Du kör mycket längre på diesel utan en massa inblandad biomedel.

Absolut, tanken är att undvika dessa biodrivmedel i så hög utsträckning det går.
Hur är det med Ingo och St1? Frågar därför dessa två ligger närmast där jag bor.
Citera
2024-02-25, 18:15
Medlem
ormbitens avatar
Med tanke på att det bara är Preem och St1 som tillverkar drivmedlet i Sverige i sina raffinaderier så är det samma soppa överallt.
MK1 diesel med 6 procent RME.
Både Preem och St1 har satsat många miljarder på biodrivmedel och den satsningen lär dom inte avveckla.

Vill man tanka diesel utan RME så får man välja B0 eller HVO.
B0 innehåller ingen RME men innehåller å andra sidan oftast HVO.
Så kallad blankdiesel MK3 (Europadiesel) hittar man knappt på pump i Sverige.
I Sverige är det i stort sett bara MK1 med 6 procent RME på dom flesta publika mackarna.
Citera
2024-02-26, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Med tanke på att det bara är Preem och St1 som tillverkar drivmedlet i Sverige i sina raffinaderier så är det samma soppa överallt.
Både Preem och St1 har satsat många miljarder på biodrivmedel och den satsningen lär dom inte avveckla.

I Sverige är det i stort sett bara MK1 med 6 procent RME på dom flesta publika mackarna.

Tack för det utförliga svaret!
Citera
2024-02-26, 11:00
Medlem
Molekyl3ns avatar
Hur ligger det till med bensinen, nån som vet?
Tänkte 98/95 stor skillnad även där mellan dessa aktörer?
Citera
2024-06-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Finns en Webbsidan för att hitta blank diesel
Som ex https://www.blankdiesel.se/
Citera
2024-06-13, 21:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersljungberg100
Finns en Webbsidan för att hitta blank diesel
Som ex https://www.blankdiesel.se/

Till största delen svensk MK1 diesel utan RME på dessa mackar.

Och det finns sannolikt också en del mackar på den sidan som i själva verket säljer en blandning mellan "blankdiesel" och HVO... Typ 80/20 procent...
Även om dom skyltar med "blankdiesel".

Hur som haver så är ju det bättre än 6 procent RME inblandning.

Det finns även mackar som har tagit bort inblandningen av RME men som ändå inte skyltar med det.

Enda sättet för kunden att se om dieseln hen köper innehåller någon RME är att kolla färgen på dieseln.

Gul färg på dieseln = MK1 blankdiesel med 6 procent RME.
Vit färg på dieseln = "MK1 blankdiesel utan RME men med eller utan HVO.
Citera
2024-06-13, 21:29
Medlem
Citat:

Nej, man kör inte ”mycket längre” på diesel utan inblandad biomedicin, det är det flera seriösa tester som visar.
Ev skillnader är generellt sett högst marginella, vilket styrks bl a i att det är närmast försumbar skillnad i energiinnehåll mellan dessa olika varianter av diesel.
Citera
2024-06-13, 23:25
Medlem
Så mycket längre kör man inte. Kanske 20-30 procent bara.
Citera
2024-06-14, 06:54
Moderator
Citat:
Preem har väl HVO som inblandning, HVO är ju kemiskt samma sak som diesel fat fast framställt av växter, lite mindre energiinnehåll än diesel men inte så mycket. Kan man komma nån kilometer längre på full tank tro?

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Har jag svårt att se, inte med dieselbilarna jag körde i vilket fall, tittar jag tillbaka historiskt så är största skillnaden på en tankning förvisso ca 30% (0.43/0.56) utan att det går att förklara med takräck eller släp. Då har jag tankat på samma ST1-station båda gångerna, största skillnaden var att den ena var i ett snöigt och kallt december den andra i augusti, inga väderanteckningar på den men troligtvis bra väder, du får själv gissa vilken som är vilken.

Övriga tankningar på den inklusive två bilar till och totalt ca 33000 mil ligger betydligt jämnare, inget som sticker ut oavsett var jag tankat (tankat på olika stationskedjor, i flera olika länder), faktorer som väder, körstil, däck, resväg och restyp spelar betydligt större roll.
Citera
2024-06-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Var har du fått det ifrån - källa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in