Citat:
Verkar vara lite osäkert när den kom. Många säger att den började fasas in i slutet på 60 talet medan andra säger att den började användas 1971-1973. Konstigt att det var svårt att hitta.
Citat:
Det är troligen så det fungerar men de kan ändå upplevas som bländande då de är naturligt starka. Ta solen som exempel, du kan bli bländad av den utan att titta rätt in i den, ibland lyser den så starkt att det kan vara bländande bara att vara ute om ögonen inte riktigt vant sig.Jag tänker att många bilars LED-lyktor är lite som en mini-bildskärm med en adresserbar matris av olika LED för att snabbt kunna tända och släcka olika valda delar i ljusbilden som projiceras.
Det innebär att man köra med konstant helljus hela tiden. Den delen som analyseras av bilens kameror att mötande bilar och förare sitter, kommer att då släckas så att ljuset inte bländar föraren. Riktigt smart funktion och utveckling.
Då kan man har riktigt bra ljus (LED helljus) men utan nackdelen att blända andra förare som man möter.
Det innebär att man köra med konstant helljus hela tiden. Den delen som analyseras av bilens kameror att mötande bilar och förare sitter, kommer att då släckas så att ljuset inte bländar föraren. Riktigt smart funktion och utveckling.
Då kan man har riktigt bra ljus (LED helljus) men utan nackdelen att blända andra förare som man möter.
Problemet med led som blivit mycket bättre är just att det är MYCKET ljus från en väldigt liten yta = bländande. Opalglas är väldigt bra då det sprider ljuset så det ser ut som att hela glaset lyser istället för en liten punkt. Har jag använt i många lyktor jag sålt med gott resultat, troligen inte användbart i bilar dock.
Filament tekniken känns som en nära fulländad led teknik men tror inte de använder det i bilar.