Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-21, 22:31
Medlem
Antingen är det jag som blir äldre och min syn handikappas,
eller är folk + företag handikappade generellt?

Känns som man blir helljusbländad under skymningsstund numera - av fordon jag antar kör med auto-läge.
Vad jag antar är att halvljus är på tok för högt riktat. Då ska vi inte tala om LED.

Vad händer. Är det mina ögon som kollapsar, eller är det så att biltillverkare med sitt anhang höjer nivån för vad som anses rimligt enligt ny SUV-standard?

På riktigt nyfiken om någon i branschen har koll.
Citera
2024-02-21, 22:46
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Håller med om att man oftare blir bländad. Väldigt kortvarigt bländad innan helljuset slår av, men bländad blir man. Är det autoläget som spökar alltså?
Citera
2024-02-21, 22:48
Medlem
mikaelss avatar
Moderna korkade förare som kör moderna korkade bilar och inte fattar hur man gör, eftersom den korkade bilen gör det åt dem, fast inte så bra.
Ungefär som moderna korkade människor är, dvs inte så bra.
Citera
2024-02-21, 23:14
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grapefrutt

Känns som man blir helljusbländad under skymningsstund numera - av fordon jag antar kör med auto-läge.
Vad jag antar är att halvljus är på tok för högt riktat. Då ska vi inte tala om LED.

Vad händer. Är det mina ögon som kollapsar, eller är det så att biltillverkare med sitt anhang höjer nivån för vad som anses rimligt enligt ny SUV-standard?

Fler suvar och andra "höga" bilmodeller bländar också mer. Plus det du nämner, led är vanligt och lättillgängligt. Mötte någon tomte i skogen för en vecka sen som hade nägonslags grön led som formligen stekte näthinnorna på samtliga i bilen. Fick nästan stanna för att invänta att synen skulle komma tillbaka.
Citera
2024-02-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Håller med om att man oftare blir bländad. Väldigt kortvarigt bländad innan helljuset slår av, men bländad blir man. Är det autoläget som spökar alltså?

Ja, det automatiserade helljuset är en sak, men framför allt funderar jag på om SUV's höjd har en ytterligare orsak till bländning.
Citera
2024-02-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsjurgen
Fler suvar och andra "höga" bilmodeller bländar också mer. Plus det du nämner, led är vanligt och lättillgängligt. Mötte någon tomte i skogen för en vecka sen som hade nägonslags grön led som formligen stekte näthinnorna på samtliga i bilen. Fick nästan stanna för att invänta att synen skulle komma tillbaka.

Ungefär det jag menar, möter du en SUV mitt i skogen med halvljus vardera så känns det som att man sett ett UFO kommande 3km.
Någon kunnig i branschen som kan förklara att det gått igenom?
Citera
2024-02-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ungefär det jag menar, möter du en SUV mitt i skogen med halvljus vardera så känns det som att man sett ett UFO kommande 3km.
Mindre olyckor med bättre ljus helt enkelt. Det är mer värt att ha bra sikt framåt hela tiden än att inte eventuellt blända någon som inte förstår bättre än att titta rakt i ljuset på mötande bil och bli bländad en mikrosekund.
Citera
2024-02-22, 00:32
Medlem
Gosifs avatar
Jag bländar tillbaka tills dom fattar..
Citera
2024-02-22, 00:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Är inte i branschen. Men nyare bilar har starkare och ofta vitare ljus som xenon eller LED, det ger starkare felaktiga strålar från repiga eller smutsiga lampglas och från vattendroppar när det regnar.
Sedan försämras ögonens förmåga att snabbt ställa om när man bländas när man blir äldre.

Har man själv ett svagare vanligt halogenljus så blir det för svagt för att kompensera för det starka ljuset från en modern mötande bil. Att många nyare bilar dessutom numer tillåts ha 4 ljuskällor på halvljus gör saken än jävligare för en mötande med dåligt lyse...

SUV eller vanlig personbil tror jag inte har så stor påverkan, i alla fall inte på lite längre avstånd men möjligen strax före mötesögonblicket.

Folk som låter automatik sköta ljuset är ett otyg som borde förbjudas för det är förarens uppgift att sköta det, dessutom håller nog många på med annat som distraherar som GPS eller skärmar med bilens funktioner, vilket gör att dom inte är uppmärksamma på vägen och andra trafikanter...
Någon mer än jag som inte är förvånad över att viltolyckorna ökar?
Citera
2024-02-22, 05:13
Medlem
Citat:

I hela EU, utom i mentalsjukhuset Sverige, är dessa vansinneslampor naturligtvis förbjudna. Men svensken tuggar och sväljer glatt vad är sopor dess Herrar slänger till dom. Vi lyder. och sväljer
Citera
2024-02-22, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Mindre olyckor med bättre ljus helt enkelt. Det är mer värt att ha bra sikt framåt hela tiden än att inte eventuellt blända någon som inte förstår bättre än att titta rakt i ljuset på mötande bil och bli bländad en mikrosekund.

Resten av EU har förbjudit dom idiotöhonskadande lampor som du prisar
Citera
2024-02-22, 06:24
Medlem
Jag är en ”gamling” och har i princip inte märkt någon större skillnad i detta genom åren, mer än att bilar generell sett fått bättre och bättre ljus, både rent siktmässigt och tekniskt.

Har alltid funnits de som klagat i höga sky på att de minsann bländats, i synnerhet under varje övergångsperiod till nyare bättre ljusteknik etc, och efter ett tag så minskar klagan igen när folk vant sig, typ.

Och visst har det alltid funnits de situationer och folk som absolut verkligen bländats, men i de flesta fall verkar det mest vara gnällkukeri från vissa som helst verkar vilja att alla andra ska ha lysena släckta… (extremt tillspetsat ja…)

Jag kör massor med mil varje år, i ur o skur dag som natt, och det är generellt sett extremt sällan jag verkligen blir påtagligt bländad. Däremot finns det massor med helt vanliga tillfällen och situationer där jag visst kan bli till viss del bländand, men där jag genom eget agerande och en smula ”lite får man fan tåla för man är inte ensam i trafiken” kan undgå eller minsta ev bländning till helt acceptabla nivåer.
Det går helt enkelt inte att vistas i trafiken nattetid utan att man i princip varje natt kan råka bli lite bländad då och då. Och nu talar jag alltså inte om folk som har galet felställda lampor, felkonverterade lyktor, glömmer helt att slå av hellljuset etc etc. Utan om det som vi bara måste tåla, att det finns andra trafikanter och en massa ljus runt om oss i natten.

Jag tycker tvärt om att ju modernare bil och ju bättre/starkare ljus ju bättre för alla, då mer ljus i grunden är bättre för alla.

Mer automatik är generellt sett bättre så det generellt sett ofta är mer konsekvent än människan (visst finns det undantag) och låter alla få mer ljus på ett bättre sätt.

Har i alla tider t ex upplevt folk som när de dyker upp över krönet där borta, kanske 2 km bort, omedelbart slår av sitt helljus och om då inte jag slår av mitt vanliga helljus, med eller utan vanliga extraljus, börjar blinka frenetiskt åt mig, fast det helt enkelt omöjligt kan bli bländade på det avståndet. De tycks inte fatta vad de ska ha lärt sig i körskolans mörkerkörningslektioner, och att vi båda ska åka kilometervis i ”halvljusmörker” mitt i natten i storskogen, fast vi ska kunna köra på bättre helljus bra mycket längre innan mötet sker.

Moderna helljus med automatik tillåter att man kan köra på helljus hela tiden och få bättre sikt och även ge andra bättre sikt, även vis möten och med bilar direkt framför sig. Och avbländning ljudreglering sker generellt sett tryggare och bättre än vad gemene man klarar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in