Citat:
Ursprungligen postat av
Grapefrutt
Antingen är det jag som blir äldre och min syn handikappas,
eller är folk + företag handikappade generellt?
Känns som man blir helljusbländad under skymningsstund numera - av fordon jag antar kör med auto-läge.
Vad jag antar är att halvljus är på tok för högt riktat. Då ska vi inte tala om LED.
Vad händer. Är det mina ögon som kollapsar, eller är det så att biltillverkare med sitt anhang höjer nivån för vad som anses rimligt enligt ny SUV-standard?
På riktigt nyfiken om någon i branschen har koll.
Är inte i branschen. Men nyare bilar har starkare och ofta vitare ljus som xenon eller LED, det ger starkare felaktiga strålar från repiga eller smutsiga lampglas och från vattendroppar när det regnar.
Sedan försämras ögonens förmåga att snabbt ställa om när man bländas när man blir äldre.
Har man själv ett svagare vanligt halogenljus så blir det för svagt för att kompensera för det starka ljuset från en modern mötande bil. Att många nyare bilar dessutom numer tillåts ha 4 ljuskällor på halvljus gör saken än jävligare för en mötande med dåligt lyse...
SUV eller vanlig personbil tror jag inte har så stor påverkan, i alla fall inte på lite längre avstånd men möjligen strax före mötesögonblicket.
Folk som låter automatik sköta ljuset är ett otyg som borde förbjudas för det är förarens uppgift att sköta det, dessutom håller nog många på med annat som distraherar som GPS eller skärmar med bilens funktioner, vilket gör att dom inte är uppmärksamma på vägen och andra trafikanter...
Någon mer än jag som inte är förvånad över att viltolyckorna ökar?