• 1
  • 2
2024-02-21, 18:10
Medlem
Hej!
Behöver lite rådgivning angående milersättning. Jag jobbar på ett företag och är tillsvidareanställd.
Jag bor i stad A och har kontor här, men jag brukar även åka till stad B och jobba därifrån då vi har kunder som jag måste besöka. Till stad B är det cirka 15 mil enkel resa.
Just nu har jag en förmånsbil som jag betalar runt 1400 kr/månaden för, då ingår allting. Är dock sugen på att köpa en egen bil och plocka ut milersättning istället.

Så jag funderar;
30 mil tur och retur, 3 gånger i veckan blir 90 mil.
Milersättningen hos skatteverket är 25 kr/milen, vilket betyder att 2250 kr/veckan i milersättning.
4 veckor på en månad blir 9000 kr.

Jag tycker att det låter som extremt mycket pengar, men tänker jag rätt? Försökte kolla skatteverkets egna kalkylator som gav mig samma resultat.
Citera
2024-02-21, 18:13
Medlem
Glits avatar
Ja så funkar det om företaget är med på det, jag gör samma. Får milersättning till och från jobbet som nu är 25:- / milen skattefritt.
Citera
2024-02-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Ja så funkar det om företaget är med på det, jag gör samma. Får milersättning till och från jobbet som nu är 25:- / milen skattefritt.
Får du det utbetalat varje månad då?
Citera
2024-02-21, 18:16
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Får du det utbetalat varje månad då?

Ja, du får det samtidigt som lönen. Det kommer stå på lönespecen milersättning, tror det är helt skattefritt för ett företag så det drabbar inte dem heller. Rätt värt nu att ha en bränslesnål bil och ta milersättning.
Citera
2024-02-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ja, du får det samtidigt som lönen. Det kommer stå på lönespecen milersättning, tror det är helt skattefritt för ett företag så det drabbar inte dem heller. Rätt värt nu att ha en bränslesnål bil och ta milersättning.

Det var en usel milersättning om du bara får skattefria delen av din arbgiv.
Jag fick 22.50kr år 2000 från min dåvarande,och har för mig 18.50kr var skattefritt.

Sedan finns det ingen bil [som en normal kontorsnisse kör inte en 20år gammal Volvo du servar&lagar själv utan att ta betalt för din tid) du drar runt på 25kr/mil när
Bränsle
Skatt
Försäkring
Service/Reparationer
Däck
Värdeminskning
Ev räntor på avbetalning/Kapitalkostnad

Är inkluderat I din mil-kalkyl.
Citera
2024-02-21, 18:25
Medlem
Så ryker dom första 4000 i soppapengar om man tänker sig 360 mil per månad och en bil som kanske drar 0,6 och bränsle 19:-/L
någon tusenlapp i månaden i försäkring och någon tusenlapp i däck(kör du 3-4000mil om året i tjänst lär du byta däck en gång om året. 2 servicar per år bara i tjänstekörningen blir nog som minst 1000:- per månad och sedan lite värdeminskning på bilen (kanske några tusen i månaden)så är det inte så många kronor över i slutänden. Köper du någon liten elbil så kanske du sparar några kronor på soppan men du lär ha en större värdeminskning.
Citera
2024-02-21, 18:30
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det var en usel milersättning om du bara får skattefria delen av din arbgiv.
Jag fick 22.50kr år 2000 från min dåvarande,och har för mig 18.50kr var skattefritt.

Sedan finns det ingen bil [som en normal kontorsnisse kör inte en 20år gammal Volvo du servar&lagar själv utan att ta betalt för din tid) du drar runt på 25kr/mil när
Bränsle
Skatt
Försäkring
Service/Reparationer
Däck
Värdeminskning
Ev räntor på avbetalning/Kapitalkostnad

Är inkluderat I din mil-kalkyl.

Tanken är att du ska få tillbaka pengarna du lägger ner på att ta din privata bil på jobbet, vilket det gör nu för det mesta om du har en bränslesnål bil. Du kan t.om tjäna en slant om det är en riktig skruttbil så vet inte vad du vill komma fram till. Det är väl klart att en flång-ny bil för en miljon inte täcks av 25:- / milen.
Citera
2024-02-21, 18:33
Medlem
Citat:
Hej!
Behöver lite rådgivning angående milersättning. Jag jobbar på ett företag och är tillsvidareanställd.
Jag bor i stad A och har kontor här, men jag brukar även åka till stad B och jobba därifrån då vi har kunder som jag måste besöka. Till stad B är det cirka 15 mil enkel resa.
Just nu har jag en förmånsbil som jag betalar runt 1400 kr/månaden för, då ingår allting. Är dock sugen på att köpa en egen bil och plocka ut milersättning istället.

Så jag funderar;
Milersättningen hos skatteverket är 25 kr/milen, vilket betyder att 2250 kr/veckan i milersättning.

Jag tycker att det låter som extremt mycket pengar, men tänker jag rätt? Försökte kolla skatteverkets egna kalkylator som gav mig samma resultat.

Om bilen kostar dig totalt med ALLT inräknat mindre än 10400 i månaden så är det bättre, annars inte.

Kan bli bättre om du köper en billig bil, definitivt inte om du köper en ny.
Citera
2024-02-21, 19:17
Medlem
Citat:
Tanken är att du ska få tillbaka pengarna du lägger ner på att ta din privata bil på jobbet, vilket det gör nu för det mesta om du har en bränslesnål bil. Du kan t.om tjäna en slant om det är en riktig skruttbil så vet inte vad du vill komma fram till. Det är väl klart att en flång-ny bil för en miljon inte täcks av 25:- / milen.

Men nu var det ju just det jag påpekade.
Att 25kr/mil inte täcker de verkliga kostnaderna för en normal nyare bil.
Dvs en sådan som I stort sett varenda tjänsteman I privat sektor kör.

Jag vet ingen som har tjänstebil,men byter till en 2003 Skoda för att på så vis kunna förhoppningsvis tjäna tusen kronor I månaden på milersättning.

För de allra flesta som enbart får den skattefria delen I milersättning från sin arbgiv blir det tvärtom DU som arbtag som subventionerar arbgiv.
Citera
2024-02-21, 19:39
Medlem
Citat:
Hej!

Så jag funderar;

Min bensinbil drar 1.3 liter milen på landsväg min förra bil drog 1.67 på landsväg (superkollat i halva europa)

Vad tänker du köpa för bil Bentley Continental GT rekommenderas starkt - resp vad håller företaget dig med för bil?

Kan du ladda hemma rekommerar jag en top loaded Tesla S - då åker du billigt jfrt med ovan.
Citera
2024-02-21, 19:56
Bannlyst
Citat:
Hej!

Så jag funderar;

"förmånsbil"?

Får du inte milersättning av arbetsgivaren när du besöker kunder?
Citera
2024-02-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
"förmånsbil"?

Får du inte milersättning av arbetsgivaren när du besöker kunder?
Nä, bilen används ju i tjänst då. Jag har ett drivmedelskort som jag tankar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in