2024-02-21, 15:14
Medlem
Om du har 3 miljoner att investera och väljer mellan att placera allt på Avanza i en indexfond och låta det ligga där i 5 år, eller att köpa en lägenhet på Cypern för 2.5 miljoner och renovera den för 500 tusen vilket val hade du tagit? Endast ur ekonomisk synvinkel.

Jag jobbar ändå inte, jag är i grunden utbildad plattsättare, Så både badrum och Kök kan jag renovera själv, samt lägga nytt klinker golv. Jag hade behövt anlita elektriker samt VVS.

Så man kan inte räkna med förlorad arbetsinkomst här.

Jag pratade precis med en mäklare på Cypern som sa att lägenheterna kommer öka i värde efter sommaren. Tyskland ökar skatterna, Vilket hon tror kommer resultera i att fler personer från Tyskland kommer vilja köpa lägenhet på Cypern.

Jag pratar om att köpa vid Famagusta och inte den Turkiska sidan.

Så mellan dessa 2 alternativ, Vad är bäst ?

Sen är det omöjligt att svara på hur det kommer gå för en indexfond, Men om vi räknar på hur det sätt ut i snitt.
Citera
2024-02-21, 15:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallemedMos
Om du har 3 miljoner att investera och väljer mellan att placera allt på Avanza i en indexfond och låta det ligga där i 5 år, eller att köpa en lägenhet på Cypern för 2.5 miljoner och renovera den för 500 tusen vilket val hade du tagit? Endast ur ekonomisk synvinkel.

Jag jobbar ändå inte, jag är i grunden utbildad plattsättare, Så både badrum och Kök kan jag renovera själv, samt lägga nytt klinker golv. Jag hade behövt anlita elektriker samt VVS.

Jag pratade precis med en mäklare på Cypern som sa att lägenheterna kommer öka i värde efter sommaren. Tyskland ökar skatterna, Vilket hon tror kommer resultera i att fler personer från Tyskland kommer vilja köpa lägenhet på Cypern.

Sen är det omöjligt att svara på hur det kommer gå för en indexfond, Men om vi räknar på hur det sätt ut i snitt.

Man måste ha en väldigt god insyn i fastighetsmarknaden på Cypern, och vad köparna efterfrågar för stil m.m för att det ska vara en rimlig risk i en sådan affär. Mäklare säger alltid att priserna ska skjuta i höjden, så dem ska man aldrig någonsin lyssna på.
Citera
2024-02-21, 15:23
Medlem
Kan du om index så kommer vinsten vara bättre och enklare där
Citat:

Citera
2024-02-21, 15:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Känner du till det där lilla viruset som kom i början av 2020, bostadsmarknaden tvärdog på Cypern, alla investeringar tvärdog.
Så lite behövs för att dina pengar ska sjunka som en sten.
Citera
2024-02-21, 18:08
Medlem
Citat:

Mäklaren säger...

I vilken stad gäller det? Och hur länge har du bott på Cypern?

Hyrorna har stigit kraftigt Cypern sedan pandemin. Cypern införde 0% skatt på utdelningar för utlänningar några år innan dess och har bara 12.5% bolagsskatt.

Många distansarbetare från Norra Europa och Israel flyttade till Cypern pga låg skatt och att de äntligen kan jobba på distans. ryssar och ukrainare flydde kriget. Samtliga av dessa tjänar mycket mer än Cyprioter. Därför har försäljningspriserna gått upp då folk köper för att hyra ut.

Att fler skulle flytta från Tyskland till Cypern för att skatten höjs några procent är stämmer inte. Dom flyttar för att dom kan - jobbar distans och vill bo i ett varmt land med låga skatter.

Frågan är snarare ifall fler distansarbetare kommer flytta till Cypern. Antagligen. Men tillslut äter hyrorna upp det dom tjänar in på skatt. Precis vad som händer i alla lågskatte länder. Samt att Cypern är inte billigt att bo på om man har familj och barn. Skolorna är rätt dyra, dom som undervisar på engelska alltså. Vem vill sätta sitt barn på en grekisk skola? Då blir det billigare att bo kvar i deras länder och köpa bostad där istället.

Kanske blir det omvänt om 5 år. Fler tvingas jobba på kontor och då flyttar dom inte till Cypern.

Värt att notera är att Cypern inte är safe att köpa bostad i, bara för att det är ett EU-land. Dom ska följa EUs regler men gör aldrig det. Många som har blivit blåsta på bostäder. Dels är det title deed som inte överlåts vid affären. Dvs du betalar men får inte huset. Sedan är många bostäder byggda för att sälja till kapitalrika utlänningar. Så det är mycket fuskbygge på Cypern.

Som engelskmännen på Cypern säger "when abroad rent". Och dom är inte lika blåögda som utlandssvenskar är.
Citera
2024-02-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaquilleoatmeal
Mäklaren säger...

I vilken stad gäller det? Och hur länge har du bott på Cypern?

Hyrorna har stigit kraftigt Cypern sedan pandemin. Cypern införde 0% skatt på utdelningar för utlänningar några år innan dess och har bara 12.5% bolagsskatt.

Många distansarbetare från Norra Europa och Israel flyttade till Cypern pga låg skatt och att de äntligen kan jobba på distans. ryssar och ukrainare flydde kriget. Samtliga av dessa tjänar mycket mer än Cyprioter. Därför har försäljningspriserna gått upp då folk köper för att hyra ut.

Att fler skulle flytta från Tyskland till Cypern för att skatten höjs några procent är stämmer inte. Dom flyttar för att dom kan - jobbar distans och vill bo i ett varmt land med låga skatter.

Frågan är snarare ifall fler distansarbetare kommer flytta till Cypern. Antagligen. Men tillslut äter hyrorna upp det dom tjänar in på skatt. Precis vad som händer i alla lågskatte länder. Samt att Cypern är inte billigt att bo på om man har familj och barn. Skolorna är rätt dyra, dom som undervisar på engelska alltså. Vem vill sätta sitt barn på en grekisk skola? Då blir det billigare att bo kvar i deras länder och köpa bostad där istället.

Kanske blir det omvänt om 5 år. Fler tvingas jobba på kontor och då flyttar dom inte till Cypern.

Värt att notera är att Cypern inte är safe att köpa bostad i, bara för att det är ett EU-land. Dom ska följa EUs regler men gör aldrig det. Många som har blivit blåsta på bostäder. Dels är det title deed som inte överlåts vid affären. Dvs du betalar men får inte huset. Sedan är många bostäder byggda för att sälja till kapitalrika utlänningar. Så det är mycket fuskbygge på Cypern.

Som engelskmännen på Cypern säger "when abroad rent". Och dom är inte lika blåögda som utlandssvenskar är.

Protaras/ Fig tree bay

Tack för ditt svar. Jag har varit på cypern men inte under en längre tid. Jag ska hyra boende i några månader även efter högsäsong, Och sen därefter fundera.

Jag vet att jag det finns inget i Sverige som håller mig kvar. Jag jobbar inte, Jag har inga direkt vänner här, Jag har bra ekonomi, Jag har flickvän. Vädret och livskvaliten i Sverige dödar mig.

Vad tänker du om Spanien eller Portugal då? Är det säkrare där?
Citera
2024-02-21, 19:12
Medlem
Citat:
Protaras/ Fig tree bay

Tack för ditt svar. Jag har varit på cypern men inte under en längre tid. Jag ska hyra boende i några månader även efter högsäsong, Och sen därefter fundera.

Jag vet att jag det finns inget i Sverige som håller mig kvar. Jag jobbar inte, Jag har inga direkt vänner här, Jag har bra ekonomi, Jag har flickvän. Vädret och livskvaliten i Sverige dödar mig.

Ayia Napa området är bra. Prisuppgången har mest skett i Limassol, Paphos och Larnaca.

Vad tänker du om Spanien eller Portugal då? Är det säkrare där?

Har ingen koll på Spanien eller Portugal. Men det är betydligt fler som köpt bostad i Spanien och marknaden verkar vara tryggare.

Men flytta till Cypern. Det är ett trevligt och tryggt land och alla pratar engelska, vilket de inte gör på Spanien.

Skit i att köpa tillsvidare, hyr i ett år och se vad du vill göra.
Citera
2024-02-27, 07:49
Medlem
Citat:
Indexfonden. Det är större risk att en lokal fastighetsmarknad kraschar än att hela världsekonomin skall krascha. Och om världsekonomin kraschar kommer fastigheter att följa med ner. Dessutom är det lättare att avyttra en indexfond än en fastighet den dan du behöver pengarna.
Citera
2024-02-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Indexfonden. Det är större risk att en lokal fastighetsmarknad kraschar än att hela världsekonomin skall krascha. Och om världsekonomin kraschar kommer fastigheter att följa med ner. Dessutom är det lättare att avyttra en indexfond än en fastighet den dan du behöver pengarna.

Om man tex köper en eller två indexfonder för 2 3 miljoner, tar det lång tid att sälja allting?

Tex att jag hittar mitt drömboende om 5 år, och så vill jag ha ut pengarna relativt snabbt, hur lång tid kan det ta att sälja av allt?

Och kan det börja krångla?
Citera
2024-02-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

Men sen är ju tanken att man ska ha fastigheten för att renovera upp den och sen sälja. Att fastighetsmarknaden rasar på så kort tid känns långsökt, och i värsta fall kan man hyra ut den under tiden, för hyrorna kommer inte gå ner.
Citera
2024-02-28, 01:30
Medlem
Citat:
Om man tex köper en eller två indexfonder för 2 3 miljoner, tar det lång tid att sälja allting?
Det beror på vilken indexfond du väljer. Runt 3-4 dar får du nog räkna med.
Citat:
Och kan det börja krångla?
Det finns inga garantier för att det inte sker en finansiell härdsmälta eller att en hackerattack stänger ner handeln. Så ja det kan börja krångla även om risken för att det skulle ske just när du vill sälja torde vara i det närmaste försumbar.
Citera
2024-02-28, 01:58
Medlem
Citat:
Men sen är ju tanken att man ska ha fastigheten för att renovera upp den och sen sälja. Att fastighetsmarknaden rasar på så kort tid känns långsökt, och i värsta fall kan man hyra ut den under tiden, för hyrorna kommer inte gå ner.
Jag har bekanta som haft lägenheter utomlands och det har sällan blivit en lika bra affär i verkligheten som på papperet.

Det första du bör fundera på är att om det är en verkligt bra affär varför skulle då någon sälja till just dig istället för att själv renovera och kamma hem en större vinst.

Det andra du bör fundera på är hur mycket pengar som går i mäklararvode, advokatkostnader och diverse skatter. För du bör prata med en advokat så att du har klart för dig hur regelverket ser ut för utlänningar som vill köpa en fastighet där du vill köpa.

Vad gäller att hyra ut så innebär det att du måste hitta hyresgäster och att dessa hyresgäster är pålitliga. Om du anlitar en mellanhand för att ta hand om det praktiska så måste du hitta en pålitlig mellanhand som dessutom kommer vilja ha betalt.

Väljer du fastigheten före indexfonden så gör först en ordentlig affärsplan innan du köper något. Räkna även på ett värsta scenario för att se vart de eventuella riskerna kan finnas och så långt det är möjligt eliminera dessa risker innan de uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in