Citat:
Ursprungligen postat av
KallemedMos
Om du har 3 miljoner att investera och väljer mellan att placera allt på Avanza i en indexfond och låta det ligga där i 5 år, eller att köpa en lägenhet på Cypern för 2.5 miljoner och renovera den för 500 tusen vilket val hade du tagit? Endast ur ekonomisk synvinkel.
Jag jobbar ändå inte, jag är i grunden utbildad plattsättare, Så både badrum och Kök kan jag renovera själv, samt lägga nytt klinker golv. Jag hade behövt anlita elektriker samt VVS.
Så man kan inte räkna med förlorad arbetsinkomst här.
Jag pratade precis med en mäklare på Cypern som sa att lägenheterna kommer öka i värde efter sommaren. Tyskland ökar skatterna, Vilket hon tror kommer resultera i att fler personer från Tyskland kommer vilja köpa lägenhet på Cypern.
Jag pratar om att köpa vid Famagusta och inte den Turkiska sidan.
Så mellan dessa 2 alternativ, Vad är bäst ?
Sen är det omöjligt att svara på hur det kommer gå för en indexfond, Men om vi räknar på hur det sätt ut i snitt.
Mäklaren säger...
I vilken stad gäller det? Och hur länge har du bott på Cypern?
Hyrorna har stigit kraftigt Cypern sedan pandemin. Cypern införde 0% skatt på utdelningar för utlänningar några år innan dess och har bara 12.5% bolagsskatt.
Många distansarbetare från Norra Europa och Israel flyttade till Cypern pga låg skatt och att de äntligen kan jobba på distans. ryssar och ukrainare flydde kriget. Samtliga av dessa tjänar mycket mer än Cyprioter. Därför har försäljningspriserna gått upp då folk köper för att hyra ut.
Att fler skulle flytta från Tyskland till Cypern för att skatten höjs några procent är stämmer inte. Dom flyttar för att dom kan - jobbar distans och vill bo i ett varmt land med låga skatter.
Frågan är snarare ifall fler distansarbetare kommer flytta till Cypern. Antagligen. Men tillslut äter hyrorna upp det dom tjänar in på skatt. Precis vad som händer i alla lågskatte länder. Samt att Cypern är inte billigt att bo på om man har familj och barn. Skolorna är rätt dyra, dom som undervisar på engelska alltså. Vem vill sätta sitt barn på en grekisk skola? Då blir det billigare att bo kvar i deras länder och köpa bostad där istället.
Kanske blir det omvänt om 5 år. Fler tvingas jobba på kontor och då flyttar dom inte till Cypern.
Värt att notera är att Cypern inte är safe att köpa bostad i, bara för att det är ett EU-land. Dom ska följa EUs regler men gör aldrig det. Många som har blivit blåsta på bostäder. Dels är det title deed som inte överlåts vid affären. Dvs du betalar men får inte huset. Sedan är många bostäder byggda för att sälja till kapitalrika utlänningar. Så det är mycket fuskbygge på Cypern.
Som engelskmännen på Cypern säger "when abroad rent". Och dom är inte lika blåögda som utlandssvenskar är.