Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Förra veckan hälsade jag på min sedan 30 åriga kompisrelation . Vi känner varandra in och ut, har gjort långresor tillsammans och trivts oerhört bra ihop i vilken situation som helst. Han är min wing-man helt enket. Och jag är hans.
Träffade hans nya flickvän på en fredag AW, och sedan gick vidare till hans lägenhet för en efterfest.
Samtalen flöt på bra. Mycket nytt att berätta .
Den nye flickvännen pratade inte så mycket ,men vi halkade in på ett bananskal i ämnet landskap och istiden.
Märkte att min Wing man blev lite spänd. Och sedan kunde han tydligen inte hålla sig . Han sa ordagrant :
Men, du. Hon är Geolog.
Varpå samtalet avstannade genast
HON såg besvärat ut. HAN såg besvärat ut.
Jag visste genast att jag begått den oerhörda SYNDEN att inte kunna läsa av hennes yrkestitel och därigenom begått ett omedvetet karaktärsmord, genom att jag TYDLIGEN inte hade spåförmåga eller hade en trollkarls insikt .
Annars hade jag naturligtvis bett om förlåtelse på bara mina knän. Nu blev det bara en "note to self" underskatta aldrig andras förmåga till utsökt arrogans.
Har ni sådana exempel själva ?
Roten till det här med "mansplaining" är kvinnors syn på auktoriteter. De tror att man förolämpar en psykolog djupt, om man diskuterar psykologi med henne. De tror också att man förhäver sig om över huvud taget intresserar sig för ett ämne som man inte är expert på i sin yrkesutövning.
Merdelen av kvinnor blir skogstokiga på oss män, när vi läser en massa och har åsikter om psykologi, vaccin, ekonomi eller whatever. Kvinnor har betydligt större tillit till samhället och dess hierarkier än oss män. Redan i skolan gör de som fröken säger, och som vuxna tycker de att experterna ska bestämma, och att vi på gatan inte ska bry våra små huvuden.
Jag minns när Anders Tegnell stod i presskonferenser två gånger i veckan för några år sedan, och jag försökte diskutera det han sa med kvinnor i min närhet. Min främsta invändning var att de beslut som Tegnell fattade lika mycket handlade om etik som epidemiologi, och att man se väldigt olika på det där med etik. "DET DÄR KAN HAN BÄTTRE ÄN DIG!" fräste kvinnorna runt kaffebordet, som respons på att jag ens tog upp saken för diskussion.
Så jag fortsätter mansplaina, men inser att det främst är andra män som får ut något av det.