2024-02-20, 20:00
Medlem
Upplyftens avatar
Förra veckan hälsade jag på min sedan 30 åriga kompisrelation . Vi känner varandra in och ut, har gjort långresor tillsammans och trivts oerhört bra ihop i vilken situation som helst. Han är min wing-man helt enket. Och jag är hans.

Träffade hans nya flickvän på en fredag AW, och sedan gick vidare till hans lägenhet för en efterfest.
Samtalen flöt på bra. Mycket nytt att berätta .
Den nye flickvännen pratade inte så mycket ,men vi halkade in på ett bananskal i ämnet landskap och istiden.
Märkte att min Wing man blev lite spänd. Och sedan kunde han tydligen inte hålla sig . Han sa ordagrant :

Men, du. Hon är Geolog.
Varpå samtalet avstannade genast
HON såg besvärat ut. HAN såg besvärat ut.
Jag visste genast att jag begått den oerhörda SYNDEN att inte kunna läsa av hennes yrkestitel och därigenom begått ett omedvetet karaktärsmord, genom att jag TYDLIGEN inte hade spåförmåga eller hade en trollkarls insikt .
Annars hade jag naturligtvis bett om förlåtelse på bara mina knän. Nu blev det bara en "note to self" underskatta aldrig andras förmåga till utsökt arrogans.

Har ni sådana exempel själva ?
Citera
2024-02-20, 20:10
Bannlyst
Vet ett exempel med en före detta kvinnlig kollega som hade överkommit bröstcancer utan att jag hade en aning om detta.

Vi samtalade lite i samband med att jag drack en lightläsk, hon kommenterade:

-Det där får du cancer av om du dricker

Varpå jag kommenterar:

-Jag tror inte en cola zero leder till obotlig cancer och det skrämmer mig inte då jag lever hälsosamt i övrigt, vi får alla cancer till slut

Sen kom tårarna och hon upplevde sig kränkt och allt möjligt, jag lugnande väl inte med situationen genom och säga att jag per omgående ska skriva upp mig på en kurs för och lära mig tankeläsning

Blev någon samtal för att reda ut detta, men för jävla märkligt, den där tankeläsning som kvinnor verkar besitta saknar iallafall jag helt
Citera
2024-02-20, 20:25
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Bara för att man är geolog så vet man inte allt om landskap och istider, så jag fattar inte varför diskussionen skulle dö ut när du fick veta att hon är geolog?! Fast du kanske fällde påstående likt: "Istiden kan inte bara ha funnits i Sverige för jorden är ju platt!"
Citera
2024-02-20, 20:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Bara för att man är geolog så vet man inte allt om landskap och istider, så jag fattar inte varför diskussionen skulle dö ut när du fick veta att hon är geolog?! Fast du kanske fällde påstående likt: "Istiden kan inte bara ha funnits i Sverige för jorden är ju platt!"

Som svar
1.Ja
2,nej
3.nej

Ingenting jag fattar heller.
Citera
2024-02-21, 07:45
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Förra veckan hälsade jag på min sedan 30 åriga kompisrelation . Vi känner varandra in och ut, har gjort långresor tillsammans och trivts oerhört bra ihop i vilken situation som helst. Han är min wing-man helt enket. Och jag är hans.

Träffade hans nya flickvän på en fredag AW, och sedan gick vidare till hans lägenhet för en efterfest.
Den nye flickvännen pratade inte så mycket ,men vi halkade in på ett bananskal i ämnet landskap och istiden.
Märkte att min Wing man blev lite spänd. Och sedan kunde han tydligen inte hålla sig . Han sa ordagrant :

Men, du. Hon är Geolog.
Jag visste genast att jag begått den oerhörda SYNDEN att inte kunna läsa av hennes yrkestitel och därigenom begått ett omedvetet karaktärsmord, genom att jag TYDLIGEN inte hade spåförmåga eller hade en trollkarls insikt .
Annars hade jag naturligtvis bett om förlåtelse på bara mina knän. Nu blev det bara en "note to self" underskatta aldrig andras förmåga till utsökt arrogans.

Jag är tydligen så autistisk att jag inte ens fattar vad du gjorde fel.
Hade du frågat henne "vad jobbar du med" så kanske han kunde ha utbrustit med det men då är det ju inte ens något fel du gör utan bara lite roligt i mina ögon.

Men utan det?

Vad fan snackar du om j tråden? Vad fan snackar han om i konversationen? Och det var ju inte ens bruden som sa det därmed hur är det mansplaining?

Är detta en AI genererad text?

Om jag ska gissa på något så är det att din polare är lite av en beta-white-knight och du sa något i konversationen som "näh du har fel, det här hände på istiden?" men om det här inte är fallet så är den här tråden helt jävla super korkad eller så är jag helt jävla superkorkad.

edit: Enligt det första inlägget tråden så lutar det åt att du sa något liknande. O då handlar det inte om att du mansplainar utan att du snackar om saker du inte har en aning om som att du vet något, eller?
Senast redigerad av Transaktiv 2024-02-21 kl. 07:50.
Citera
2024-02-21, 09:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Men, du. Hon är Geolog.

Roten till det här med "mansplaining" är kvinnors syn på auktoriteter. De tror att man förolämpar en psykolog djupt, om man diskuterar psykologi med henne. De tror också att man förhäver sig om över huvud taget intresserar sig för ett ämne som man inte är expert på i sin yrkesutövning.
Merdelen av kvinnor blir skogstokiga på oss män, när vi läser en massa och har åsikter om psykologi, vaccin, ekonomi eller whatever. Kvinnor har betydligt större tillit till samhället och dess hierarkier än oss män. Redan i skolan gör de som fröken säger, och som vuxna tycker de att experterna ska bestämma, och att vi på gatan inte ska bry våra små huvuden.

Jag minns när Anders Tegnell stod i presskonferenser två gånger i veckan för några år sedan, och jag försökte diskutera det han sa med kvinnor i min närhet. Min främsta invändning var att de beslut som Tegnell fattade lika mycket handlade om etik som epidemiologi, och att man se väldigt olika på det där med etik. "DET DÄR KAN HAN BÄTTRE ÄN DIG!" fräste kvinnorna runt kaffebordet, som respons på att jag ens tog upp saken för diskussion.

Så jag fortsätter mansplaina, men inser att det främst är andra män som får ut något av det.
Citera
2024-02-22, 10:19
Hatar när folk elitsplainar saker för mig.

Om du är utbildad borde det vara ännu lättare att belägga dina påståenden.

Klappa mig inte bara på huvudet med din titel och säg "Lilla gubben, det här begriper inte du som inte lånade pengar när du läste om ämnet"
Citera
2024-02-23, 18:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Roten till det här med "mansplaining" är kvinnors syn på auktoriteter. De tror att man förolämpar en psykolog djupt, om man diskuterar psykologi med henne. De tror också att man förhäver sig om över huvud taget intresserar sig för ett ämne som man inte är expert på i sin yrkesutövning.
Merdelen av kvinnor blir skogstokiga på oss män, när vi läser en massa och har åsikter om psykologi, vaccin, ekonomi eller whatever. Kvinnor har betydligt större tillit till samhället och dess hierarkier än oss män. Redan i skolan gör de som fröken säger, och som vuxna tycker de att experterna ska bestämma, och att vi på gatan inte ska bry våra små huvuden.

Jag minns när Anders Tegnell stod i presskonferenser två gånger i veckan för några år sedan, och jag försökte diskutera det han sa med kvinnor i min närhet. Min främsta invändning var att de beslut som Tegnell fattade lika mycket handlade om etik som epidemiologi, och att man se väldigt olika på det där med etik. "DET DÄR KAN HAN BÄTTRE ÄN DIG!" fräste kvinnorna runt kaffebordet, som respons på att jag ens tog upp saken för diskussion.

Så jag fortsätter mansplaina, men inser att det främst är andra män som får ut något av det.

Det värsta var ändå att min dödspolare , som helt oförhappandes blev en anhängare av tankeläsning och fordrar en trollkarls förutseende åt sin flickväns vägnar.
Det betyder att Feminint känslobaserat popkulturellt kladdmos och tigande passiv aggressivt tänkande har slagit rot på allvar. Det föder hjärndöda diskussioner och helt och hållet känslobaserat snömos. Och det håller på att drabba MÄNNEN-också-

Det säger jag därför att min wing men tillhör ett fritt tänkande släkte utan hämningar , men tydligen så ger man upp sina värderingar till förmån för att få lägra henne i sänghalmen samma afton.
Senast redigerad av Upplyften 2024-02-23 kl. 18:47.
Citera
2024-02-24, 10:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Det betyder att Feminint känslobaserat popkulturellt kladdmos och tigande passiv aggressivt tänkande har slagit rot på allvar. Det föder hjärndöda diskussioner och helt och hållet känslobaserat snömos. Och det håller på att drabba MÄNNEN-också-

Jag har noterat att inläggen från unga grabbar här, allt mer oftare har karaktären av snack tjejer emellan. Samma återgivande av "han sa, hon sa", samma "vad kan det betyda när hon säger så här" och så synen på relationen som någon sorts äventyr. Unga män är inte intresserade av att åstadkomma något i världen, utan intresserar sig bara för relationer.

Citat:
Det säger jag därför att min wing men tillhör ett fritt tänkande släkte utan hämningar , men tydligen så ger man upp sina värderingar till förmån för att få lägra henne i sänghalmen samma afton.

En eller två gånger kan det vara värt det, men inte på regelbunden basis. Dessutom torkar tjejen i allmänhet upp efter ett tag om du bara håller med henne jämt. Det är vad hon tror att hon vill ha, men så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in