Citat:
Ursprungligen postat av
LDRLDR
Där har du tyvärr fel, finns kilometerlånga trådar på lånforum angående detta, endast spekulationer varför ett outnyttjat kreditkort (eller som nollas varje månad) ger bättre kreditbetyg
det som framförts är att om det är panik så finns alltid 50.000 eller vad krediten är på
plus att kreditgivaren kan se att du kan hantera en kredit, till skillnad från en som aldrig haft en.(uppdateras varje månad)
Jag har jobbat på ganska många olika banker, och gemensamt för ALLA banker jag jobbat på är att kreditkort/kontokredit belastar kalkylen när du vill låna. Det är mer eller mindre endast när du ska låna som någon form av kreditvärdighet behöver påvisas, och i bankernas ögon är det negativt med krediter. Vad sedan kilometerlånga trådar på något forum online har med saken att göra har jag ingen aning om, det ändrar ändå inte fakta.
Om det handlar om att försöka maxa sina blancokrediter hos mindre kända kreditinstitut kanske det är något annat som gäller, men för bolån är det en belastning.
Sedan vet jag att det finns sidor på nätet som gör reklam för "så är din kreditscore" osv, detta är trams och har mer eller mindre ingen användning i verkligheten, iaf inte hos banker i samband med bolån.
Tror endast det är ett sätt att lura godtrogna människor på pengar, för jag misstänker att kreditscore på nätet inte är gratis att ta fram?