Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Där har du tyvärr fel, finns kilometerlånga trådar på lånforum angående detta, endast spekulationer varför ett outnyttjat kreditkort (eller som nollas varje månad) ger bättre kreditbetyg
det som framförts är att om det är panik så finns alltid 50.000 eller vad krediten är på
plus att kreditgivaren kan se att du kan hantera en kredit, till skillnad från en som aldrig haft en.(uppdateras varje månad)
Jag har jobbat på ganska många olika banker, och gemensamt för ALLA banker jag jobbat på är att kreditkort/kontokredit belastar kalkylen när du vill låna. Det är mer eller mindre endast när du ska låna som någon form av kreditvärdighet behöver påvisas, och i bankernas ögon är det negativt med krediter. Vad sedan kilometerlånga trådar på något forum online har med saken att göra har jag ingen aning om, det ändrar ändå inte fakta.

Om det handlar om att försöka maxa sina blancokrediter hos mindre kända kreditinstitut kanske det är något annat som gäller, men för bolån är det en belastning.

Sedan vet jag att det finns sidor på nätet som gör reklam för "så är din kreditscore" osv, detta är trams och har mer eller mindre ingen användning i verkligheten, iaf inte hos banker i samband med bolån.

Tror endast det är ett sätt att lura godtrogna människor på pengar, för jag misstänker att kreditscore på nätet inte är gratis att ta fram?
Citera
2024-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Jag har jobbat på ganska många olika banker, och gemensamt för ALLA banker jag jobbat på är att kreditkort/kontokredit belastar kalkylen när du vill låna. Det är mer eller mindre endast när du ska låna som någon form av kreditvärdighet behöver påvisas, och i bankernas ögon är det negativt med krediter. Vad sedan kilometerlånga trådar på något forum online har med saken att göra har jag ingen aning om, det ändrar ändå inte fakta.

Om det handlar om att försöka maxa sina blancokrediter hos mindre kända kreditinstitut kanske det är något annat som gäller, men för bolån är det en belastning.

Sedan vet jag att det finns sidor på nätet som gör reklam för "så är din kreditscore" osv, detta är trams och har mer eller mindre ingen användning i verkligheten, iaf inte hos banker i samband med bolån.

Tror endast det är ett sätt att lura godtrogna människor på pengar, för jag misstänker att kreditscore på nätet inte är gratis att ta fram?

Handlar bara om att sänka sin UC-score och då är det positivt att ha en kredit och sköta den än inte,
hur banker gör vet jag inte, men UC vägs in iallafall.
Citera
2024-02-20, 19:33
Medlem
Citat:
Handlar bara om att sänka sin UC-score och då är det positivt att ha en kredit och sköta den än inte,
hur banker gör vet jag inte, men UC vägs in iallafall.
I TS fall gäller det att få ett lånelöfte, då är all form av kredit enbart en belastning. Banken tar en kreditupplysning på kunden och gör en egen bedömning: all blanco, avbetalning (bil, båt osv) och kontokredit (kreditkort, kredit på konto osv) belastar kalkylen och sänker således TS storlek på ett lånelöfte.

Hur TS kreditscore är enligt olika institut är oviktigt i sammanhanget då banken inte tar någon hänsyn till detta, bedömer banken att kalkylen håller och inkomsterna bedöms riktiga blir TS godkänd, annars avslag.
Citera
2024-02-20, 19:37
Medlem
Citat:
I TS fall gäller det att få ett lånelöfte, då är all form av kredit enbart en belastning. Banken tar en kreditupplysning på kunden och gör en egen bedömning: all blanco, avbetalning (bil, båt osv) och kontokredit (kreditkort, kredit på konto osv) belastar kalkylen och sänker således TS storlek på ett lånelöfte.

Hur TS kreditscore är enligt olika institut är oviktigt i sammanhanget då banken inte tar någon hänsyn till detta, bedömer banken att kalkylen håller och inkomsterna bedöms riktiga blir TS godkänd, annars avslag.

OK, så UC är helt ovidkommande?
Citera
2024-02-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Ens kreditvärdighet försämras tydligen av att man har flera kreditkort, även om man aldrig utnyttjar krediten.

När det görs en kreditupplysning på mig framgår att jag har två "kontokrediter". Det ena är ett kreditkort som jag använder regelbundet, men det andra vet jag inte ens vad det är. Troligen något gammalt kort som jag kastat.

Hur tar jag reda på vilket företag som gett mig kredit? Det framgår inte av UC. Jag vill säga upp skiten.
Finns olika sidor på nätet där du kan ta en kreditupplysning på dig själv, kostar 20-30 kr, där står alla krediter och var du har dom, tex minuc.se. Kontakta sedan respektive bolag och säg upp krediten.
Citera
2024-02-20, 19:43
Medlem
Citat:

Citat:
OK, så UC är helt ovidkommande?
Nej, men vad man har för kreditscore är ovidkommande.

Banken tar en UC för att se kundens uppgifter, tex taxerad inkomst, lån och krediter, betalningsanmärkningar, om dom är gifta, vad dom äger för fastigheter osv. Detta för att stämma av kundens egna uppgifter. Avvikelser mellan kundens uppgifter och UC behöver förklaras och styrkas. Men kreditscore....
Citera
2024-02-20, 19:45
Medlem
Citat:
Nej, men vad man har för kreditscore är ovidkommande.

Banken tar en UC för att se kundens uppgifter, tex taxerad inkomst, lån och krediter, betalningsanmärkningar, om dom är gifta, vad dom äger för fastigheter osv. Detta för att stämma av kundens egna uppgifter. Avvikelser mellan kundens uppgifter och UC behöver förklaras och styrkas. Men kreditscore....

Ok, då vet jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in