• 1
  • 2
2024-02-19, 16:55
Medlem
Nikets avatar
Hej !
Jag har fått för mycket i lön pga en längre sjukskrivning och jag krävs nu att betala tillbaka men....
Jag fick full lön nov-dec när jag var sjukskriven 100%
Det känns lite fel att jag avkrävs att återbetala skatter som drogs (totalt ca 30 000 kr nov-dec) år 2023.

De skattepengarna borde rimligen min arbetsgivare återkräva från Skatteverket och inte från mig.

Nu är det 2024 så ett nytt skatteår har påbörjats så de 30 000 kr kan jag inte tillgodoräkna mig i år, eller hur ?

Tänker jag fel ?
Snälla ni hjälp mig.
Citera
2024-02-19, 17:06
Medlem
Du får betala tillbaka lön+skatt till arbetsgivaren.
Arbetsgivaren skickar nya kontrolluppgiften för 2023.

I mars när du deklarerar kommer det bli ett stort överskott av skatt som du får tillbaka från Skatteverket.

Arbetsgivaren kan ju inte bara ta tillbaka pengar som de satt in hos Skatteverket i ditt ställe utan det blir du som får överskottet där.
Citera
2024-02-19, 17:30
Medlem
F.B.Dases avatar
Har råkat ut för samma. Betalade tillbaka det jag fått ut. Inbetalda skatter löste arbetsgivaren med skatteverket.
Citera
2024-02-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Hej !
Jag har fått för mycket i lön pga en längre sjukskrivning och jag krävs nu att betala tillbaka men....
Det känns lite fel att jag avkrävs att återbetala skatter som drogs (totalt ca 30 000 kr nov-dec) år 2023.

De skattepengarna borde rimligen min arbetsgivare återkräva från Skatteverket och inte från mig.

Nu är det 2024 så ett nytt skatteår har påbörjats så de 30 000 kr kan jag inte tillgodoräkna mig i år, eller hur ?

Tänker jag fel ?
Snälla ni hjälp mig.

Normalt hamnar arbetstagaren i kläm här, vet fall där arbetsgivaren betalt ut väldigt stora belopp fel och den stackaren som fått fär mycket pengar bleb krävd på hundratusentals kronor i skatt, pengar som individen inte hade, men som arbetsgivare först efter ganska mycket påtryckningar till slut gick med på att skjuta upp kravet

Skatteverket bryr sig inte det minsta att det blivet fel.
Citera
2024-02-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får betala tillbaka lön+skatt till arbetsgivaren.
Arbetsgivaren skickar nya kontrolluppgiften för 2023.

I mars när du deklarerar kommer det bli ett stort överskott av skatt som du får tillbaka från Skatteverket.

Arbetsgivaren kan ju inte bara ta tillbaka pengar som de satt in hos Skatteverket i ditt ställe utan det blir du som får överskottet där.
Man gör en rättelse i arbetsgivaravgifter, sedan rättar man utbetalningar i kommande löneutbetalning.
Dvs det blir inget överskott, kan man inte göra en kvittering ställer man ett återkrav, dvs anställde betalar tillbaka lön.
Citera
2024-02-19, 18:54
Medlem
ock du märkte inget när du fick 100% lön fast du var sjukskriven i 2 månader
Citera
2024-02-19, 19:07
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Har råkat ut för samma. Betalade tillbaka det jag fått ut. Inbetalda skatter löste arbetsgivaren med skatteverket.

Det måste i så fall ha skett innan arbetsgivaren redovisat till SKV. Efter kan inte arbetsgivaren ändra eftersom skattebeloppet tillgodoförs den anställde.
Citera
2024-02-19, 19:19
Medlem
Citat:
Hej !

Tänker jag fel ?
Snälla ni hjälp mig.
Lite i senaste laget för dig att börja tänka på detta nu. Sista dagen för arbetsgivaren att lämna in kontrolluppgift till Skatteverket var 31 januari. Går kanske att fixa på något sätt ändå men du har ju haft på dig sedan 25 november att justera lönen och inte gjorde du det den 22 december heller när du fick felaktig lön igen.

Lite sent att nu vakna efter 3 månader från du fick lönebeskedet (ca 20/11) om felaktig lön.
Citera
2024-02-19, 19:27
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Hej !

Tänker jag fel ?
Snälla ni hjälp mig.

Jävla smart du. Trodde du man fick full lön när man var sjuk?
Citera
2024-02-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man gör en rättelse i arbetsgivaravgifter, sedan rättar man utbetalningar i kommande löneutbetalning.
Dvs det blir inget överskott, kan man inte göra en kvittering ställer man ett återkrav, dvs anställde betalar tillbaka lön.

Ja, arbetsgivaravgiften är ju en sak mellan staten och arbetsgivaren, den bryr sig ju inte TS om. Utan det handlade om den preliminärskatt som arbetsgivaren betalat in för arbetstagarens räkning till Skatteverket.

Om arbetstagaren betalar tillbaka lön så minskar ju den beskattningsbara inkomsten men det kanske inte kan göras retroaktivt
Citera
2024-02-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, arbetsgivaravgiften är ju en sak mellan staten och arbetsgivaren, den bryr sig ju inte TS om. Utan det handlade om den preliminärskatt som arbetsgivaren betalat in för arbetstagarens räkning till Skatteverket.

Om arbetstagaren betalar tillbaka lön så minskar ju den beskattningsbara inkomsten men det kanske inte kan göras retroaktivt
Ja man den rättas via arbetsgivardeklaration, som arbetsgivare gör man rättelse på bara någon minut via inloggning.
Skatteverket brukar inte ta lång tid på sig att rätta, dels för man ligger efter med arbetsgivardeklaration, oftast görs den dag 12:e månad efter lön.
Preliminärskatt betalar man oftast som enskild företagare, dvs efter ett uppskattat belopp man tror resultatet hamnar på, även den går enkelt o ändra under året.
Anställda kan man följa skattetabell för sin kommun, finns för alla löner redan uträknat hur mycket skatt man som arbetsgivare skall betala. dvs man ligger inte ut med onödiga pengar ifall någon inte jobbat fullt. exempel nedan skattetabell för min kommun.

https://skatteverket.se/download/18....-tabell-34.pdf
Citera
2024-02-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja man den rättas via arbetsgivardeklaration, som arbetsgivare gör man rättelse på bara någon minut via inloggning.
Skatteverket brukar inte ta lång tid på sig att rätta, dels för man ligger efter med arbetsgivardeklaration, oftast görs den dag 12:e månad efter lön.
Preliminärskatt betalar man oftast som enskild företagare, dvs efter ett uppskattat belopp man tror resultatet hamnar på, även den går enkelt o ändra under året.
Anställda kan man följa skattetabell för sin kommun, finns för alla löner redan uträknat hur mycket skatt man som arbetsgivare skall betala. dvs man ligger inte ut med onödiga pengar ifall någon inte jobbat fullt. exempel nedan skattetabell för min kommun.

https://skatteverket.se/download/18....-tabell-34.pdf

Ja och den skatten som betalas in efter tabell kallas också preliminärskatt just för att den är just preliminär till skillnad från slutlig skatt som fastställs efter deklarationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in