2024-02-19, 15:46
Medlem
nickeh84s avatar
Undrar om man ska tacka kundtjänst som arbetar med att läsa och svara epost, eller blir det bara ännu ett onödigt mejl för dem att läsa? Kan tänka mig att det är massvis med mail att läsa och svara på hos stora företag under en dag, då kanske det till slut blir irriterande om det kommer mejl med enbart "Tack för hjälpen" där det inte finns något att svara eller hjälpa till med.. Även om den som skickat det givetvis bara menar väl och vill visa uppskattning. Vill de helst att folk bara håller käften och inte skickar något mer när de fått hjälp?
Citera
2024-02-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Undrar om man ska tacka kundtjänst som arbetar med att läsa och svara epost, eller blir det bara ännu ett onödigt mejl för dem att läsa? Kan tänka mig att det är massvis med mail att läsa och svara på hos stora företag under en dag, då kanske det till slut blir irriterande om det kommer mejl med enbart "Tack för hjälpen" där det inte finns något att svara eller hjälpa till med.. Även om den som skickat det givetvis bara menar väl och vill visa uppskattning. Vill de helst att folk bara håller käften och inte skickar något mer när de fått hjälp?

Var längre sedan jag jobbade med kundtjänst, men när jag gjorde det så ville man inte ha några svar i form av tack eftersom det blev extra mail i den gemensamma inkorgen för ärenden.

Däremot om den som jobbar i kundtjänsten ber en om ett svar så bör man ju svara.

T.ex att kundtjänsten säger: "Hej, jag har nu ändrat på inställningarna, svara på mailet om huruvida det fungerar nu eller inte.

Men skriver kundtjänsten: "Hej, vi har nu avhjälpt problemet" eller "Vi har nu gjort de ändringar som behövs", då bör man inte svara så länge man tycker ärendet är löst.
Citera
2024-02-19, 16:00
Medlem
hockexs avatar
Citat:

Har jobbat på kundtjänst en gång i tiden och det blir mer jobb bara, ibland öppnas även ärendet upp på nytt och då får man stänga det igen.

Om man vill visa någon form av tacksamhet kan man svara på en survey som kanske skickas ut, beroende på hur det är uppbyggt får just den personen man fick hjälp av bra statistik isåfall.
Citera
2024-02-19, 16:03
Medlem
Jag brukar skriva tack på förhand. Med tanke på hur många mejl kundtjänst troligen får per dag så vill jag inte lägga extra arbetsbörda på dom.
Citera
2024-02-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Har jobbat på kundtjänst en gång i tiden och det blir mer jobb bara, ibland öppnas även ärendet upp på nytt och då får man stänga det igen.

Om man vill visa någon form av tacksamhet kan man svara på en survey som kanske skickas ut, beroende på hur det är uppbyggt får just den personen man fick hjälp av bra statistik isåfall.

Ja precis, sånt är ganska vanligt och har varit det i många år. Om man tycker att man fått bra hjälp och ger bra antal stjärnor eller vad det nu kan vara, så är det positivt för den anställde som kanske kan använda sig av det i löneförhandlingar eller lättare få en högre tjänst när tillfälle ges.

Men från det jag är van med så ska det vara väldigt höga betyg som ges, annars anses det negativt som bedömning.

T.ex. en telefonoperatör som jag känner till hur det fungerar i kundtjänsten. Där kan SMS skickas ut där man får bedöma från 1-10 hur troligt det är, från den hjälp/bemötning man fick av kundtjänsten, att man skulle rekommendera den operatören till vänner/familj och bekanta.

Allt under 8 på den skalan ansågs som ett missslyckande. D.v.s. om din syn på det hela som kund är att du fick bra hjälp, lite bättre än du tänkt dig, så du ger en 6a eller 7a, då anses det som ett misslyckande för den anställde.

Annan kundtjänst och operatörer kan ha mer rimliga bedömningar kanske, men det vet jag inget om.
Citera
2024-02-19, 16:14
Medlem
nickeh84s avatar
Bra att veta.. Kan tänka mig att det är en hel del som svarar med ett tack utan att tänka att det bara blir mer jobb.
Citera
2024-02-19, 16:40
Medlem
franges avatar
Citat:
Bra att veta.. Kan tänka mig att det är en hel del som svarar med ett tack utan att tänka att det bara blir mer jobb.
Du kan ju tänka dig själv hur det är ifall du hjälper 200 personer på en dag och får sitta och öppna 200 "tack"-mejl dagen efter - ihop med 200 nya frågor efter hjälp.
Citera
2024-02-19, 17:19
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetUsynlige
Om det är löst och du svarar "tack" så skulle jag fan raserat det för dig igen. Hur IQ-befriad får man vara? När du går till barberaren, tittar du honom i ögonen under hela sessionen med?

Nej men du kanske tackar för klippningen efteråt?
Citera
2024-02-19, 18:53
Medlem
Citat:
Många har ju ärendehanteringssystem också. Stänger man ärendet i fråga så blir det återöppnat när ett nytt mail inkommer.

Beroende på hur företaget mäter sånt, så kan det helt plötsligt se dåligt ut i personens statistik.
Citera
2024-02-20, 08:05
Medlem
Har inte jobbat med kundtjänst på ett antal år.

Men där jag jobbade så mättes hur mycket man jobbade med antal ärenden stängda. Tack-mail utan frågor öppnades och stängdes utan svar från min sida men räknades som ett stängt ärende.

Kommer inte ihåg exakt men kanske förväntades att man stängde 10 ärenden i timmen.
Citera
2024-02-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos1
Har inte jobbat med kundtjänst på ett antal år.

Men där jag jobbade så mättes hur mycket man jobbade med antal ärenden stängda. Tack-mail utan frågor öppnades och stängdes utan svar från min sida men räknades som ett stängt ärende.

Kommer inte ihåg exakt men kanske förväntades att man stängde 10 ärenden i timmen.

Räknades ett svar med motfrågor som ett stängt ärende? Jobbade med telefonkundtjänst för länge sedan men hanterade även en del mail men de hade ofta bristfällig information som "Hej, min dator har gått sönder. Kan ni komma och hämta den?"

På telefon förväntades vi hantera 40-50 samtal per dag och ha en genomsnittlig ärendetid under 8min. (Men det beror ju på vad för slags kundtjänst det är, på en annan var det 3min genomsnittliga ärendetid men då var det ett mer begränsat område man jobbade med)
Citera
2024-02-20, 09:30
Medlem
Om jag har fått väldigt bra hjälp så brukar jag skriva det. Är det bara normalt ärende är det dumt att svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in