• 1
  • 2
2024-02-19, 19:13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Finns det några nackdelar med att starta bolaget med likvida medel och sedan köpa in egendomen i företaget?

Du måste bli godkänd av någon bank för att få företagskonto, vilket kan vara svårt om du inte har någon verksamhet sen innan och inte har ett privat konto i banken. Och du får betala för intyg från banken om att kapitalet finns på konto också.

En (extra) krånglig medelväg är att gå till en revisor med aktiekapitalet i använda sedlar i en ICA-kasse... Men revisorn behöver nog känna dig som en hederlig person sen innan...
Citera
2024-02-19, 19:31
Medlem
SatansLackeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Nu har du felciterat mig ... för jag har inte skrivit allt som är citerat.

Det blev fel, jag svarade på två grejer och ena svaret hamnade i citatet.
Det var ett tag sedan jag var här på Flashback och hälsade på så jag har visst glömt några funktioner
Senast redigerad av SatansLackey 2024-02-19 kl. 19:57.
Citera
2024-02-19, 19:56
Medlem
SatansLackeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Finns det några nackdelar med att starta bolaget med likvida medel och sedan köpa in egendomen i företaget? Du uppnår samma slutmål, men slipper lägga pengar på en revisor. Att köpa in privat egendom i bolag kräver i regel inte revisors intyg, utan bara att man följer gällande skatteregler. En vanlig redovisningskonsult hjälpa dig göra det billigare än en revisor, om du inte vill sköta affären själv (vilket absolut går men man ska ha med sig att det kräver lite inlästhet och kan vara en skattemässig risk). Har du likviditeten avråder jag absolut från att bilda med apportegendom.

Som jag läst så ska revisorn godkänna själva värderingen och att egendomen är företaget tillhanda och att jag behöver en oberoende värdering innan och det är dom kostnaderna jag letar efter

Pengar är på väg som sagt men det kommer att dröja 1-2 mån och jag kände att jag ville försöka få igång det hela lite snabbare så jag kan fokusera på att hitta en bra lokal.

En stor del av företaget kommer att bestå i att köpa in från privatpersoner så det är jag väl inläst på.
Citera
2024-02-19, 20:12
Medlem
SatansLackeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du måste bli godkänd av någon bank för att få företagskonto, vilket kan vara svårt om du inte har någon verksamhet sen innan och inte har ett privat konto i banken. Och du får betala för intyg från banken om att kapitalet finns på konto också.

En (extra) krånglig medelväg är att gå till en revisor med aktiekapitalet i använda sedlar i en ICA-kasse... Men revisorn behöver nog känna dig som en hederlig person sen innan...

Det med konto och dylikt är jag väl medveten om, har inte haft någon verksamhet innan men det löser sig säkerligen när det blir aktuellt.

Skulle jag haft det hela i cash så vet jag precis vilken revisor jag skulle gå till han har hållit tre halvkassa krogar i Göteborg flytande i tjugo år så man vet att han kan varje kryphål och skatteteknisk manöver.
Citera
2024-02-19, 22:48
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Som jag läst så ska revisorn godkänna själva värderingen och att egendomen är företaget tillhanda och att jag behöver en oberoende värdering innan och det är dom kostnaderna jag letar efter

Pengar är på väg som sagt men det kommer att dröja 1-2 mån och jag kände att jag ville försöka få igång det hela lite snabbare så jag kan fokusera på att hitta en bra lokal.

En stor del av företaget kommer att bestå i att köpa in från privatpersoner så det är jag väl inläst på.

Att spendera pengar brukar inte vara något problem för någon företagare det intressanta och svåra är ju att dra in pengar. Det är nog det du borde fokusera på.
Du svarade inte på varför i herrans namn du ska ha ett AB öht?
Är det inte någon form av loppis/antikvitetsaffär kombinerat med en verkstad du vill starta?
Av det du skriver känns det knappast troligt att du kommer att ha några anställda eller någon omsättning eller affärskontakter som kräver/motiverar ett aktiebolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in