Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-18, 20:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
SVT hade idag ett inslag om en svensk kvinna vars lägenhet ockuperats på Gran Canaria https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-inte-kasta-ut

Citat:
I november fick familjen ett samtal från Kanarieöarna. En okänd man hade brutit sig in och flyttat in i deras lägenhet när de var hemma i Sverige. I väntan på ett domstolsbeslut kan de inte kasta ut honom – men måste fortsätta betala hyra, el och vatten.

Citat:
– Utan ett domstolsbeslut kan man som ägare inte göra något. Hade vi tagit saken i egna händer kunde vi blivit åtalade istället, säger hon.

Citat:
Enligt spansk lag kan de inte heller stänga av vatten eller el utan måste varje månad betala det som ockupanten förbrukar.

Citat:
Ockupationsmål är kända för att kunna dra ut på tiden och familjen kan bara hoppas att deras fall får ett snabbt slut.

När de landade på Gran Canaria fick familjen ytterligare en överraskning. De upptäckte då att ockupanten även hade hyrt ut deras lägenhet via Airbnb.

– Så det fanns en person till som ansåg sig ha rätt att bo i den. Jag vet faktiskt inte ens vad jag ska säga, säger Agneta Torberntsson.

Frågan är; Hur hade ni ockuperat tillbaka eller på andra vis fått ut ockupanterna ur bostaden? Jag hade ju blivit fullkomligt rosenrasande och övervägt allehanda metoder för att få ut förövarna.

Man behöver ju inte nödvändigtvis bli olagligt aggressiv utan jag tänker mig fällor på uppfarten och annat djävulskap. Vad har Flashback för idéer? Låt höra!
Citera
2024-02-18, 20:02
Medlem
Efterblivna spanjorer
Citera
2024-02-18, 20:08
Medlem
GeleZachas avatar
Det här låter ju fullständigt sinnessjukt. Vilken rätt har ockupanten enligt spansk lag?
Citera
2024-02-18, 20:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
"Enligt spansk lag kan de inte heller stänga av vatten eller el utan måste varje månad betala det som ockupanten förbrukar"
Såg det. Om sant, låt deras lag bli vida känd och marknaden implodera. Jag hade övervägt nån variant av våld. Nån som kan hitta lagtexten?
Citera
2024-02-18, 20:14
Medlem
991ESSs avatar
Är ju inte första caset så uppenbart har spanjorer lite konstiga lagar av någon anledning som skulle vara intressant att gräva lite i kanske.

Varför finns sådana lagar där husockupanter har större rättigheter än äganderätten?
Varför köper man ett boende där äganderätten är väldigt svag?

Vad skulle man göra, svårt läge. Om man inte polisanmält, skulle man väl enklast sitta och spana, med nya lås tillgängliga, när de ej är närvarande, gå och byta låsen/säkra stället samt elda upp alla prylar som man själv inte äger. Sedan bo kvar ett tag och ta eventuell konflikt på lämpligt vis.
Senast redigerad av 991ESS 2024-02-18 kl. 20:22.
Citera
2024-02-18, 20:19
Medlem
OnkelUnkass avatar
Betala några tusen till lokala buspojkar för att uppfostra slöddret med påkar

Billigt o smidigare än att dra det via domstol.
Citera
2024-02-18, 20:43
Medlem
Triplefaces avatar
Hade gått den lagliga vägen, trots att det skulle bli både långdraget och potentiellt kostsamt. Drömmen hade varit att använda hårdhandskarna men har ingen lust att hamna i kläm med rättvisan och hamna i ännu större problem. Hopplös situation.
Citera
2024-02-18, 20:50
Medlem
I och med att ockupanten hyrt ut bostaden via airbnb borde det gå att lura sig in den vägen, låt någon anhörig/pålitlig vän etc hyra bostaden och gör detsamma mot ockupanten? Byta lås och vad mer för att återfå kontrollen över bostaden.
Citera
2024-02-18, 21:06
Moderator
Fear2bes avatar
Det finns en anledning till att många av husen i Spanien har feta järngaller för både fönster och dörrar. När man besöker lägenheten sällan så är frågan om ens järngaller räcker. Tänker spontant att en gated community borde vara snäppet säkrare med någon vakt som håller koll löpande och att det inte är lika lätt att ockupera. Men har landet skitlagar så ska man nog undvika att göra några investeringar där.
Citera
2024-02-18, 21:07
Medlem
ConnyJonssons avatar
Vad jag läst om liknande fall finns det inte mycket man kan göra när det gått så här långt. De flesta talar om förebyggande åtgärder, som att barrikadera huset samt sätta upp kameror som gör inbrottet solklart så att man kan få polis att släpa ut avskrädet.

Men man gör nog bäst i att ge fan i att köpa bostad där folk kan ha lagen på sin sida när de ockuperar din fastighet. Fullständigt hål i huvudet.
Citera
2024-02-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Det här låter ju fullständigt sinnessjukt. Vilken rätt har ockupanten enligt spansk lag?

Spanien har stora problem med detta. Det kan ta år att få ut någon som brutit sig in och bytt lås. Helt sjukt. Bäst är att ta lagen i egna händer om man är tuff nog.
Citera
2024-02-18, 21:28
Medlem
Lelle-Puttes avatar
Har faktiskt något ekonomiskt självmords funderat på en lägenhet just i Spanien.

Enligt Spansk lag har du exakt 48 timmar på dig att få dit polisen vid inbrott och okupation, efter det är det i princip kört.

En väg är att kontakta speciella firmor med biffiga typer, som mot ersättning kan få ut okupanterna, oftast genom att förhandla fram lämplig ersättning mot att dom lämnar din lägenhet.

Annars är det den lagliga vägen, men tar många många år och många 10 000 tals EUR.

När man letar lägenhet hittar man väldigt ofta billiga lägenheter, som säljs okuperade.

Man undrar om jag köper en lägenhet - är bevisligen min lägenhet, har jag verkligen ingen rättighet att återockupera den?

Vad händer om jag smyger dit när den är tom, byter lås och hindrar andra att komma in - är det då Spanska polisen kommer och slänger ut mig, fast jag har papper i handen att jag är hemma i mitt eget hem?

Gäller att ha kameror, larm, pansardörrar, björsaxar som sista utväg under
dörrmattan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här