Citat:
Ursprungligen postat av
TurboSlayer
Grymt, tack för svar!
Det är kul att du intresserar dig för detta. Det är inte många som funderar på riskspridning. De flesta går 'all-in' i Prosolvia, Fermenta eller Dogecoin.
Att fundera på riskspridning är sunt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TurboSlayer
Angående ETF för USD och EUR. Följer dessa USD och EUR valuta, dvs. det är i praktiken som att ha USD och EUR på ett bank konto? Får man ränta, eller tillökning på dessa? Är grön på detta så ursäktar om jag låter lite korkad. Men ska oavsett läsa på mer om detta.
Alltså, man kan inte veta allt från början. Att fråga är bättre än att inte fråga.
ETF:er som instrument är i princip som en fond, det är bara det att den handlas på börsen omedelbart. Det kan vara hög eller låg risk. En fond, handlas till ett 'dagen-efter-pris', vilket jag inte gillar. En ETF handlas till ett pris 'här och nu' omedelbums. Du kan alltså göra dig av med ETF:en omedelbart eller motsvarande köpa den på stört. Du vet exakt vilken summa du får eller ger.
ETF:en som instrument är helt beroende på dess inriktning. En högrisk ETF som består av crypto-bolag har en sanslös risk, medans en lågrisk ETF som har t.e.x amerikanska T-bills har en minimal risk. Så, det beror på vilka ETF:er du väljer.
De ETF:er i USD som jag tidigare nämnde har en förhållandevis låg risk och kan mer eller mindre jämföras med att placera pengarna på ett räntekonto, men i dollar. Men, med den lite tråkiga effekten att de först måste gå via EUR, eftersom du som EU-medborgare inte får ta de egna besluten att placera direkt i USD.
Beroende på ETF:ens (eller fondens) utformning får du ränta (eller en löpande utdelning). Det vanligaste är att INTE få någon utdelning, utan det återinvesteras i fonden/ETF:en. Personligen föredrar jag utdelande fonder/ETF:er, eftersom jag själv kan besluta vad jag önskar göra med utdelningen.
Citat:
Hur säkert är det annars att ha alla kontanter i SEK på räntekonto? SEK är ingen safe haven men är ändå rätt ”stabil”?
Alltså, här får du skilja på säkerhet och valutarisk. Att ha SEK på ett räntekonto på en svensk högräntebank med insättningsgaranti är supersäkert. Men hur säkert det är att ha SEK i förhållande till USD, EUR eller CHF är svårt att avgöra.
Vi som svenskar har många gånger en bild av oss själva som att vi är 'världsbäst' på allt och vi ska rädda hela övriga världen och har en utvecklingsstörd bild av oss själva som världens centrum.
Prova med att åka till USA och stega upp på Goldman Sachs kontor och fråga om det är en bra idé att placera en stor del av ditt kapital i 'The Swedish Krona'. Svaret kommer bli "What the fuck?"
Citat:
Funderar också på att skippa Sverige. Dock verkar ”experter” ha olika åsikter på hur vidare man ska ha en Sverigefond eller inte. 10% är väl i så fall riktlinjen, om den ska inkluderas?
De här 'experterna', är de från Sverige eller något annat land?
Jag anser, att så länge som du bor och lever i Sverige, och köper mat på ICA och får lön och föräldrapeng i svenska kronor så är du mer än nog exponerad mot svensk industri och SEK.
Sverige är generellt en flugskit. Det finns vissa guldkorn. Plocka dem.
Citat:
Bor i Sverige idag, men ingen som jag har gjort hela mitt liv och inget jag är säker på att ja kommer att göra. Men menar du att det är totalt lönlöst att ha Sverigefond om man bor i Sverige? Skulle det vara mer lönsamt om man som svensk skulle bo utomlands?
Nä, det finns en fördel med att ha svenska bolag i sin portfölj. Du vet vad varumärket innebär. Du vet t.ex. att Rusta säljer billiga men prisvärda produkter och att Volvo Trucks säljer rejäla lastbilar över hela världen. Och förhoppningsvis har du förstått att Swedbank är en skitbank, genom att någon gång försöka besöka deras kontor som kund och försöka får genomfört ett normalt bankärende och det visar sig att det tar två veckor, samtidigt som du ser att inredningen ser ut som något från Sovjetunionen på 70-talet. Jag tycker inte det spelar någon roll var du bor i världen.
Citat:
Gällande Investor, Volvo etc. dessa ingår väl i en global fond? Känner inte direkt för att gå tungt in på specifika aktier. Tanken är inte att maxa utan att sprida risker.
Nja, de kanske ingår i en global indexfond, men väldigt långt ner. Men i en Sverigefond så ingår de i toppen, så det är kanske det du menar. Vad jag anser är att med de belopp som du avser att placera så kan du hellre 'bygga' din egen indexfond, men plocka bor skiten, som t.ex. Swedbank och svenska överbelånade fastighetsbolag.
Ta t.ex.
Nordnet Sverige Index (avgift: 0%). Topp-10 består av 9.72% Atlas Copco (6.41 Ser A +3.31% Ser B) och Swedbank 3.14%. Varför vill man ha detta? Visst, Atlas Copco kan väl vara ok, men nästan 10%. Varför?
Citat:
Gällande småbolag så tänkte jag en global småbolagsfond. Tanken är att äga fler aktier. Vad är din åsikt om detta?
Ah. Ok.
Globala småbolag. Det kan vara rätt med en mindre position i detta, som lite krydda i portföljen.
Citat:
Mer specifikt tänkte jag:
70% Globala – Avanza global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM
10% Sverige – Plus allabolag
10% småbolag global – handelsbanken GI. Dock är denna lite dyr och exluderar aktier för hållbarhet. Dessutom verkar den inkluderar många medelstorabolag, som redan inkldueras i global fond. Finns det bättre alternativ?
Glöm ESG-skiten. Det är bara ett administrativ påhitt som låter PK. 'Sverige - Plus alllabolag', varför välja en fond med avgift när det finns gratis-alternativ? Återigen, med din placeringssumma, välj hellre ut bolagen och äg aktierna direkt.
Citat:
Skippar jag småbolag och/eller sverige, så tillförs dessa till globala.
Alltså, du kan ha Sverigebolag om du tycker det är lite kul. Men återigen, varför inte välja några bra bolag och äg aktierna direkt?
Citat:
Kör i så fall 100% guld (men 10% av mitt totala kapital)? Har också varit inne på den tanken. Alternativt 90% guld och 10% järn och stål?
Låter i mina öron som ett mycket bra strategi. Och då kan jag informera om att jag personligen har en hel del digitalt silver sedan många år tillbaka och jag ångrar det djupt. Idag hade jag aldrig köpt skiten. Hellre järn och stål.
Citat:
Kan järn och stål tillverkas i fabrik, som diamanter eller kan det endast framställas genom att gräva upp det, som guld? Dvs. finns det en begränsad mängd stål och järn?
Nä, järn och stål grävs upp. Men det finns gott om det. (Diamanter är en specialprodukt som har sitt eget kapitel när det gäller tillgång och efterfrågan. Det är en artificiell efterfrågan som skapades på 40-talet genom massiv påverkanskampanj mot kvinnor genom PR och reklam).
Citat:
Syftade till båda, men inser att jag inte förstod något. Har läst på lite och tänker 5-10% långa räntefonder och skippar korta. Har du tips på hur jag kan investera och sprida riskerna här? Eller borde jag skippa helt och hållet? Tanken är att investera mina pengar i 30 år och då kanske räntefonder inte är rätt strategi. Eftersom jag har en relativt stor summa på bankkontot och en inkomst så behöver jag inte röra mina investeringar, oavsett vad som händer.
Ah. Ok. Alltså, det är aldrig fel att ha en liten position i det som man inte tror kommer inträffa (en s.k. hedge) ifall man har fel i sina investeringar. Så jag tycker inte det är fel att ha en liten del i långa räntefonder utifall saker och ting inte går som man har tänkt sig.
Jag tycker att räntefonder i princip kan jämföras med pengar på högräntekonto, men eftersom vi inte kan placera direkt räntekonton i utländska valutor får räntefonder ses som ett alternativ. Men visst, eftersom du har en regelbunden inkomst (och en bra sådan, som jag tolkar det som) så kan det vara aktuellt med en högre risk. Men det är ALDRIG fel med en viss del av kapitalet säkrat med låg, eller obefintlig risk.
Exempel:
Jag är tungt exponerad mot amerikanska aktier i USD. Och varje gång som svenska kronan stärks (eller USD försvagas) så förlorar jag pengar (räknat i svenska kronor). Det betyder att, varje gång som svenska kronan är historiskt svag så går jag in med en motsatt valuta-position, som gör att jag tjänar några kronor om kronan stärks. Visst, det kompenserar inte för hela förlusten, men det hjälper lite i alla fall.
Slutligen, summera gärna dina investeringar här i tråden, i procent av ditt totala kapital, så vi kan få en övergripande enkel bild av vad du har kommit fram till.