2024-02-18, 15:52
Medlem
Jag har kapital på lite mer än 2 miljoner som jag vill investera långsiktigt - minst 30 år. Syftet är att skydda för inflation, men även se kapitalet växa. Jag är inte så intresserad av att ta allt för stora risker.

Just nu ligger dessa på sparkonto då jag har tjänat in pengarna under kort tid och har tidigare inte brytt mig om investeringar utan fokuserat på att tjäna pengar.

Jag tänker att jag behöver sprida riskerna och bör placera kapitalet på kontanter, aktier (indexfonder), ädelmetaller (främst guld) och räntefonder.

Hur stor ratio/andel/eller vad det nu kallas hade ni lagt på respektive:
kontanter
aktier (indexfonder)
ädelmetaller
räntefonder

hade ni skippar något av dessa eller lagt till något annat, typ crypto?

Att investera i en BRF eller annan bostad är inte aktuellt för mig då jag flyttar runt ofta.
Citera
2024-02-18, 22:14
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Jag har kapital på lite mer än 2 miljoner som jag vill investera långsiktigt - minst 30 år. Syftet är att skydda för inflation, men även se kapitalet växa. Jag är inte så intresserad av att ta allt för stora risker.

Just nu ligger dessa på sparkonto då jag har tjänat in pengarna under kort tid och har tidigare inte brytt mig om investeringar utan fokuserat på att tjäna pengar.

Jag tänker att jag behöver sprida riskerna och bör placera kapitalet på kontanter, aktier (indexfonder), ädelmetaller (främst guld) och räntefonder.

kontanter
aktier (indexfonder)
ädelmetaller
räntefonder

Att investera i en BRF eller annan bostad är inte aktuellt för mig då jag flyttar runt ofta.

Om du har en placeringshorizont på 30 år, varför då investera i ädelmetaller och räntefonder? På dom åren så kommer indexfonderna överträffa allt. Risken sprider du ut genom att investera i olika indexfonder som går mot olika marknader.

- Kontanter, ca 3 månadslöner på bankkonto.
- Resten indexfonder (Sprid ut risken mellan olika marknader)

Hade placerat en del i krypto också, där lär du över tid få en riktigt fin utdelning. Viktigt att du då kör på BitCoin eller Etherium, eller möjligen några av dom stora layer ones där ute om du läser på lite.
Senast redigerad av fittslem 2024-02-18 kl. 22:25.
Citera
2024-02-18, 22:16
Medlem
Fackmannens avatar
Skit i ädelmetallerna, det är bara domefagsprofeter som placerar i metaller.
Citera
2024-02-18, 22:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

kontanter
aktier (indexfonder)
ädelmetaller
räntefonder

På lång sikt ska du investera i breda, billiga indexaktiefonder.

Majoriteten i en billig globalfond, en del i en Sverigefond och tillväxtmarknadsfond, en liten del i en räntefond.
Citera
2024-02-19, 00:39
Medlem
Citat:

kontanter
aktier (indexfonder)
ädelmetaller
räntefonder

Bra att du börjat fundera på detta.

Men hur får du ihop önskemålet om att inte ta alltför stora risker, men samtidigt kan tänka dig crypto? Det är en oxymoron.

Men, nåväl... en lösning som man generellt kan gå på när det gäller mycket långa investeringshorisonter är följande fördelning för olika konjunkturer:

Expansion 25%
- Indexfonder, aktier, långa derivat.

Inflation 25%
- Fysiskt och digitalt guld, råvaror, reala tillgångar.

Recession 25%
- Högräntekonto, andra valutor, korta obligationer, korta räntefonder.

Deflation 25%
- Långa obligationer, obligationsfonder, långa räntefonder.

Personligen tror jag inte på deflationsscenariet under många decennier framåt, eftersom alla centralbanker trycker pengar som galningar och det är den rådande ekonomiska skolan.

Det innebär att du kan stryka detta scenarie (eller minska det betydligt, kanske till 10%) vilket då istället ger dig en fördelning på 30, 30, 30 + 10% på respektive investeringsdel.

Och inom varje grupp bryter du ner det ytterligare för att få en bra riskfördelning.

En global indexfond har en given plats. Men tänk på att dessa har en övervikt på amerikanska tech-bolag i USD och därför bör kompletteras med några indexfonder eller enskilda aktier som balanserar upp detta.
Senast redigerad av GetaHerden 2024-02-19 kl. 00:44.
Citera
2024-02-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetaHerden

Men hur får du ihop önskemålet om att inte ta alltför stora risker, men samtidigt kan tänka dig crypto? Det är en oxymoron.

Men, nåväl... en lösning som man generellt kan gå på när det gäller mycket långa investeringshorisonter är följande fördelning för olika konjunkturer:

Expansion 25%

Inflation 25%

Recession 25%

Deflation 25%

Personligen tror jag inte på deflationsscenariet under många decennier framåt, eftersom alla centralbanker trycker pengar som galningar och det är den rådande ekonomiska skolan.

Det innebär att du kan stryka detta scenarie (eller minska det betydligt, kanske till 10%) vilket då istället ger dig en fördelning på 30, 30, 30 + 10% på respektive investeringsdel.

Och inom varje grupp bryter du ner det ytterligare för att få en bra riskfördelning.

En global indexfond har en given plats. Men tänk på att dessa har en övervikt på amerikanska tech-bolag i USD och därför bör kompletteras med några indexfonder eller enskilda aktier som balanserar upp detta.

Rimligt givet vad TS efterfrågar. Däremot är det nog, liksom vad andra nämner, bäst att placera i primärt breda aktie-index. Även om det känns som att det är mycket risk, så är en god spridning i aktier (särskilt över 30 år) i aktier sannolikt det bästa tillgångsvalet. Bra tips ang. att globalfonder ofta är viktade mot USA, kan absolut vara värt att komplettera!
Citera
2024-02-19, 16:57
Medlem
Citat:

Expansion 25%

Inflation 25%

Recession 25%

Deflation 25%

Tack för svar!

Tänker mig isåfall följande strategi:

- 30% Kontanter i högräntekonto. Finns det någon möjlighet att även spara i EUR, USD eller CHF och inte bara SEK?
- 50% Indexfonder (70% globala, 10% Tillväxt, 10% Sverige, 10% småbolag)
- 10% Ädelmetaller (90% guld, 10% blanding av silver, platinum, rhodium)
- 10% räntefonder

Kontanter är mest för att det känns trygg att ha det. I takt med att jag spar mer så kommer denna del inte fyllas på.

Indexfonder är för tillväxt. Ädelmetaler och räntefonder är för att sprida riskerna.

Vad tror du om det?
Citera
2024-02-20, 00:45
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Tänker mig isåfall följande strategi:

- 30% Kontanter i högräntekonto. Finns det någon möjlighet att även spara i EUR, USD eller CHF och inte bara SEK?
- 10% räntefonder

Kontanter är mest för att det känns trygg att ha det. I takt med att jag spar mer så kommer denna del inte fyllas på.

Indexfonder är för tillväxt. Ädelmetaler och räntefonder är för att sprida riskerna.

Vad tror du om det?

Du är på rätt spår, låt oss utveckla lite:

Citat:

Nä. Som bosatt i Sverige är det inte helt enkelt att spara i utländsk valuta med ränta. Jag har grävt en hel del i detta, eftersom jag också vill sprida mina tillgångar mellan olika valutor. Det är heller inte längre tillåtet att medborgare inom EU placerar i USD i tyska ETF:er.

Det som kommer närmast ett räntesparande i utländska valutor är:

- USD:

IBCC - iShares $ Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist) - En ETF som placerar i US T-bills, dvs statliga räntebärande papper med utdelning varje halvår. Tyvärr måste man gå omvägen via EUR, men grundplaceringen är i USD. Avgift: 0.07%

TRD1 - Invesco US Treasury Bond 0-1 Year UCITS ETF Dist - En ETF som placerar i US Treasury Notes med korta löptider, med utdelning varje kvartal. Samma sak där, måste placera i EUR. Avgift: 0.06%

- EUR:

Vettigaste verkar vara en vanlig penningmarknadsfond, utan utdelning:
Ålandsbanken Lyhyt Yrityskorko Avgift: 0.20%

Det är möjligt att någon annan Flashbackare har ett bättre alternativ som t.ex. en lämpligare ETF.

- CHF:

Finns inte mycket att välja på:
UBS (Lux) Money Market CHF P-acc Avgift: 0.50%

Citat:

70% Globala indexfonder. Absolut. Kör på det.
10% Tillväxt kan vara rätt.

Personligen hade jag skippat Sverige helt. Eftersom du verkar bo i Sverige och därmed har svensk inkomst är du redan kraftigt exponerad mot svensk valuta och dess industri, samt att svensk industris globala börsvärde är en flugskit i världssammanhang. Och svensk politik har väl inte tagit många rätta beslut de senaste 30 åren?

MEN. Du har å andra sidan möjlighet att hellre placera direkt i aktierna till en billig kostnad. Och väljer du en svensk indexfond, t.ex. Nordnet Sverige Index (avgift 0%) så far du också en massa svensk skit på köpet.

Swedbank, den skitbanken vill jag inte ta i med tång. Svenska fastighetbolag är en överbelånad högrisk utan dess like etc. Nä, välj i så fall ut de fina guldkornen i svenskt index och äg dem direkt, t.ex. Investor, Volvo, Handelsbanken etc.

Svenska småbolag? Nä. För stor nischad risk om du tänker globalt. I så fall bara för ren spekulation och för skoj skull. Men samma där, köp aktierna direkt istället så att du kan sortera bort skräpet.

Eftersom du har 2 miljoner totalt, varav 50% på aktier och därav 10% på svenska bolag får du ju 100 000 att fördela. Det blir en fin portfölj. Och roligare att följa aktierna direkt än en indexfond utan utdelning.

Citat:

Guld: Ja.
Silver är i första hand en industrimetall och har inget större monetärt värde längre. Det betyder att det kommer svänga rejält och inte vara den säkra investering som du kanske tänker dig. De andra specialmetallerna hade jag skippat helt. Om du inte vill spekulera i dem vill säga.

Ställ dig frågan: Vilken metall har världens olika centralbankerna som valutareserv?

Släng inte automatiskt vanligt järn och stål åt sidan. Basmetallerna är en grundförutsättning i den moderna världen. Överväg t.ex. aktier i Vale, Rio eller BHP.

Citat:
- 10% räntefonder

Menar du här korta eller långa räntefonder?

Om du menar korta räntefonder bakas de in tillsammans med kategorin ovan som kontanter eller penningmarknadsfonder och då tycker jag den kategorin blir lite väl hög på 40%.

Om du menar långa räntefonder så faller de under kategorin 'Deflation'. Och det kan du ju ha som en hedge. I så fall låter 10% ganska bra. Men räkna med att utvecklingen i närtid kan bli ganska tråkig med hög inflation och höga korta räntor.

Men i stort, så tycker jag att du är rätt ute.
Senast redigerad av GetaHerden 2024-02-20 kl. 00:52.
Citera
2024-02-20, 14:29
Medlem
Citat:
Du är på rätt spår, låt oss utveckla lite:

Grymt, tack för svar!

Citat:
Nä. Som bosatt i Sverige är det inte helt enkelt att spara i utländsk valuta med ränta. Jag har grävt en hel del i detta, eftersom jag också vill sprida mina tillgångar mellan olika valutor. Det är heller inte längre tillåtet att medborgare inom EU placerar i USD i tyska ETF:er.

Det som kommer närmast ett räntesparande i utländska valutor är:

- USD:

IBCC - iShares $ Treasury Bond 0-1yr UCITS ETF USD (Dist) - En ETF som placerar i US T-bills, dvs statliga räntebärande papper med utdelning varje halvår. Tyvärr måste man gå omvägen via EUR, men grundplaceringen är i USD. Avgift: 0.07%

TRD1 - Invesco US Treasury Bond 0-1 Year UCITS ETF Dist - En ETF som placerar i US Treasury Notes med korta löptider, med utdelning varje kvartal. Samma sak där, måste placera i EUR. Avgift: 0.06%

- EUR:

Vettigaste verkar vara en vanlig penningmarknadsfond, utan utdelning:
Ålandsbanken Lyhyt Yrityskorko Avgift: 0.20%

Det är möjligt att någon annan Flashbackare har ett bättre alternativ som t.ex. en lämpligare ETF.

- CHF:

Finns inte mycket att välja på:
UBS (Lux) Money Market CHF P-acc Avgift: 0.50%

Angående ETF för USD och EUR. Följer dessa USD och EUR valuta, dvs. det är i praktiken som att ha USD och EUR på ett bank konto? Får man ränta, eller tillökning på dessa? Är grön på detta så ursäktar om jag låter lite korkad. Men ska oavsett läsa på mer om detta.

Hur säkert är det annars att ha alla kontanter i SEK på räntekonto? SEK är ingen safe haven men är ändå rätt ”stabil”?

Citat:
Personligen hade jag skippat Sverige helt. Eftersom du verkar bo i Sverige och därmed har svensk inkomst är du redan kraftigt exponerad mot svensk valuta och dess industri, samt att svensk industris globala börsvärde är en flugskit i världssammanhang. Och svensk politik har väl inte tagit många rätta beslut de senaste 30 åren?

Funderar också på att skippa Sverige. Dock verkar ”experter” ha olika åsikter på hur vidare man ska ha en Sverigefond eller inte. 10% är väl i så fall riktlinjen, om den ska inkluderas?

Bor i Sverige idag, men ingen som jag har gjort hela mitt liv och inget jag är säker på att ja kommer att göra. Men menar du att det är totalt lönlöst att ha Sverigefond om man bor i Sverige? Skulle det vara mer lönsamt om man som svensk skulle bo utomlands?

Gällande Investor, Volvo etc. dessa ingår väl i en global fond? Känner inte direkt för att gå tungt in på specifika aktier. Tanken är inte att maxa utan att sprida risker.

Citat:
Svenska småbolag? Nä. För stor nischad risk om du tänker globalt. I så fall bara för ren spekulation och för skoj skull. Men samma där, köp aktierna direkt istället så att du kan sortera bort skräpet.

Gällande småbolag så tänkte jag en global småbolagsfond. Tanken är att äga fler aktier. Vad är din åsikt om detta?

Mer specifikt tänkte jag:
70% Globala – Avanza global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM
10% Sverige – Plus allabolag
10% småbolag global – handelsbanken GI. Dock är denna lite dyr och exluderar aktier för hållbarhet. Dessutom verkar den inkluderar många medelstorabolag, som redan inkldueras i global fond. Finns det bättre alternativ?

Skippar jag småbolag och/eller sverige, så tillförs dessa till globala.

Citat:
Guld: Ja.
Silver är i första hand en industrimetall och har inget större monetärt värde längre. Det betyder att det kommer svänga rejält och inte vara den säkra investering som du kanske tänker dig. De andra specialmetallerna hade jag skippat helt. Om du inte vill spekulera i dem vill säga.

Ställ dig frågan: Vilken metall har världens olika centralbankerna som valutareserv?

Släng inte automatiskt vanligt järn och stål åt sidan. Basmetallerna är en grundförutsättning i den moderna världen. Överväg t.ex. aktier i Vale, Rio eller BHP.

Kör i så fall 100% guld (men 10% av mitt totala kapital)? Har också varit inne på den tanken. Alternativt 90% guld och 10% järn och stål? Kan järn och stål tillverkas i fabrik, som diamanter eller kan det endast framställas genom att gräva upp det, som guld? Dvs. finns det en begränsad mängd stål och järn?

Citat:
Menar du här korta eller långa räntefonder?
Syftade till båda, men inser att jag inte förstod något. Har läst på lite och tänker 5-10% långa räntefonder och skippar korta. Har du tips på hur jag kan investera och sprida riskerna här? Eller borde jag skippa helt och hållet? Tanken är att investera mina pengar i 30 år och då kanske räntefonder inte är rätt strategi. Eftersom jag har en relativt stor summa på bankkontot och en inkomst så behöver jag inte röra mina investeringar, oavsett vad som händer.
Citera
2024-02-20, 21:30
Medlem
Citat:
Grymt, tack för svar!

Det är kul att du intresserar dig för detta. Det är inte många som funderar på riskspridning. De flesta går 'all-in' i Prosolvia, Fermenta eller Dogecoin.

Att fundera på riskspridning är sunt.

Citat:
Angående ETF för USD och EUR. Följer dessa USD och EUR valuta, dvs. det är i praktiken som att ha USD och EUR på ett bank konto? Får man ränta, eller tillökning på dessa? Är grön på detta så ursäktar om jag låter lite korkad. Men ska oavsett läsa på mer om detta.

Alltså, man kan inte veta allt från början. Att fråga är bättre än att inte fråga.

ETF:er som instrument är i princip som en fond, det är bara det att den handlas på börsen omedelbart. Det kan vara hög eller låg risk. En fond, handlas till ett 'dagen-efter-pris', vilket jag inte gillar. En ETF handlas till ett pris 'här och nu' omedelbums. Du kan alltså göra dig av med ETF:en omedelbart eller motsvarande köpa den på stört. Du vet exakt vilken summa du får eller ger.

ETF:en som instrument är helt beroende på dess inriktning. En högrisk ETF som består av crypto-bolag har en sanslös risk, medans en lågrisk ETF som har t.e.x amerikanska T-bills har en minimal risk. Så, det beror på vilka ETF:er du väljer.

De ETF:er i USD som jag tidigare nämnde har en förhållandevis låg risk och kan mer eller mindre jämföras med att placera pengarna på ett räntekonto, men i dollar. Men, med den lite tråkiga effekten att de först måste gå via EUR, eftersom du som EU-medborgare inte får ta de egna besluten att placera direkt i USD.

Beroende på ETF:ens (eller fondens) utformning får du ränta (eller en löpande utdelning). Det vanligaste är att INTE få någon utdelning, utan det återinvesteras i fonden/ETF:en. Personligen föredrar jag utdelande fonder/ETF:er, eftersom jag själv kan besluta vad jag önskar göra med utdelningen.

Citat:
Hur säkert är det annars att ha alla kontanter i SEK på räntekonto? SEK är ingen safe haven men är ändå rätt ”stabil”?

Alltså, här får du skilja på säkerhet och valutarisk. Att ha SEK på ett räntekonto på en svensk högräntebank med insättningsgaranti är supersäkert. Men hur säkert det är att ha SEK i förhållande till USD, EUR eller CHF är svårt att avgöra.

Vi som svenskar har många gånger en bild av oss själva som att vi är 'världsbäst' på allt och vi ska rädda hela övriga världen och har en utvecklingsstörd bild av oss själva som världens centrum.

Prova med att åka till USA och stega upp på Goldman Sachs kontor och fråga om det är en bra idé att placera en stor del av ditt kapital i 'The Swedish Krona'. Svaret kommer bli "What the fuck?"

Citat:
Funderar också på att skippa Sverige. Dock verkar ”experter” ha olika åsikter på hur vidare man ska ha en Sverigefond eller inte. 10% är väl i så fall riktlinjen, om den ska inkluderas?

De här 'experterna', är de från Sverige eller något annat land?

Jag anser, att så länge som du bor och lever i Sverige, och köper mat på ICA och får lön och föräldrapeng i svenska kronor så är du mer än nog exponerad mot svensk industri och SEK.

Sverige är generellt en flugskit. Det finns vissa guldkorn. Plocka dem.

Citat:
Bor i Sverige idag, men ingen som jag har gjort hela mitt liv och inget jag är säker på att ja kommer att göra. Men menar du att det är totalt lönlöst att ha Sverigefond om man bor i Sverige? Skulle det vara mer lönsamt om man som svensk skulle bo utomlands?

Nä, det finns en fördel med att ha svenska bolag i sin portfölj. Du vet vad varumärket innebär. Du vet t.ex. att Rusta säljer billiga men prisvärda produkter och att Volvo Trucks säljer rejäla lastbilar över hela världen. Och förhoppningsvis har du förstått att Swedbank är en skitbank, genom att någon gång försöka besöka deras kontor som kund och försöka får genomfört ett normalt bankärende och det visar sig att det tar två veckor, samtidigt som du ser att inredningen ser ut som något från Sovjetunionen på 70-talet. Jag tycker inte det spelar någon roll var du bor i världen.

Citat:
Gällande Investor, Volvo etc. dessa ingår väl i en global fond? Känner inte direkt för att gå tungt in på specifika aktier. Tanken är inte att maxa utan att sprida risker.

Nja, de kanske ingår i en global indexfond, men väldigt långt ner. Men i en Sverigefond så ingår de i toppen, så det är kanske det du menar. Vad jag anser är att med de belopp som du avser att placera så kan du hellre 'bygga' din egen indexfond, men plocka bor skiten, som t.ex. Swedbank och svenska överbelånade fastighetsbolag.

Ta t.ex. Nordnet Sverige Index (avgift: 0%). Topp-10 består av 9.72% Atlas Copco (6.41 Ser A +3.31% Ser B) och Swedbank 3.14%. Varför vill man ha detta? Visst, Atlas Copco kan väl vara ok, men nästan 10%. Varför?

Citat:
Gällande småbolag så tänkte jag en global småbolagsfond. Tanken är att äga fler aktier. Vad är din åsikt om detta?

Ah. Ok. Globala småbolag. Det kan vara rätt med en mindre position i detta, som lite krydda i portföljen.

Citat:
Mer specifikt tänkte jag:
70% Globala – Avanza global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM
10% Sverige – Plus allabolag
10% småbolag global – handelsbanken GI. Dock är denna lite dyr och exluderar aktier för hållbarhet. Dessutom verkar den inkluderar många medelstorabolag, som redan inkldueras i global fond. Finns det bättre alternativ?

Glöm ESG-skiten. Det är bara ett administrativ påhitt som låter PK. 'Sverige - Plus alllabolag', varför välja en fond med avgift när det finns gratis-alternativ? Återigen, med din placeringssumma, välj hellre ut bolagen och äg aktierna direkt.

Citat:
Skippar jag småbolag och/eller sverige, så tillförs dessa till globala.

Alltså, du kan ha Sverigebolag om du tycker det är lite kul. Men återigen, varför inte välja några bra bolag och äg aktierna direkt?

Citat:
Kör i så fall 100% guld (men 10% av mitt totala kapital)? Har också varit inne på den tanken. Alternativt 90% guld och 10% järn och stål?

Låter i mina öron som ett mycket bra strategi. Och då kan jag informera om att jag personligen har en hel del digitalt silver sedan många år tillbaka och jag ångrar det djupt. Idag hade jag aldrig köpt skiten. Hellre järn och stål.

Citat:
Kan järn och stål tillverkas i fabrik, som diamanter eller kan det endast framställas genom att gräva upp det, som guld? Dvs. finns det en begränsad mängd stål och järn?

Nä, järn och stål grävs upp. Men det finns gott om det. (Diamanter är en specialprodukt som har sitt eget kapitel när det gäller tillgång och efterfrågan. Det är en artificiell efterfrågan som skapades på 40-talet genom massiv påverkanskampanj mot kvinnor genom PR och reklam).

Citat:
Syftade till båda, men inser att jag inte förstod något. Har läst på lite och tänker 5-10% långa räntefonder och skippar korta. Har du tips på hur jag kan investera och sprida riskerna här? Eller borde jag skippa helt och hållet? Tanken är att investera mina pengar i 30 år och då kanske räntefonder inte är rätt strategi. Eftersom jag har en relativt stor summa på bankkontot och en inkomst så behöver jag inte röra mina investeringar, oavsett vad som händer.

Ah. Ok. Alltså, det är aldrig fel att ha en liten position i det som man inte tror kommer inträffa (en s.k. hedge) ifall man har fel i sina investeringar. Så jag tycker inte det är fel att ha en liten del i långa räntefonder utifall saker och ting inte går som man har tänkt sig.

Jag tycker att räntefonder i princip kan jämföras med pengar på högräntekonto, men eftersom vi inte kan placera direkt räntekonton i utländska valutor får räntefonder ses som ett alternativ. Men visst, eftersom du har en regelbunden inkomst (och en bra sådan, som jag tolkar det som) så kan det vara aktuellt med en högre risk. Men det är ALDRIG fel med en viss del av kapitalet säkrat med låg, eller obefintlig risk.

Exempel:
Jag är tungt exponerad mot amerikanska aktier i USD. Och varje gång som svenska kronan stärks (eller USD försvagas) så förlorar jag pengar (räknat i svenska kronor). Det betyder att, varje gång som svenska kronan är historiskt svag så går jag in med en motsatt valuta-position, som gör att jag tjänar några kronor om kronan stärks. Visst, det kompenserar inte för hela förlusten, men det hjälper lite i alla fall.

Slutligen, summera gärna dina investeringar här i tråden, i procent av ditt totala kapital, så vi kan få en övergripande enkel bild av vad du har kommit fram till.
Senast redigerad av GetaHerden 2024-02-20 kl. 21:52.
Citera
2024-02-22, 18:32
Medlem
Citat:
Det är kul att du intresserar dig för detta. Det är inte många som funderar på riskspridning. De flesta går 'all-in' i Prosolvia, Fermenta eller Dogecoin.

Tack för välformulerade svar!

För att summera allt så kommer jag nog placera som följande:

30% Kontanter
60% Indexfonder
10% Guld

Indexfonder kommer att fördelas på:
90% Globala - Avanza Global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM

Alternativt
85% Globala - Avanza Global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM
5% Sverige

Kontanter
Mestadels blir SEK på högräntekonto. Absolut inte idealt men vad kan man göra som svensk.
Jag har ett EUR konto på en svensk bank sedan många år tillbaka, men dock noll ränta. Skulle det vara värt att ha en del EUR där? Tänker när SEK förbättras lite.

Går antagligen in med 10% på ETF för EUR och USD. Dock inte nu, utan väntar in tills att SEK förbättras.

Indexfonder – funderingar och frågor
Kan jag splitta mellan Avanza och DNB? Dom har typ samma avgift och följer samma index. Vet att det är egentligen onödigt med då behöver jag inte fundera på om jag har valt rätt fond.

Tror jag skippar småbolag helt. Dels hittar jag ingen vettig indexfond. Höga avgifter och ESG. Dessutom är det mer riskfyllt än globala. Många lär ju inte lyckas eller utvecklar mycket mer. Visst en del småbolag kan bli guldkorn, men kommer då utgöra väldigt väldigt liten del av mitt totala kapital. Dessutom kommer dom företagen som växer till sig rejält att till slut inkluderas i en global indexfond, eller?

Emerging market vill jag inte utesluta. 10% känns bra. Visst globala bolag är dom som tjänar mest på när medelklassen växer i dessa länder. Men det finns fortfarande lokala företag som kommer gynnas, främst telekom, konstruktion och banker, bara att kolla på Indien.

Håller också med dig att Sverige generellt är misskött och det ser inte ut att förbättras. Därför kan det vara fel att övervikta sig mot Sverige. Dessutom ingår 1% svenska bolag i en global fond.

Vad säger du annars om en svensk investmentbolag fond typ splitan aktiefond istället för en svensk indexfond? Tänkte i så fall 5% här.

Bör jag gå in med all kapital på indexfonder med en gång eller över en längre period, typ 12-18 månader?

Vad är din åsikt om investmentbolagsfonder i kombination med indexfonder? Ex. om jag har mitt största aktieinnehav in en global indexfond, behöver jag bry mig om investmentbolag? Dom investerar i liknande bolag i slutändan? Tänkte annars att man kanske kör 80% indexfonder (med ratio 90% globala och 10% em) och 20% investmentbolag (med 100% globala)? Eller är jag ute och cyklar?

Räntefonder – funderingar och frågor
Funderar på ifall det inte är bättre att bara ha pengar på konto i så fall. Du nämnde att det är bra vid eventuell deflation (dock väldigt låg risk). Är inte pengar på konto också bra vid deflation?
Citera
2024-02-22, 23:08
Medlem
Citat:
Tack för välformulerade svar!

För att summera allt så kommer jag nog placera som följande:

30% Kontanter
60% Indexfonder
10% Guld

Indexfonder kommer att fördelas på:
90% Globala - Avanza Global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM

Alternativt
85% Globala - Avanza Global eller DNB Global
10% EM – Avanza EM
5% Sverige

Vassego!

Jag tycker det ser riktigt bra ut, när det gäller riskspridningen. Du får en helt ok fördelning mellan olika länder, regioner, valutor och branscher.
Citat:
Kontanter
Mestadels blir SEK på högräntekonto. Absolut inte idealt men vad kan man göra som svensk.
Jag har ett EUR konto på en svensk bank sedan många år tillbaka, men dock noll ränta. Skulle det vara värt att ha en del EUR där? Tänker när SEK förbättras lite.

Nä, jag tycker inte det är någon mening med att placera EUR på icke räntebärande konto. På lång sikt är räntan mer värd än valutakursen. Undantaget är om du aktivt 'tradar' valutan och hela tiden växlar mellan dem.

Ett alternativ kan vara att hitta ett riktigt mega-stort och stabilt bolag, noterat i EUR, med en direktavkastning som motsvarar en bankränta och på det sättet få en hyfsat trygg avkastning.

Exempel: Man kan t.ex. vad gäller USD, välja Johnson&Johnson (JNJ), med direktavkastning 3.0%. Det bolaget har högre kreditvärdighet än Amerikanska staten själva. Men vad gäller EUR, det närmaste man kommer något motsvarande skulle väl i så fall vara tyska Allianz SE (ALV) men de når inte upp till JNJ:s kreditvärdighet.

Citat:
Går antagligen in med 10% på ETF för EUR och USD. Dock inte nu, utan väntar in tills att SEK förbättras.

Hmm... där hade jag nog ökat på EUR och SEK till minst 15% på vardera. Det ger dig ändå 70% SEK. Du kommer med ditt arbete och lön i Sverige ändå ha en regelbunden tillströmning av SEK.

Citat:
Indexfonder – funderingar och frågor
Kan jag splitta mellan Avanza och DNB? Dom har typ samma avgift och följer samma index. Vet att det är egentligen onödigt med då behöver jag inte fundera på om jag har valt rätt fond.

Globalfondernas innehav är så likartade så jag tycker det är onödigt att ha båda två. Välj den som har lägst avgift, vilket torde vara Avanza Global med 0.09%. DNB Global Indeks S är dubbelt så dyr, med 0.21%. De procentenheterna förvaltar du hellre själv.

Citat:
Tror jag skippar småbolag helt. Dels hittar jag ingen vettig indexfond. Höga avgifter och ESG. Dessutom är det mer riskfyllt än globala. Många lär ju inte lyckas eller utvecklar mycket mer. Visst en del småbolag kan bli guldkorn, men kommer då utgöra väldigt väldigt liten del av mitt totala kapital. Dessutom kommer dom företagen som växer till sig rejält att till slut inkluderas i en global indexfond, eller?

Helt korrekt. Bra resonerat!

Citat:
Emerging market vill jag inte utesluta. 10% känns bra. Visst globala bolag är dom som tjänar mest på när medelklassen växer i dessa länder. Men det finns fortfarande lokala företag som kommer gynnas, främst telekom, konstruktion och banker, bara att kolla på Indien.

Samma där. Bra resonemang.

Citat:
Håller också med dig att Sverige generellt är misskött och det ser inte ut att förbättras. Därför kan det vara fel att övervikta sig mot Sverige. Dessutom ingår 1% svenska bolag i en global fond.

Jo, precis. Personligen tror jag inte långsiktigt på Svensk industri som helhet. Vissa enskilda bolag - Ja, men majoriteten - Nej.

Citat:
Vad säger du annars om en svensk investmentbolag fond typ splitan aktiefond istället för en svensk indexfond? Tänkte i så fall 5% här.

Kollar man på Spiltan Aktiefond Investmentbolag så ser man att den består av Investor, Industrivärden, Lundbergföretagen, Kinnevik och Hexagon i Top-5 och dessa utgör 65% av fondens innehav. Och med risk för att vara en tjatig gammal gubbe så kan du lika gärna köpa dessa 5 aktier direkt och återspegla fondens innehav till 65%.

Men som grundtanke är det inte fel att jämföra investmentbolag med indexfonder. De äger i princip samma grundföretag.

Citat:
Bör jag gå in med all kapital på indexfonder med en gång eller över en längre period, typ 12-18 månader?

Ah. Därom tvista de lärde. Men eftersom vi pratar riskhantering, så rimmar det lite illa med om vi skulle trycka in allting på en gång. Just nu befinner du dig i ett väldigt bra läge, där du kan får 4.30% garanterad ränta på dina pengar (Borgo hypotek, 3 mån fasträntekonto).

Detta är riktigt bra, om man då jämför risken mot att vara exponerad på börsen. Där är ytterligare en anledning till att det inte är någon brådska med att gå in med allt kapital på en gång.

Personligen sprider jag ut det över längre perioder genom att dela upp investeringsbeloppen i mindre delar, t.ex. 20-25%. Den första delen går jag alltid in med direkt (för du kan inte tjäna pengar genom att vara utanför marknaden plus att du kan hamna i en psykologisk situation där du hela tiden väntar på rätt läge, vilket gör att du aldrig kommer in). Sedan pytsar jag in resterande vid dippar, om dipparna är på 20% eller mer. Går börsen upp så blir jag glad för att jag är inne, går börsen ner så är jag också glad, för att jag inte gick 'all-in' och förlorade mycket mer plus att jag kan trycka in mer pengar vid dippen. Ungefär så.

Citat:
Vad är din åsikt om investmentbolagsfonder i kombination med indexfonder? Ex. om jag har mitt största aktieinnehav in en global indexfond, behöver jag bry mig om investmentbolag? Dom investerar i liknande bolag i slutändan? Tänkte annars att man kanske kör 80% indexfonder (med ratio 90% globala och 10% em) och 20% investmentbolag (med 100% globala)? Eller är jag ute och cyklar?

Nej, du cyklar inte. Du resonerar sunt. Men jag tycker det känns som lite 'kaka-på-kaka'.

Jag tror att du kan få problem att överskåda vad du 'egentligen' är investerad i slutänden, genom dubbla innehav. Du kanske vill justera dina investeringar om de går lite sämre, och då får du svårt att överblicka vad det egentligen är som går dåligt och vad du ska öka eller minska på. Ju 'renare' instrument, desto enklare.

Citat:
Räntefonder – funderingar och frågor
Funderar på ifall det inte är bättre att bara ha pengar på konto i så fall. Du nämnde att det är bra vid eventuell deflation (dock väldigt låg risk). Är inte pengar på konto också bra vid deflation?

Jo, pengar på kontot bör generellt inte vara fel vid deflation. I teorin. Men vid deflation kan man misstänka att centralbankerna chocksänker räntan och börjar experimentera med konstigheter som negativ ränta (igen) och pengatryckande. Vilket gör att deflationsscenariet blir kortvarigt, eftersom de som har makten, avskyr deflation, eftersom de inte kan stjäla penningvärdet från populasen.

Räntefonder kan ha sin plats när man vill ha en viss specifik ränteprodukt, t.ex. långa eller korta löptider, eller exponerad mot en viss valuta eller statspapper. För oss vanligt folk är nog räntefonder det enklaste sättet att vara exponerad mot en annan valuta till en förhållandevis låg risk.

Jo, just det, ja... när det gäller det digitala guldet så ska du absolut titta på Xetra-Gold (4GLD), ISIN DE000A0S9GB0. Det är noll procents förvaltning-, köp och säljavgifter på det instrumentet. Och glöm inte av att vara exponerad mot vanligt järn och stål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in