• 1
  • 2
2024-02-18, 02:02
Medlem
Jag håller på att sälja av grejer inför en flytt och har sålt prylar för 50-60 tusen senaste veckorna. Alla har betalat med svish och summorna är mellan 200-15.000. Det är nog 40 olika köpare som svishat mig pengar. Hur många och hur mycket kan man ta emot utan att skattmyndigheten reagerar? Har någon här blivit kontaktad och vad hände?
Citera
2024-02-18, 02:19
Medlem
Dulces avatar
För det första heter de Swish och inte svish. För det andra så är de nog individuellt. Jag blev kontaktad efter 20.000. Andra med samma bank har ej blivit kontaktade med över 70.000. Så det beror nog på om dom har tid och kolla osv.
Citera
2024-02-18, 02:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Har du ett stadigt liv så dröjer det. Är du låginkomsttagare så går det fortare.

Hur långt snöret är beror på din ekonomi och situation.
Citera
2024-02-18, 02:38
Bannlyst
Det bero nog på din historia hos banken . Lever du på socialbidrag och det börja komma in "stora" belopp så kommer banken att bry sej.. Men har du stora belopp innan på konto, dvs då kommer dom att bry sej mindre.

Är det olika belopp, så bevisar att de finns substans i din historia..
Citera
2024-02-18, 02:43
Medlem
auruns avatar
Först och främst;
Skatteverket reagerar inte alls. Dom har ingen insyn i ditt konto.
Det är banken som ställer frågor för att hålla sin rygg fri gällande penningtvätt och terrorism.

Sen;
Skriv kvitton med alla så spelar det ingen roll.
Jag blev "kollad" och tvungen att förklara 25 transaktioner men då var det att jag tagit emot Swish på över en miljon totalt. Jag tror miljonen var triggern men vad vet jag. Jag skickade några underlag och förklarade läget så släppte dom det sen.
Citera
2024-02-18, 03:22
Bannlyst
Har swishat 100K under en månadsperiod utan några frågor, det görs en jävla massa transaktioner varje dag i Sverige, att hålla koll på alla är omöjligt och det som skulle kunna få det att sticka ut är om man skickar utomlands.

Det ligger väl även i bankernas intresse att inte fitra sig för mycket med kunderna, strul och bråk leder till att man tappar kunder
Citera
2024-02-18, 05:24
Medlem
Det var säkert hårdare i samband med swedbank-härvan. En vän hade då en massa småsummor på 20 - 200kr, totalsumman var låg, max 10-15k, under en kort period på några dagar, men den blev tvungen att redogöra för dessa. Loppis pga flytt.

Men som någon sa kan det ha att göra med inkomst och befintliga tillgångar. Kanske beror det också på om alla som swishar är bovar och banditer?

Det går nog bra ska du se, om det är legit. Annars får vi grotta i en ny swish-lista.
Citera
2024-02-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag håller på att sälja av grejer inför en flytt och har sålt prylar för 50-60 tusen senaste veckorna. Alla har betalat med svish och summorna är mellan 200-15.000. Det är nog 40 olika köpare som svishat mig pengar. Hur många och hur mycket kan man ta emot utan att skattmyndigheten reagerar? Har någon här blivit kontaktad och vad hände?

Med tanke på din historik här på Flashback, så lär väl banken reagera snabbare. Säljer du via nätet, så lämnas uppgifter till Skattemyndigheten (Tradera/Blocket). För 20 dagar sedan skrev du att du tänkte sälja din villa
Citera
2024-02-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Om det är grejor som du tidigare köpt för 50-60 tusen eller mer (dvs vanliga begagnade saker, inte samlar saker som gått upp i värde) så har du ju inte gjort någon vinst så då spelar det ju ingen roll om du blir kollad?
Citera
2024-02-18, 09:38
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det bero nog på din historia hos banken . Lever du på socialbidrag och det börja komma in "stora" belopp så kommer banken att bry sej.. Men har du stora belopp innan på konto, dvs då kommer dom att bry sej mindre.

Är det olika belopp, så bevisar att de finns substans i din historia..

Har banken koll på om man har socialbidrag? Vet attt det bara står nuffror när man får betalt av socialen och när man får lön brukar det stå just LÖN.
Citera
2024-02-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Med tanke på din historik här på Flashback, så lär väl banken reagera snabbare. Säljer du via nätet, så lämnas uppgifter till Skattemyndigheten (Tradera/Blocket). För 20 dagar sedan skrev du att du tänkte sälja din villa
Det ska jag och det är därför jag säljer så mycket.
Citera
2024-02-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har du ett stadigt liv så dröjer det. Är du låginkomsttagare så går det fortare.

Hur långt snöret är beror på din ekonomi och situation.
Jag har ca 1 mille på banken och bra historisk inkomst. Så då borde det vara lugnt. Jag är inte orolig då jag kan förklara vad och varför jag sålt. Mest nyfiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in