2024-02-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Fröoljor är inflammatoriska. Jag använder mestadels Talg.
Är raps ett frö? Och på vilket sätt är det inflammatoriskt??
Citera
2024-02-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Olivolja och smör

Vilka kalasmongon steker i rapsolja?
Och du steker i olivolja??? Hahahaha!!!
Citera
2024-02-17, 23:17
Medlem
R5As avatar
Olivolja. Att olivolja ska ha en låg rykpunkt är en myt skapad av länder som exporterar cancerframkallande rapsolja.

Man ska endast köra smör och olivolja, möjligtvis kokos o avk med.
Citera
2024-02-18, 15:31
Medlem
Eg0x3s avatar
Kokosolja utan smak
Citera
2024-02-19, 19:39
Medlem
handkrems avatar
Kokos, smör och olivolja. Ibland talg.

Ni som äter fröoljor borde ta en titt på hur dessa framställs och vad de hade för ändamål från början. Rapsolja innehåller hexan som är ett mycket giftigt ämne.

Citat:
Hexan förekommer främst i sprayflaskor med lösningsmedel. Hittar du något av dessa vanliga namn på förpackningen vet du att det innehåller det skadliga ämnet hexan: H225: mycket brandfarlig vätska och ånga. H304: Dödligt vid förtäring och kommer ner i luftvägarna.
Citera
2024-02-20, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Är raps ett frö? Och på vilket sätt är det inflammatoriskt??
Rapsolja framställs från rapsfrön.

Finns forskning som visar på att det är inflammatoriskt men det finns väl forskning som kan visa det mesta. Mycket beror väl på hur forskningen har gått till. Det är främst ration mellan fettsyrorna omega 3 och 6 det handlar om. Rapsolja har lite för mycket av omega 6 i förhållande till omega 3 även om det är skyhögt mycket mer i solros/Majs-Olja.
Citera
2024-02-20, 12:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Inget stekfett behövs. Några droppar vatten i pannan och se till att inte bryna fast, bara. Råd från Erik Videgård.
Beror väl på vilken stekpanna du har och vad du steker. Om man har non-stick så kan det säkert funka utan fett. speciellt om man steker sådant som innehåller mycket fett i sig självt men har svårt att tänka mig att det skulle funka bra i en gjutjärnspanna eller om du steker t ex potatis som knappat innehåller något fett i sig självt?
Citera
2024-02-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Beror väl på vilken stekpanna du har och vad du steker. Om man har non-stick så kan det säkert funka utan fett. speciellt om man steker sådant som innehåller mycket fett i sig självt men har svårt att tänka mig att det skulle funka bra i en gjutjärnspanna eller om du steker t ex potatis som knappat innehåller något fett i sig självt?

Steker mestadels kött och fisk, men tror inte potatis skulle vara några problem heller så länge det rörs om ofta, men jag vet inte.
Citera
2024-02-20, 21:34
Medlem
Citat:
Rapsolja framställs från rapsfrön.

Finns forskning som visar på att det är inflammatoriskt men det finns väl forskning som kan visa det mesta. Mycket beror väl på hur forskningen har gått till. Det är främst ration mellan fettsyrorna omega 3 och 6 det handlar om. Rapsolja har lite för mycket av omega 6 i förhållande till omega 3 även om det är skyhögt mycket mer i solros/Majs-Olja.
så för mycket av Omega är dåligt?
Citera
2024-02-20, 21:46
Medlem
Citat:
så för mycket av Omega är dåligt?
För mycket omega 6 i förhållande till omega 3 är inte bra.
Citera
2024-02-20, 21:50
Medlem
Citat:
För mycket omega 6 i förhållande till omega 3 är inte bra.
Om jag köper omega 3 och 6 och öser i omega 3 så är det ok? Men inte tvärtom?
Citera
2024-02-20, 23:04
Medlem
Citat:
Om jag köper omega 3 och 6 och öser i omega 3 så är det ok? Men inte tvärtom?

Man ska ha ungefär lika mycket omega 3 eller 1-2:1. Alltså lika mycket omega 6 eller max dubbelt så mycket. Det vanliga numer är 10-20 gånger så mycket omega 6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in