• 1
  • 2
2024-02-16, 22:11
Medlem
Skribentminimums avatar
Jag blir alltid besviken på min förmåga att handla mat varenda jäkla månad ständigt.

Jag har försökt med allt. Men det går inte riktigt.
Kan någon bara visa mig hur en riktig matkasse ska se ut för 1 månad, ensam vuxen man.
Man kan glömma allt som har med matlagning att göra såvida det inte är att stoppa in det i ugnen eller mikron utan att hålla på.
Jag är rätt duktig på matlagning iofs men jag har absolut ingen lust denna period.
Frukost är förmodligen det närmaste jag kan komma till matlagning. Frukost får vara hur knepigt som helst men men.
Citera
2024-02-16, 22:22
Medlem
fittslems avatar
Du kanske borde pröva nån matkasse eller liknande? Där du får du råvarna hemskickade och recept varje dag hur du ska tillaga grejerna, då slipper du gå ut och tänka på vad du ska handla.
Citera
2024-02-16, 22:25
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribentminimum
Jag blir alltid besviken på min förmåga att handla mat varenda jäkla månad ständigt.

Kan någon bara visa mig hur en riktig matkasse ska se ut för 1 månad, ensam vuxen man.
Man kan glömma allt som har med matlagning att göra såvida det inte är att stoppa in det i ugnen eller mikron utan att hålla på.
Jag är rätt duktig på matlagning iofs men jag har absolut ingen lust denna period.
Frukost är förmodligen det närmaste jag kan komma till matlagning. Frukost får vara hur knepigt som helst men men.

Å ena sidan vill du ha en riktig matkasse men å andra sidan vill du inte laga mat. Hur får du detta att gå ihop?

Enda alternativet blir att du köper på dig fryspizza och andra färdigproducerade middagar för micron om du inte vill laga mat.
Citera
2024-02-16, 22:31
Medlem
Minimuchers avatar
Som de nämner här så står du med en fot på vardera sida. Men du säger att su gillar att laga mat dock att inspirationen saknas?

Det första förslaget är faktiskt väldigt bra.
Pga att du slipper tänka, du slipper handla, och receptet ligger framför dig. Så alla de jobbiga momenten är borta och bara matlagningen återstår.

Tar du bara det första steget att lösa receptet så kommer nog ditt intresse för matlagning sköta resten automatiskt utan ansträngning.

OM det är olika typer av färdiga mikro / ugnsmat du vill åt får du nog förtydliga det. För bättre svar än så här får du nog inte.
Citera
2024-02-16, 22:53
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Å ena sidan vill du ha en riktig matkasse men å andra sidan vill du inte laga mat. Hur får du detta att gå ihop?

Enda alternativet blir att du köper på dig fryspizza och andra färdigproducerade middagar för micron om du inte vill laga mat.

Huvudet på spisen (höhö).

En riktig matkasse inehåller flera kg råa grönsaker: potatis, morötter, rotselleri, tomater, gurka, vitkål, grön paprika, lök. Blandat med kött: köttfärs, fläskfilé, korv, köttbullar, BACON, kycklingfiléer. Pasta, bönor, linser, saltgurka. Lite halvfabrikat för dagar man inte orkar laga mat, typ fish nuggets, Billy's, potatisgratäng.
Citera
2024-02-16, 22:58
Medlem
Om du inte orkar så bara bunkra frysrätter. Findus och Dafgårds, gorbys, Billys, sånna där thai lådor. Pinsamt att inhandla en hel månads förbrukning på en och samma gång men å andra sidan, jag hade inte brytt mig.
Citera
2024-02-16, 23:02
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Huvudet på spisen (höhö).

En riktig matkasse inehåller flera kg råa grönsaker: potatis, morötter, rotselleri, tomater, gurka, vitkål, grön paprika, lök. Blandat med kött: köttfärs, fläskfilé, korv, köttbullar, BACON, kycklingfiléer. Pasta, bönor, linser, saltgurka. Lite halvfabrikat för dagar man inte orkar laga mat, typ fish nuggets, Billy's, potatisgratäng.

Exakt och jag hade även lagt till ägg, linser, hamburgare, kidneybönor, kikärtor, mjölk, knäckebröd, jäst och mjöl så har man en riktigt bra kasse. Jag förstår verkligen inte det där med hur folk kan sakna inspiration att laga mat när det finns kokböcker + internet (bokstavligen miljoner matrecept som man kan variera beroende på plånbok, tid, ingredienser och kök) och man kan till och med få steg-för-steg instruktioner på youtube av stjärnkockar som Jacques Pepin helt gratis.

Tycker det är helt makalöst att man sedan inte vet vad man ska handla på Ica.

Bara det där att baka någon typ av bröd som man kan göra sandwich av och variera i oändlighet med tonfisk, ägg, någon röra, köttbullar, gurka + ost, sallad etc för en mycket enkel lunch.
Citera
2024-02-16, 23:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Köp livsmedel som passar din aktivitetsgrad i köket. Att göra one pan meals i ugn är enkelt och du kan göra flera portioner på en gång.

https://lindseyeatsla.com/one-pan-chicken-and-potatoes/

Har du slowcooker eller riskokare så behöver du inte slösa mycket tid.

Sen kan du alltid pimpa till snabbmat som nudlar med lite grönsaker, protein och ägg.
Citera
2024-02-16, 23:11
Medlem
Skribentminimums avatar
Jag tänker inhandla salt gurkor, jalapeno, jalapeno nötter. Därefter vinäger att hälla på salladen i denna stora röra med allt krossat. Men den lyx är inte för min nuvarande budget.
Jag vill ha flintsten salt dessutom. Absolut aldrig en läsk eller något distraherande för då skiter man i allt som alltid.
Men. En enstaka godis bär i blandningen.
En skvätt riven ris. Citronsaft. Glöm inte en hel lax skiva att rulla in rubbet med.
Mottaga resterande i tzatziki och kaviar.
Voila!
Glutta på Västerbottens riven ost medans ni funderar på hur detta ska bli.
Man behöver mögelost och hård fetaost dessutom. Men det får ni inte någonsin blanda med denna blandning. Man får äta sånt innan så att man orkar motstå denna måltids recept.

Glöm inte att göra chips utav nötfärs nån dag. Stek två kilon kanske. Sen blir det popcorn. Man ska bränna det kanske en liten gnutta eller åtminstone krispigt.
Försiktigt att blanda eller experimentera med det när det blir så stor mängd i potten. Bättre att göra så i tallriken.
Men. Blanda gärna inte överhuvudtaget än kanske taco kryddan.

Jag gillar inte kött just nu. Men om jag måste så gärna bara skinka.
Senast redigerad av Skribentminimum 2024-02-16 kl. 23:20.
Citera
2024-02-16, 23:12
Medlem
Skribentminimums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Köp livsmedel som passar din aktivitetsgrad i köket. Att göra one pan meals i ugn är enkelt och du kan göra flera portioner på en gång.

https://lindseyeatsla.com/one-pan-chicken-and-potatoes/

Har du slowcooker eller riskokare så behöver du inte slösa mycket tid.

Sen kan du alltid pimpa till snabbmat som nudlar med lite grönsaker, protein och ägg.
Nej tack. Låter som Lidls egna rekommendationer. Bort med dig.
Citera
2024-02-16, 23:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej tack. Låter som Lidls egna rekommendationer. Bort med dig.

Lidl? Är du drucken?
Citera
2024-02-16, 23:22
Medlem
Skribentminimums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Lidl? Är du drucken?
Nej är bara ett geni inom måltid min gosse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in