• 1
  • 2
2024-02-16, 14:44
Medlem
Kalla mig gammalmodig men jag måste bara få lyfta frågan. Bor i Sveriges hufvudstad och är fascinerad (och irriterad) över det här fenomenet när folk i tid och otid ska ha högtalare på offentligt. Varför?? Vill man inte att samtalet ska vara privat?

Stöter ofta på människor i kollektivtrafiken, på fik eller bara allmänt på stan som går och pratar med någon samtidigt som man har högtalare på. Vad vill man bevisa egentligen? ”Se mig, hör vilka intressanta samtal jag har med min kompis” eller vad handlar det om?

Själv vill jag inte att någon ska ha högtalare på när de pratar med mig, det blir ju inte något förtroligt samtal. Tänk om jag berättar för någon att jag har hemorrojder, vill jag att halva bussen ska höra det?? Svar nej!

Vad tror ni? Stör ni er också på det här?
Citera
2024-02-16, 14:48
Medlem
Bassplays avatar
Ouppfostrade snorungar. Ofta såna som växt upp med padda. Dom förstår inte att dom stör. Annars är det blattar.
Citera
2024-02-16, 14:50
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det värsta jag stött på var en pappa med två barn inne på Biltema. Han hade mobilen i bakfickan med spotify spelandes typ "Sweden Top50" på högsta volym i högtalaren så det bara skränade och skorrade.
Gick helt lugnt runt och kollade på grillredskap medan ungarna fullständigt sjövilda levde rövare bland hyllor & gångar utan att farsan kunde bry sig mindre. Fullkomligt 100% svensk.
Citera
2024-02-16, 14:50
Medlem
Jag gör det för att min högtalare på telefonen är sönder. men vanligtvis stör jag mig inte på att det pratar i telefon. jag kan däremot störa mig över människor som spelar musik på luren högt på typ café bussar etc men det är oftast inte adam lars erik som gör det utan abdulla och mohammed
Citera
2024-02-16, 14:58
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokioki
Jag gör det för att min högtalare på telefonen är sönder. men vanligtvis stör jag mig inte på att det pratar i telefon. jag kan däremot störa mig över människor som spelar musik på luren högt på typ café bussar etc men det är oftast inte adam lars erik som gör det utan abdulla och mohammed
Det är ett väldigt udda beteende, lite såhär hej kolla på mig!! Är det vuxna som gör så blir det bara extremt cringe.

Har en kille i min stad som alltid cyklar runt med en stor jävla högtalare i ryggsäcken, typ lika hög volym som en valfri a-traktor påväg till macken. Man hör honom när han är 150m bort.
Citera
2024-02-16, 15:00
Medlem
franges avatar
Det är väl framförallt blattar/negrer som gör det, negrerna verkar konstant gå med luren 1dm framför munnen och prata i högtalartelefon medans blattarna alltid måste ha maxvolym och ändå skrika ut sitt "schabbla-jihad-schabbla-kamelknoll-schabbla" så högt det bara går, som något patetiskt dominansbeteende likt en hund som går runt och pissar på varenda hörn.
Citera
2024-02-16, 15:13
Medlem
Avsaknad av:
1. Theory of mind
2. Empatisk funktion
Citera
2024-02-16, 16:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är väl samma personer som åker med nedvevade rutor och kör sin skitmusik på högsta volym.
Finns väl ingen bil idag utan AC. Således är beteendet bara för att få uppmärksamhet.

Ja vi vet vilka som gör detta i huvudsak, tonåringar och en annan grupp...
Citera
2024-02-16, 16:36
Medlem
Pillar43s avatar
Som daglig pendlare driver det mig galen. Det är helt oförståeligt för mig hur folk kan vilja ha sina privata samtal på högtalartelefon men det som irriterar mer är allt tiktokande och uppspelande av media. Dessa människor har ingen respekt överhuvudtaget för sina medmänniskor. Jag har vid flera tillfällen mailat kollektivbolaget och bett dem sätta upp skyltar om att högtalarfunktionen inte ska användas i kollektivtrafiken och nyligen kom det upp information - på deras info skärmar - om att samtal ska föras med luren mot örat eller i headset. Detta hjälper föga eftersom det stora problemet är all annan media som spelas över högtalare - så när du säger till någon kan de bara spela dummare än vad de redan är och peka på att det inte omnämns specifikt - samt att informationen i sig bara rulllar förbi på skärmarna i några sekunder lite då och då. Jag tycker att baksidan på varje säte kunde haft en informationstext.

Ska tilläggas att detta framförallt är ett störande fenomen kvällstid. Jag ska ge en eloge till alla gymnasieelever jag delar buss med på morgnarna, då det är sällan någon av dem har ljud på sin telefon. En del av dem pratar med varandra men det stör mig inte det minsta för det är normalt ljud och man hör alla parter - vilket visar på hur störiga telefonerna är i jämförelse.
Senast redigerad av Pillar43 2024-02-16 kl. 16:42.
Citera
2024-02-16, 16:45
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Det värsta jag stött på var en pappa med två barn inne på Biltema. Han hade mobilen i bakfickan med spotify spelandes typ "Sweden Top50" på högsta volym i högtalaren så det bara skränade och skorrade.
Gick helt lugnt runt och kollade på grillredskap medan ungarna fullständigt sjövilda levde rövare bland hyllor & gångar utan att farsan kunde bry sig mindre. Fullkomligt 100% svensk.

Och garanterat 100% dum i huvudet!
Citera
2024-02-16, 17:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Som daglig pendlare driver det mig galen.
För en del år sedan använde jag en jammer som blockerade 3G och 4G inom kanske 10-15m och funkade ganska bra men svårare att få tag på idag och kan bli andra problem om många börjar med det ...Kanske skulle hjälpa lite att bara ibland på de egoister som visar minst hänsyn
Citera
2024-02-16, 17:54
Medlem
horigt beteende och borde bemötas med våld, i ansiktet.

man är ju sociopat om man pratar med någon i högtalartelefon i offentlig miljö, och spelar man musik i sin lur i offentliga miljöer är man väl snäppet mindre skitvidrig människa som uppenbarligen inte tänker två sek på omgivningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in